Forum - Golf 7 (13-19) - Vad är skillnaden?

LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Mån 11 maj 2015 8:07 Svara med citat
Hej! Häromda'n tänkte jag gå genom den stora skärmens inställningsmöjligheter och såg att man kan ställa in bilen i olika "lägen". Dvs under menyn Bilstatus och sen finns det tre (3) alternativ: Eco, Normal (var inställd här från början) och Sport.
Jag har inte märkt någon skillnad, när jag "ställde ner" till Eco, jämfört med Normal. Skall testa med Sport läget sen.
Vad är det som bilens dator ändrar där egentligen?.
Annars drar bilen kring 0,35 l/mil mestadels lugnt landsvägtempo (80-90Km/h) men kör jag lite mer forcerat, tex Kristianstad-Malmö t/r (en del motorväg, 110 km/h +- lite) så ligger förbrukningen kring 0,45 l/mil. Diesel. Mao en bit ifrån fabriksuppgifterna. Bilen har rullat ca 3tusen mil.
Alltså tillbaka till frågan: Vad är det som sker egentligen mellan de tre olika inställningsvarianterna?
Tackar för svaret och ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 11 maj 2015 8:30 Svara med citat
Hej LazloG! Vet inte om du har tillvalet "Mode select" eller om dina val ligger passivt i inställningsmenyn. Har du Mode select så påverkas styr och gasrespons, växlingspunkter och klimatanläggning.

Volvo V60 ultimate 2023
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 11 maj 2015 10:34 Svara med citat
Är det inte inställningen för den adaptiva farthållaren? Hur snabbt den reagerar på att framförvarande fordon försvinner, oftast för pga filbyte. På landsväg tycker jag långsammaste läget funkar men i tätare trafik och flera filer blir det för segt att vänta på att bilen själv ska gasa när inte "sport" är inställt.

· · · – – – · · ·
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Mån 11 maj 2015 12:06 Svara med citat
Hej,
Jo, tur-ture har helt rätt. I sport inställningen accelererar bilen fortare när bilen framför kör. Dessa inställnngar har bara med hur bilen "kör/reagerar" med den adaptiva farthållaren påslagen. Annars inte.
Bra tips tur-ture att ändra till sport när man är i stan! Tack. (tyvärr är det rätt långt in i menuen att ändra varje gång)

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
LaszloG
Mån 11 maj 2015 18:05 Svara med citat
Hej och tack för hjälpen!
Inställningarna hittade jag i menyn knapp: CAR-> och sen i menyn (stora display): Inställningar förarstödsystem -> Körprogram och sen kommer tre valmöjligheter: Eco, Normal och Sport. Jag har fortfarande möjlighet att välja "känslighet" för den adaptiva farthållaren som är suveränt, men de val gör jag med knappapar på vänstra sidan på ratten. Vet inte om även dessa inställningarna påverkas av valmöjligheterna ovan.
Ursäkta att jag var lite otydlig innan. Jag minns inte alla möjligheter när man "leker" med knappar.
Tack igen!
Mvh Laszlo
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 11 maj 2015 20:07 Svara med citat
Med rattknapparna ställer man in avståndet som bilen håller till framförvarande fordon. Fyra-fem pluppar tycker jag funkar bra i gles trafik och en-två i tät trafik (så att inte alla andra svänger in framför en).

Rattknapparna: Avståndet

Bildskärmsmenyn: Accelerationen

· · · – – – · · ·
LaszloG
Tis 12 maj 2015 4:14 Svara med citat
Oki. Tack tur-ture! Nu klarnade bilden. En följdfråga "bara":
Kan man plocka ut denna inställning (Eco, Normal, Sport) så att den är lättare tillgänglig, typ på huvuddisplayen mellan hastighetsmätare och varvräknaren och eventuellt ändra den med exvis någon av rattknapparna? Som det är nu så måste man fibbla en hel del på "radioskärmen" tills man kan ändra. Annars har jag ställt in farthållarens känslighet till tre och den funkar ypperligt typ överallt. Men å andra sidan är jag yrkeschaffis så reflexerna sitter där, men det är skönt med att slappna av och "låta bilen göra grovjobbet". Iofs Kristianstad och Hässleholm är inte direkt ansträngande storstäder ur trafiksynpunkt.
Tack igen! Mvh Laszlo