Forum - Golf 5 (04-08) - Avgasläckage vid turbo

lorjos
Golf 5 tdi 4m Ort: Utomlands
Fre 19 sep 2014 12:18 Svara med citat
Hej har en 1.9 tdi 07 och när jag står på tomgång så sugs det in avgaser i cupen och man hör att det läcker vid turbo trakterna . Men när man gasar så hör man att turbon blir "tät"

Sen undrar jag också om någon vet om det är variabelt turbo hus å¨den här modellen ?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 19 sep 2014 12:58 Svara med citat
lorjos skrev:
Hej har en 1.9 tdi 07 och när jag står på tomgång så sugs det in avgaser i cupen och man hör att det läcker vid turbo trakterna . Men när man gasar så hör man att turbon blir "tät"

Sen undrar jag också om någon vet om det är variabelt turbo hus å¨den här modellen ?

Finns väl två sätt att lösa problemet på, antingen lämna in till en verkstad som byter tills det fungerar eller så öppnar man huven på bilen...
Låter den stå på tomgång och känner med fingrarna runt turbo/avgasrör etc och försöker känna var det kan poffa lite varma avgaser. Även lyssna kan hjälpa till.
Om du börjar med bilen kall kan även en trasa användas för att 'täta' och därmed ringa in var felet finns.
Ja, näsan är också användbar...

När du hittar var det läcker så lagar eller byter du den felaktiga komponenten oavsett om det är en packning eller något som spruckit.
lorjos
Lör 20 sep 2014 10:23 Svara med citat
Jag formulerade mig väldigt dåligt ser jag ... var lite trött när jag skrev ner problemet
Jag har felsökt och vet att det har med turbon att göra mitt avgasläckage men vad jag undrade var om det finns någon som vet om det är något som brukar börja läcka just på dom här modellerna .... som är vanligt att det havererar

Visst kan man lämna in den på verkstad men då hade jag inte ens frågat här om jag inte var intresserad att fixa den själv
lorjos
Lör 20 sep 2014 10:23 Svara med citat
..