Forum - Golf 6 (09-13) - Fälg mindre än ok

Coffe85
Golf 6 2.0 tdi R-line Ort: Borås
Sön 02 nov 2014 15:27 Svara med citat
Köpte nyligen vinterhjul på alu fälg som skulle passa min golf 6a och de gör de. Det som jag märkte var att de inte täcker hela oket. När jag mäter på originalfärgen så är den ungefär 14.9 bred och den nya fälgen är 14,4 bred vilket innebär att de saknas 2,5 mm för att täcka hela oket. Med allt annat stämmer. Någon som upplevt detta med någon fälg? Och är det någon fara att köra så? Det är ju som sagt inga originalfälgar till vinterhjulen.
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Sön 02 nov 2014 16:07 Svara med citat
Så länge det inte tar i någonstans så är det inga problem.
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Sön 02 nov 2014 17:29 Svara med citat
Jag blir inte riktigt klok på hur o vad du menar.... Hur menar du att fälgen skulle "täcka oket" ??

Fälgar finns ju i många olika bredder, för att passa olika breda däck.

Nått man verkligen måste tänka på när man köper nya fälgar till sin bil är fälgens ET-mått, golf 6 ska ha 47mm.
Ingen panik om det är +/- ett par mm, men avviker det mer så ökar belastningen är hjullager och köregenskaper påverkas i viss mån negativt.

Kan tipsa om att många äldre AUDI har samma navhål (57,1mm), samma bultcirkel (5/112) och snarlikt ET-mått (45mm)..... Så det finns mycket att fynda begagnat som passar som handen i handsken på golf 6or.
Coffe85
Golf 6 2.0 tdi R-line Ort: Borås
Sön 02 nov 2014 18:20 Svara med citat
Fälgen har ju tidigare vart på en Skoda III som har exakt samma av alla mått som Golf 6an. Det som är skillnaden är själva storleken på det totala centrumet mot navet. Är van vid tidigare fälgar att hela centrumet täcker navet men då jag var ute och smög lite på parkeringen så såg ja att på många andra modeller skiljde sig detta också så antagligen bara jag som är nojig Wink Hoppas min beskrivning blev lite bättre?
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Mån 03 nov 2014 7:43 Svara med citat
Att fälgcentrum inte har exact samma diameter som anliggningsytan på bromsskivan är ju faktiskt något helt annat än att "fälgen inte täcker hela oket" Wink

Men då förstår jag vad du menar Thumbs up och som Fred skrev tidigare o du nu själv redan upptäckt så är detta helt ok, inget som spelar nån som helst roll.