Forum - Golf 5 (04-08) - Verktyg för att få loss stötdämpare fram?

krilit
Golf 5 1.6 -06 Ort: Tjörn
Fre 13 jun 2014 23:38 Svara med citat
Hej!

Jag ska byta stötdämpare fram på min Golf 5:a. Har alla reservdelar och en fjäderspännare. Tyckte jag var väl förberedd men det visade sig vara sjukt svårt att få loss bulten vid krängningshämmaren, alltså den som håller stötdämparen fast inne i hjulhuset. Det verkar som man ska hålla emot skruven med en xzn-bits samtidgt som man vrider på muttern. Men muttern sitter så förbannat hårt att bitsen bara går sönder. Har bara lyckats få muttern att röra sig några millimeter.

Min fråga är egentligen om den bitsen jag använder verkligen är rätt. XZN6 är den som har passat bäst men den har som sagt snabbt slitits ner när jag försökt hålla mot med den. Har testat tre stycken av samma sort och alla filas ner snabbt och ger inget fäste. Är det kanske någon specialbits som bara volkswagenmekaniker har tillgång till eller nåt?

Om någon vet vilken bits jag ska använda för detta, eller om det finns något knep man kan köra så är jag mycket tacksam för hjälp.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 14 jun 2014 14:31 Svara med citat
Sätt en droppe olja på gängan så går muttern lite lättare, annars får man botta 2st små hål i muttern och klyva den, har fått för mig att det är en vanlig insexa man ska hålla fast den med

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera