Vi har en Golf 7 TSI 122 med DSG7-låda. När man gasar och belastar motorn t ex vid svag uppförsbacke på motorvägen eller vid kraftigt gaspådrag hörs efter ett tag ett "fräsande" eller "sprakande" ljud som jag tror kommer ifrån "drivlinan". Det ebbar ut efter ett tag. Ett himla irriterande ljud. Nåt måste ju vara fel? Bilen går helt ok förutom att jag ibland anar dova dunsar mellan femman och sexan beroende på hur hårt man gasar.
Jag rekommenderar ett besök på en VW verkstad som undersöker det du upplever som störande.
Jag har provkört en liknande Golf 7 TSI 140 DSG7, den gick bra utan problem med biljud vid gaspådrag. Det enda jag kunde klaga på att när jag starta från stillastående så kunde inte framvagnen på fäste i asfalten på växel 1 och 2, när 3:an gick in kunde jag gasa för fullt. Jag är annars van att köra min fars bil, Passat 170 TDI DSG 4-motion -12 som bara sticker iväg när man gasar från stillastående.
Håkan.
vid svag uppförsbacke på motorvägen eller vid kraftigt gaspådrag hörs efter ett tag ett "fräsande" eller "sprakande" ljud som jag tror kommer ifrån "drivlinan".
Det skulle kunna tyda på problem med dubbelkopplingen. Du borde uppsöka verkstad för att få problemet analyserat.