Forum - Golf 2 (83-91) - Golf 2a kokar??

zimpan304
Golf 2 1.8 -88 Ort: Kalmar
Tor 18 dec 2014 12:51 Svara med citat
Hejsan! Min golf 2 kokar typ direkt så fort den blir varm, grejen är att det verkar som om den inte får någon cirkulation eftersom att den nedre slangen är helt kall medans den övre kokar sen går fläkten aldrig igång..
Jag har testat att bytta kylare då den andra hade massa hål och fick även med en annan fläkt på den nya, sen så har jag även bytt termostaten då jag antog att det låg i att den inte öppnades men ingenting har hjälp..
Vad jag har förstått så måste det väl vara på grund av vattenpumpen men vattnet pumpar ju ut i expansionskärl så den verkar ju fungera?

Vad kan felet vara? Blir fan galen

Tack i förhand

Brick wall
zimpan304
Tor 18 dec 2014 12:55 Svara med citat
För termostaten borde ju inte kunna öppna sig eftersom att det är kallt där nere?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 18 dec 2014 14:49 Svara med citat
Har du bra med värme inne i bilen då? Finns det så bra med värme fungerar vattenpumpen så långt.
Men är det kallt till dåligt med värme i kupén kan det mycket väl vara en dåligt fungerande vattenpump som ändå orkar ge visst flöde till expansionsburken.

Men under förutsättning att termostaten fungerar bör med kylaren som nedre kylarslang bli mycket het då motorn nått sin driftstemperatur.
Man brukar med då man klämmer åt övre kylarslang med motorn igång att man då kan känna ett bra mottryck.
zimpan304
Tor 18 dec 2014 14:52 Svara med citat
etanol skrev:
Har du bra med värme inne i bilen då? Finns det så bra med värme fungerar vattenpumpen så långt.
Men är det kallt till dåligt med värme i kupén kan det mycket väl vara en dåligt fungerande vattenpump som ändå orkar ge visst flöde till expansionsburken.

Men under förutsättning att termostaten fungerar bör med kylaren som nedre kylarslang bli mycket het då motorn nått sin driftstemperatur.
Man brukar med då man klämmer åt övre kylarslang med motorn igång att man då kan känna ett bra mottryck.
Värmen är jättebra i kupén, är ju nästan som en bastu Razz

Den nedre slangen blir aldrig varm, inte ens när det börjat koka i den övre.

Kan det vara så att det är en luftficka någonstans i systemet?
etanol
Tor 18 dec 2014 14:56 Svara med citat
Okey då verkar diagnosen så långt att vattenpumpen gör sitt jobb, kan låta som en luftficka som spökar. Brukar ofta lösa sig med full värme och man varmkör ordentligt som man varvar lite mellan åt.
Har du med prövat att koka termostaterna så att dessa med verkligen fungerar och i testsyfte kan man med köra en stund utan termostat som direkt ska ge en allt varmare kylare osv.
zimpan304
Fre 19 dec 2014 14:08 Svara med citat
Har tömt på vatten ett par gånger nu och sen luftat men har varit samma problem varje gång! Termostaten ska fungera då jag köpte en helt ny men har fortfarande samma problem.
Har nu tagit bort termostaten och kört den till ett garage, lite bättre att stå inne i ett garage än att så på en parkering Wink
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 19 dec 2014 14:34 Svara med citat
zimpan304 skrev:
Har tömt på vatten ett par gånger nu och sen luftat men har varit samma problem varje gång! Termostaten ska fungera då jag köpte en helt ny men har fortfarande samma problem.
Har nu tagit bort termostaten och kört den till ett garage, lite bättre att stå inne i ett garage än att så på en parkering Wink

Att en termostat är ny ingen garanti för att den fungerar. Speciellt inte eftermarknadstermostater brukar OFTA EJ fungera som nya.

Vill man ha bästa funktion köper man en Volkswagen original för 250:- som sedan normalt håller i +20 år. Och innan montering provkokar man termostaten så man ser att den öppnar.
zimpan304
Fre 19 dec 2014 14:39 Svara med citat
r o l l e skrev:
Att en termostat är ny ingen garanti för att den fungerar. Speciellt inte eftermarknadstermostater brukar OFTA EJ fungera som nya.

Vill man ha bästa funktion köper man en Volkswagen original för 250:- som sedan normalt håller i +20 år. Och innan montering provkokar man termostaten så man ser att den öppnar.

DÅ ska jag testa att koka den och se när den öppnas!. Återkommer med svar sen! Smile
zimpan304
Fre 19 dec 2014 16:35 Svara med citat
Har nu kokat termostaten och den öppnade sig vid runt 90 grader och det väl det den ska?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 19 dec 2014 16:50 Svara med citat
zimpan304 skrev:
Har nu kokat termostaten och den öppnade sig vid runt 90 grader och det väl det den ska?

Ja, då fungerar termostaten.

Nästa lilla punkt, du har väl vänt termostaten åt rätt håll när du monterar? Så det varma motorvattnet kommer fram till bimetallfjädern.

Vänder du termostaten åt fel hål får den kallt 'kylarvatten' och kommer öppna väldigt sent.
zimpan304
Fre 19 dec 2014 17:11 Svara med citat
r o l l e skrev:
Ja, då fungerar termostaten.

Nästa lilla punkt, du har väl vänt termostaten åt rätt håll när du monterar? Så det varma motorvattnet kommer fram till bimetallfjädern.

Vänder du termostaten åt fel hål får den kallt 'kylarvatten' och kommer öppna väldigt sent.
Termostathuset eller vad de heter är för litet för att kunna sätta temostaten åt fel håll!:p Termostaten sitter precis lika dant som den förra gjorde Smile
zimpan304
Fre 19 dec 2014 22:40 Svara med citat
Nu har jag spolat ur hela kylsystemet sen satt dit termostaten och det verkas som om att det fungerar! Den nedre slangen blir ljummen! Smile
Men temperaturmätaren går över halva en liten bit sen stannar den där, och sen går fläkten aldrig igång? Kan det ha att göra med att det redan är rätt kallt ute eller vadå?

Såhär står tempmätaren, är det en normal temperatur? För den stannar där hela tiden både vid körning och när jag står stilla: http://gyazo.com/1857a0cd4a49077aad2ee275d3426767
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Lör 20 dec 2014 6:03 Svara med citat
Njae, tempmätaren ska stå rakt upp, som din tempmätare står nu så hoppar fläkten igång på mina 2 golfar.
Om det är kallt ute så brukar det va segare att få tempmätaren att stiga.
Det kan vara tempgivaren som spökar och gör så att mätaren visar fel (sitter där övre kylarslang går in i toppen "tempgivarhuset"), om inte fläkten hoppar igång så sitter den tempgivaren på sidan i kylaren.

You can drink my beer, but you can never take the last one
zimpan304
Lör 20 dec 2014 11:44 Svara med citat
Jon@s skrev:
Njae, tempmätaren ska stå rakt upp, som din tempmätare står nu så hoppar fläkten igång på mina 2 golfar.
Om det är kallt ute så brukar det va segare att få tempmätaren att stiga.
Det kan vara tempgivaren som spökar och gör så att mätaren visar fel (sitter där övre kylarslang går in i toppen "tempgivarhuset"), om inte fläkten hoppar igång så sitter den tempgivaren på sidan i kylaren.
Tänkte väl att det va lite varm! Fläkten gick inte gång innan heller, så jag bytte hela kylaren och fläkt men har fortfarande samma problem. Jag kan få fläkten stt gå igång ifall att jag kopplar igång den med ett gem, men den startar aldrig när bilen ä varm..
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Sön 21 dec 2014 6:49 Svara med citat
Brorsan berättade igår att han hade ett liknande fel på en bil av ett annat märke, och efter mycket felsökning bra länge så hittade han en dålig packning till expansionskärlet för kylarvätskan, han köpte ett nytt lock och motor temperaturen blev normal igen, det blev tydligen dålig cirkulation i trycksystemet med läckande lock.

You can drink my beer, but you can never take the last one
etanol
Sön 21 dec 2014 9:00 Svara med citat
Men hur varm blir nu kylaren med rejält varm motor? Som då bör vara riktigt varm och kan med vara så att kylfläken startar först vid runt 95 grader eller mer.
Känns med som att temperaturgivaren inte mår helt bra om sedan motorn inte verkar gå mer än normal varm. Men det är förutsättning att kylaren är het som visar att full cirkulation finns i systemet.

Möjligt att dålig packning i expansionsburkens lock kan ställa till det, för tätt runt packningen ska det ju vara.
Kompe
Golf 2 1.8 RP -88 Ort: Nyköping
Mån 29 dec 2014 8:39 Svara med citat
r o l l e skrev:

När jag köpte lilla "Hilda" nu i nov så fungerade inte värmen vilket visade sig vara säkerhetsventilerna men
jag var in på söderbergs (vw åf) och skulle ha en ny termostat. Den kostade 411:- Shocked Liar
AD-bildelar tog 175:- för sin från Gates. Kanon-värme!! Drool

zimpan304 skrev:
Nu har jag spolat ur hela kylsystemet sen satt dit termostaten och det verkas som om att det fungerar! Den nedre slangen blir ljummen! Smile
Men temperaturmätaren går över halva en liten bit sen stannar den där, och sen går fläkten aldrig igång? Kan det ha att göra med att det redan är rätt kallt ute eller vadå?

Såhär står tempmätaren, är det en normal temperatur? För den stannar där hela tiden både vid körning och när jag står stilla: http://gyazo.com/1857a0cd4a49077aad2ee275d3426767

Min går precis lika långt och min fläkt fungerade när jag precis köpt den (Nov)
Antar att min givare också är lite hur som haver Dancing Boo hoo!