Forum - Golf 6 (09-13) - TDI 105 eller 140? DSG 6 eller DSG 7?

Minglare
Golf 5 1,6 FSI - 04 Ort: Kungälv
Sön 13 jul 2014 13:01 Svara med citat
Hej! Finns mängder med information om dessa lådor men jag väljer ändå att ställa ett par till.

Är ute efter en pendlarbil, kör i dagsläget en Golf 1,6 FSI -2004 som jag är nöjd med (ca 2000 mil/år främst landsväg). Funderar på att byta till en nyare modell och då kommer funderingarna:

Golf TDI 105 BM vs. Golf TDI 140 alt. 170 hk ?
Några speciella årsmodeller att "se upp med" ?
Minsta utrustningspaket att "nöja" sig med ?
DSG 6 vs. DSG 7 ?

Är själv främst inne på en välutrustad (GT Sport) 140 TDI DSG 6

Tacksam för tips och råd!
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Ons 16 jul 2014 23:06 Svara med citat
DSG7 är växellådan som varit uppe på tapeten den senaste tiden. Problemen ska vara åtgärdade enligt VW, årsmodell sent 2011 kom det en revision som uppdaterade kopplingspaketets konstruktion (bilar som senare får problem får detta paket installerat). Dock har några årsmodeller blivit återkallade nu eftersom de ska byta olja. Vissa växellådor har syntetolja som i vissa varma klimat kan ge sig på elektroniken (vad jag vet har det bara hänt några enstaka gånger i utlandet).
Oljebytet (om bilen är drabbad) görs i samband med service. DSG7:an ska annars vara "sealed for life" så det görs inga oljebyten på den.

DSG6an är gjord för mer vridmoment, därför är den parad ihop med TDI 2.0. Den har redan genomgått sin barnsjukdomsperiod. i USA hade dom problem med mekatronikenheten, mjukvaran osv. men den anses väl vara rätt så gedigen idag. Tror det är 6000 mils intervall på oljebytet på den lådan.

Jag har en TDI 105 med DSG7 (2012, MÅ2013). Mycket nöjd med min bil. DSGn är verkligen underbar och gör nog hela bilen i min mening. Har den svagare TDI-motorn men tycker det är tillräckligt drag i den ändå. Känns trygg vid omkörningar.
Har dock aldrig provat 2.0an. Smile
En sak du bör hålla utkik efter så är det att bilen är utrustad med dieselvärmaren (Parkeringsvärmare). Helst den modellen som kommer med fjärrkontroll, då kan du själv bestämma när värmen ska startas, jag brukar köra min i 30 minuter och när man kommer ut är bilen avfrostad och klar.
Minglare
Golf 5 1,6 FSI - 04 Ort: Kungälv
Ons 23 jul 2014 21:25 Svara med citat
Tack för svar. Får väl se vad det kan bli för typ av motor och låda framöver.
mikael_r
Tiguan 2.0 TSI 180 DSG -12 Ort: Strömstad
Mån 28 jul 2014 10:19 Svara med citat
Jag har en mk6 2010 140 TDI DSG6 Highline (motsvarande GT i Sverige). Jag är väldigt nöjd! Kört ca 1700-1800 mil med den nu på det året jag haft den, mest landsväg/motorväg.
Som man kan läsa i en annan tråd här på forumet så hade jag lite problem med bilen i vinter/våras där jag fick byta EGR-kylaren (http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=42723), ingen aning om det är ett vanligt förekommande fel eller ej.

När jag skulle köpa bil så tittade jag också en del på bensinaren på 122HK med DSG7, den är ungefär lika rapp men jag hade läst lite för mycket historier om DSG7 lådorna så jag valde TDIn med DSG6 istället.

Det är två saker som jag skulle önska att jag hade på min golf som den inte har det ena är dieselvärmare precis som fastson skriver, dock är det inget problem nu då kvicksilvret visat typ 30 grader i två veckor men på vintern hade det varit fint. Sedan hade jag också velat ha Xenon ljus, tycker helljuset är lite mesigt på den, går ju självklart att montera extraljus om man vill men det är lite småkinkigt i Norge om jag fattat rätt, mer restriktioner än vad det är i Sverige.

Lycka till med bilköpet!