Hej.
Nu har original stereon gått sönder i tjejens Golf v -04
Och jag undrar om man kan köpa en beg på skroten från en tex Golf VI från en 09 årsmodell och bara sätta in utan massa ombyggnader?
Mvh Peter
De funkar fint att byta ut stereon från en Golf -09 till en Golf -04 och även från Golf 6 fram till -12 har samma typ av stereo. Det enda som kan bli problem är om det finns volym knappar i ratten, de kan ibland behövas att göra ett besök hos en Vw-verkstad som kodar stereon till bilen.
Här är en länk hur du monterar ur en sådan stereo.
De funkar fint att byta ut stereon från en Golf -09 till en Golf -04 och även från Golf 6 fram till -12 har samma typ av stereo. Det enda som kan bli problem är om det finns volym knappar i ratten, de kan ibland behövas att göra ett besök hos en Vw-verkstad som kodar stereon till bilen.
Här är en länk hur du monterar ur en sådan stereo.
Hoppas att detta kunde vara till hjälp.
Håkan.
Jag tackar så mycket för svaret
Hon har inte volym knappar i ratten,så då ska det passa alltså?
Vi var på en vw verkstad och dom sa att det var bäst att dom gjorde bytet för att det skulle fungera ,men då kan vi byta den själv då.?
MVh Peter
De går bra att byta själv, det hade jag gjort
Stereon kan sitta rätt hårt i hållaren, även om alla 4 skruvarna är borta.men det är bara att ta tag på en sida i taget och dra rakt ut.
Håkan.
De går bra att byta själv, det hade jag gjort
Stereon kan sitta rätt hårt i hållaren, även om alla 4 skruvarna är borta.men det är bara att ta tag på en sida i taget och dra rakt ut.
Håkan.
Jag tackar så mycket för svaret
Hon har inte volym knappar i ratten,så då ska det passa alltså?
Vi var på en vw verkstad och dom sa att det var bäst att dom gjorde bytet för att det skulle fungera ,men då kan vi byta den själv då.?
MVh Peter
Förmodligen kommer du att få problem med att batteriet kommer att tömmas på ca 3 dagar, om du byter till en så pass ny stereo, om du inte samtidigt uppgraderar gateway-boxen för can-bus, då de gamla och nya inte är "kodade" likadant.
Jag testade nämligen själv att byta stereo i min gamla "06:a", med en stereo från 2012, och batteriet klarade sig i ca 3dagar, sen var det stendött.
Bytade tillbaka ganska så omgående, för att slippa ha en batteriladdare inkopplad konstant.
Förmodligen kommer du att få problem med att batteriet kommer att tömmas på ca 3 dagar, om du byter till en så pass ny stereo, om du inte samtidigt uppgraderar gateway-boxen för can-bus, då de gamla och nya inte är "kodade" likadant.
Jag testade nämligen själv att byta stereo i min gamla "06:a", med en stereo från 2012, och batteriet klarade sig i ca 3dagar, sen var det stendött.
Bytade tillbaka ganska så omgående, för att slippa ha en batteriladdare inkopplad konstant.
Det låter ju inte roligt
kan vw verkstad uppgradera gateway-boxen för can-bus ?
Mvh Peter
Det låter ju inte roligt
kan vw verkstad uppgradera gateway-boxen för can-bus ?
Mvh Peter
De borde kunna, men ofta är de helt okunniga angående detta (min erfarenhet).
http://www.oem-eftermontering.se/index-2_can.html#can
Lite information om detta.
När jag försökte mig på mitt stereobyte, så var ovanstående de billigaste jag hittade, då VAG, gav mig ett pris på från 2500:-, då de inte riktigt visste vad de skulle göra.
De borde kunna, men ofta är de helt okunniga angående detta (min erfarenhet).
http://www.oem-eftermontering.se/index-2_can.html#can
Lite information om detta.
När jag försökte mig på mitt stereobyte, så var ovanstående de billigaste jag hittade, då VAG, gav mig ett pris på från 2500:-, då de inte riktigt visste vad de skulle göra.
Jag tänkte så om man köper en beg stereo ifrån en typ årsmodell 06-08 så borde den fungera utan några problem eller?
Mvh Peter
Hej! Läste inlägget angående stereo bytet. Intressant. Har själv tänkt uppgradera en 04 från en Rcd300 till en Rcd510. Såg också att det kunde bli problem med Can-bussen, urladdning av batteriet. Men om man inte har någon information från "bilen" i displayen. Kan man då inte bara strunta i och ansluta can-bussen. Då borde man inte få problem eller?
Hej! Läste inlägget angående stereo bytet. Intressant. Har själv tänkt uppgradera en 04 från en Rcd300 till en Rcd510. Såg också att det kunde bli problem med Can-bussen, urladdning av batteriet. Men om man inte har någon information från "bilen" i displayen. Kan man då inte bara strunta i och ansluta can-bussen. Då borde man inte få problem eller?
Jo, men du får starta stereon var 30minut(timerfunktion för att inte tömma bilbatteriet) då, eftersom tändningssignalen går via can-bus på VW:s stereoapparater.
Hej har problemet att min stereo drar ut batteriet i min golf 5 är de ngn som vet hur jag ska gå till väga med detta? tacksam för svar!
Byte av canbus-gatewayen, antingen hos vag, eller någon firma som kan det, när jag var inne på att byta, så hittade jag en firma som tog ca2000:- för Box och jobb.
Har testat att koppla in den och det verkade spela direkt, utan att jag behövde kåda om den, jämförde dumparna mellan den gamla (en äldre, som inte borde vara kopatibel med RCD510) och den nya i VAGCom, alla värden fördes ver med automatik på min -07:a.
Har nte kopplat in den då det visade sig att jag förmodligen hade lämnat nån lampa på när batteriet drogs ur..
Sen så är det en fråga om Robin har bytt stereo, det framgår inte..
Glömde skriva att jag köpte en modellanpassad dvd stereo och sedan jag kopplade i den så drar batteriet ut hela tiden så jag får koppla ut batteriet varje natt för annars startar inte bilen!
Lämnade in den på atteviks i växjö och dom gjorde en uppdatering och jag fick betala 800kr men dagen efter var det samma sak med batteriet men ska kolla upp det med Canbus Gateway tack för hjälpen!