henrik4545
Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult |
| Sön 22 sep 2013 12:49 |
|
Hej!
Jag har en golf TDI 105. Uttagen mars 2012.
Jag funderar lite över det här med service.
Serviceintervallen är 3000 mil. Men bilen säger ifrån när det börjar bli dags.
Bilen är snart 1, 1/2 år och har rullat 2000 mil nu.
Jag funderar på att göra 1:a servicen redan nu.
Är det bättre att göra det nu fast bilen inte säger till iochmed att det är första gången?
Jag har serviceavtal på bilen, ni som servat er bil och har serviceavtal hur gjorde ni?
//Henrik
|
|
nisseo
Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Orust |
| Sön 22 sep 2013 17:48 |
|
Jag tänkrt i allafall att byta olja och filter själv senast vid 1500mil. (har bara gått 200 än så länge) Sen lämnar jag in den för 1:a servicen vid 3000mil (eller 2år) för garrantins skull.
LongLife service tror jag inte på, 3000 mil på samma olja!!! aldrig i min bil. Däremot är det ju inte fel på LL olja.
|
|
henrik4545
| Sön 22 sep 2013 18:58 |
|
Jo det känns som rätt långt. Särskillt när bilen är ny också.
Har du serviceavtal? Frågan är om det går via serviceavtalet? Eller man ska ta det utanför...
|
|
nisseo
| Mån 23 sep 2013 0:25 |
|
| Har inte serviceavtal. Men i serviceavtalet ingår ju ändå bara "ordinarie" service d.v.s. 3000 mil
|
|
henrik4545
| Mån 23 sep 2013 7:55 |
|
Servicelampan måste väl tänts för att de ska kallas ordinarie.
Har för mig att det va vid 2200 mil på den förra golfen jag hade.
Vw vill väl som vanligt ha bra betalt för att byta olja i förtid.
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Mån 23 sep 2013 20:27 |
|
| henrik4545 skrev: | Servicelampan måste väl tänts för att de ska kallas ordinarie.
Vw vill väl som vanligt ha bra betalt för att byta olja i förtid. |
Kör du en halvpremiumbil ska du självklart betala halvpremiumpriser!
MVH: VW
Skämt åsido, tyvärr är det väl så.
Ska också in med min snart, och då får de ställa om serviceintervallen till 1500. Detta ska antecknas i serviceplanen enligt instruktionsboken.
|
|
nisseo
| Mån 23 sep 2013 23:30 |
|
| henrik4545 skrev: | Servicelampan måste väl tänts för att de ska kallas ordinarie.
Vw vill väl som vanligt ha bra betalt för att byta olja i förtid. |
På min nya Golf MK7 1.2 TSI är servicintervallen 3000mil eller 2år.
|
|
henrik4545
| Sön 06 okt 2013 15:09 |
|
| fastson skrev: |
Ska också in med min snart, och då får de ställa om serviceintervallen till 1500. Detta ska antecknas i serviceplanen enligt instruktionsboken. |
Det känns bättre o göra en gång extra, det kan nog vara värt det på sikt.
Jag har försökt läsa igenom avtalet om service, men tycker det verkar luddigt. Som jag förstår det så måste servicelampan tänts för att utnyttja avtalet.
Får testa o ringa verkstaden i morron och höra vad de säger.
Någon som har serviceavtal här och servat bilen tidigare?
|
|
minnesbild
Golf 6 GTI ED35 -12 Ort: Lomma |
| Tor 24 okt 2013 15:49 |
|
Min GTI -12 har UPP TILL 2 år eller 3000 mil serviceintervall enl. de uppgifter jag fick när jag köpte bilen.
När den tyckte att det var dax redan efter ett år och c:a 1200 mil tog jag kontakt med Volkswagen i Lund för att få servicen utförd. När personen i kundmottagningen fick veta hur gammal bilen var och hur långt den gått sa hon att det inte var dags än och att den måste vara felprogrammerad. Hon mer eller mindre vägrade att ta in bilen för service, även om jag var påstridig.
Jag började ringa runt till fler återförsäljare i Skåne för att kolla vad som gällde. Utöver Lund så ringde jag Malmö, Tomelilla och Ängelholm. Av 4 verkstäder fick jag 4 olika svar!
Jag tog kontakt med generalagenten för att reda ut vad som gäller. Dom sa att 2 år eller 3000 mil är absolut maximum. Bilen känner av ett antal inparametrar och avgör själv när det är dax. Som exempel på saker som påverkar intervallet angavs bl.a. antal kallstarter men också hur hårt bilen körs (aj f-n).
Nu har det gått drygt ett år sen sist och c:a 1200 mil till. Om 39 dagar eller 640 mil tycker den att det är dags igen.
Men som sagt, Det är konstigt att inte servicefolket vet vad som gäller.
PS
Börjessons i Ängelholm hade det hela klart för sig. Dom kollade också rätt intervall var inprogrammerat
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tor 24 okt 2013 20:03 |
|
| minnesbild skrev: | Min GTI -12 har UPP TILL 2 år eller 3000 mil serviceintervall enl. de uppgifter jag fick när jag köpte bilen.
När den tyckte att det var dax redan efter ett år och c:a 1200 mil tog jag kontakt med Volkswagen i Lund för att få servicen utförd. När personen i kundmottagningen fick veta hur gammal bilen var och hur långt den gått sa hon att det inte var dags än och att den måste vara felprogrammerad. Hon mer eller mindre vägrade att ta in bilen för service, även om jag var påstridig.
Jag började ringa runt till fler återförsäljare i Skåne för att kolla vad som gällde. Utöver Lund så ringde jag Malmö, Tomelilla och Ängelholm. Av 4 verkstäder fick jag 4 olika svar!
Jag tog kontakt med generalagenten för att reda ut vad som gäller. Dom sa att 2 år eller 3000 mil är absolut maximum. Bilen känner av ett antal inparametrar och avgör själv när det är dax. Som exempel på saker som påverkar intervallet angavs bl.a. antal kallstarter men också hur hårt bilen körs (aj f-n).
Nu har det gått drygt ett år sen sist och c:a 1200 mil till. Om 39 dagar eller 640 mil tycker den att det är dags igen.
Men som sagt, Det är konstigt att inte servicefolket vet vad som gäller.
PS
Börjessons i Ängelholm hade det hela klart för sig. Dom kollade också rätt intervall var inprogrammerat |
Det finns ju fler trådar i ämnet för/emot men det är klart att bilen ska ha ett extra byte av motorolja / filter . Jag har bytt ungefär vid denna sträcka, ibland tom tidigare. Kundmottagare har ju väldigt olika kompetens, det får man leva med.
Har gjort detta ”mellan byte” själv för det mesta. 3000 mil är alldeles för lång sträcka, särskilt på en biltyp som du har- en GTI . Denna kostnad är låg jmfr vad ”oilsludge” kan kosta eller vad bara värdeminskningen är på en ny bil.
Som Nisseo säger i tråden, därför har man ingen nytta av ett serviceavtal som bygger på att man inte ska serva mer än absolut nödvändigt. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 24 okt 2013 20:12 |
|
| Serviceavtal är skit, handlar bara om en sak: VAG ska tjäna pengar såklart.
|
|
Stefan.E
Golf 6 Variant 105hk 2012 Ort: Motala |
| Tis 24 jun 2014 10:52 |
|
Jag har en TDI -12:a som servades igår på serviceavtalet och när det var färdigt så frågade jag killen hur det blev nu i framtiden om man kunde förlänga avtalet men det gick inte sa han.
Så nu efter 2år och 2934 mil så servades den men ett år e ju kvar av avtalet,och bilen behöver ju troligtvis inte servas förrens om 2år till. Då får jag fortsätta att betala 1år till nu och på nåt sätt så känns det som att man inte får någonting för dom pengarna. Och enligt telefonkontakt med Södertälje så går det inte att förlänga mitt avtal.
Jag hade troligtvis förlängt om detta varit möjligt...
Troligtvis kommer jag i fortsättningen serva bilen på någon noname-verkstad här i stan.
Glad sommar
|
|