candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 21 jun 2014 10:11 |
|
Min Golf fyllde 3 år härom dagen, så batteriet är alltså lika gammalt.
För ca en vecka sedan stod bilen oanvänd ca två dygn, annars används den oftast till och från jobbet, ca 6 mil om dagen. Som sagt efter två dygn gick precis startmotorn runt så att jag fick igån motorn.
Sen har jag använt bilen dagligen och batteriet har varit bra, hoppades på någon tillfällig forsvacka av batteriet
Idag när jag skulle till jobbet var batteriet totalt urladdat, fick tom låsa upp förardörren manuellt.
I våras stod bilen oanvänd i en månad pga semester, då startade den direkt med riktig kraft i batteriet.
Någon som varit med om samma sak med ett batteri som bara är 3 år gammalt?
Var köper köper man nytt batteri till "bra" pris?
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Lör 21 jun 2014 10:39 |
|
| candyweiss skrev: |
Någon som varit med om samma sak med ett batteri som bara är 3 år gammalt?
Var köper köper man nytt batteri till "bra" pris? |
Att en battericell kan dö är inget ovanligt . vid köpa av batteri kolla inte bara Ah utan kolla åxå ccm
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 21 jun 2014 11:02 |
|
| boster skrev: | | Att en battericell kan dö är inget ovanligt . vid köpa av batteri kolla inte bara Ah utan kolla åxå ccm |
Så det är inget konstigt att en cell lägger av efter 3 år. Då vet jag, tackar
Kollar eftter batter med samma eller ungefär samma mått och Ah.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
Cyco
Golf 6 Ort: Tierp |
| Tor 26 jun 2014 18:45 |
|
Kontrollera så laddningen fungerar som det ska.
Koppla på en multimeter på polerna då ska du ha typ nånstans i närheten av 13v om batteriet är fräsht , när du startar bilen så ska volten stiga, till typ 14,5. då vet du att bilen laddar batteriet.
Biltema batterier har en tendens att inte hålla allt för länge...
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Tor 26 jun 2014 21:52 |
|
| Cyco skrev: | Kontrollera så laddningen fungerar som det ska.
Koppla på en multimeter på polerna då ska du ha typ nånstans i närheten av 13v om batteriet är fräsht , när du startar bilen så ska volten stiga, till typ 14,5. då vet du att bilen laddar batteriet.
Biltema batterier har en tendens att inte hålla allt för länge... |
Tyvärr stämmer inte detta på min Golf iallafall, förr var det på det viset, numer är laddningen(spänningen) till batteriet avpassat beroende på hur laddat det är, och kan variera mellan ca 12,3v upp till 14,5v.
Det som även avgör landsänkningen är hur stora förbrukare du har aktiverade, stolsvärmen brukar trigga igång laddspänningen till 14,5v.
Jag har DEFA:s multiur i min på instrumentpanel, med voltmeter, och ser hur spänningen varierar under färd.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 27 jun 2014 10:07 |
|
| Cyco skrev: | | Biltema batterier har en tendens att inte hålla allt för länge... |
Detta batteriet har 4 års garanti.
|
|