| |
henrik4545
Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult |
| Lör 28 jun 2014 12:04 |
|
Tjena!
Nu har min golf gått 3600 mil och de sista 200-400 milen så tycker jag att bilen inte växlar lika mjukt som den har gjort innan. Det händer bara ibland.
Känns ett lite lätt hugg när en växel läggs i, kvittar om det är högre eller lägre.
När bilen är kall och ska växla ner från 3:an till 2:an så känns det som lådan inte riktigt vet vad den ska göra. Det burrar lite och sen går 2:an i. Det är också bara ibland.
Igår drog jag släp, ett släp med grindar i övrigt tom. Brukar växla själv när jag kör släp, tycker den väljer för hög växel.
brukar aldrig använda 7:an med släp på.
Men efter att ha kört 5-6 mil igår och stannat så luktade de lite bränt o lite varmt runt bilen.
Är min oro befogad?
Känner mig inte riktigt nöjd med DSG7 lådan. Jag tycker den lägger i för hög växel för farten. Ner till 65 km på 7:an det är ju inte mycket mer varv på motorn än tomgång..
Jag har en 70 väg som jag ofta kör på när bilen är kall, bilen vill lägga i 7.an men jag hör av bilen är ansträngd så jag väljer 6:an istället.
Vad säger ni som har samma låda, vad har ni för erfarenheter, fungerar det liknande.
Skulle hellre vilja ha en 6 stegad låda.
Tack
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Lör 28 jun 2014 18:14 |
|
DSG 7 eller DSG 6 för den delen, lägger gärna in högre växel ”för tidigt” tycker jag, så du är inte ensam om denna åsikt. Har med bränsleekonomin att göra.
Ibland har jag kört vår 1.4 TSI DSG 7 i ”S” läge i samband med att jag hängt på ett tyngre släp. Helt ok, vill ju att den ska varva mer innan den växlar vilket den gör med besked. Har ibland kört den manuellt.
Tidigare hade jag en GTI Golf 6 med DSG 6. Det är ju i stort sett samma sak där. Denna hade ju lite mer ork över hela registret därför var den mindre känslig, m.a.o. ej jämförbar med 1.4 TSI:n som har halva motorstyrkan (GTI:n var chippad). Inget jag direkt hängde upp mig på i alla fall.
Det är förhoppningsvis bara att köra på, de egenskaper du pekar på är väl knappast något fel direkt, svårt att säga att säga .
PS Vad det gäller varvande så är jag lite konservativ, varvar gärna lite mer för att inte riskera segdragning. Min nya manuella Golf 7 tjatar hela tiden via MFD om att man ska växla upp - Det struntar jag i.... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Lör 28 jun 2014 23:54 |
|
| henrik4545 skrev: | Tjena!
Nu har min golf gått 3600 mil och de sista 200-400 milen så tycker jag att bilen inte växlar lika mjukt som den har gjort innan. Det händer bara ibland.
Känns ett lite lätt hugg när en växel läggs i, kvittar om det är högre eller lägre.
När bilen är kall och ska växla ner från 3:an till 2:an så känns det som lådan inte riktigt vet vad den ska göra. Det burrar lite och sen går 2:an i. Det är också bara ibland.
Igår drog jag släp, ett släp med grindar i övrigt tom. Brukar växla själv när jag kör släp, tycker den väljer för hög växel.
brukar aldrig använda 7:an med släp på.
Men efter att ha kört 5-6 mil igår och stannat så luktade de lite bränt o lite varmt runt bilen.
Är min oro befogad?
Känner mig inte riktigt nöjd med DSG7 lådan. Jag tycker den lägger i för hög växel för farten. Ner till 65 km på 7:an det är ju inte mycket mer varv på motorn än tomgång..
Jag har en 70 väg som jag ofta kör på när bilen är kall, bilen vill lägga i 7.an men jag hör av bilen är ansträngd så jag väljer 6:an istället.
Vad säger ni som har samma låda, vad har ni för erfarenheter, fungerar det liknande.
Skulle hellre vilja ha en 6 stegad låda.
Tack |
Det har hänt att min DSG7 varit lite morgontrött vissa kalla morgon:ar ( ), då är den lite ryckig när man kör iväg på 2:an.. men det har nog med dragläget att göra, att dragläget kommer för tidigt/plötsligt (för det sker vad jag minns när den slutar slira på kopplingen och lägger på maximal friktion). Har aldrig upplevt konstiga växlingar.
DSGns ECU eller dator ligger hela tiden och mäter var dragläget finns, man kan kolla detta med VCDS.
Kan ju möjligtvis bli lite fel när bilen är kall?
Om den hade problem med växlingar borde nästan detta generera en felkod tycker jag? DSGn är mycket noggran övervakad av datorn vad jag förstår.
Du kan ju själv testa att köra den i manuellt läge och göra lite oväntade växlingar, typ köra i 55 på 6ans växel, då ligger växel 7 förberedd, och istället beodra en nedväxling till 5an med bibehållen fart, se om du hör några mystiska ljud. Testa i lite lägre hastigheter så du hör bättre.
Det du säger att bilen var varm och luktade bränt skulle jag tro är en regenerering av partikelfiltret. Då blir bilen mycket varm undertill och det luktar lite bränt, nästan som gummi. Det är när datorn bestämmer att filtret ska rengöras, då sprutas bränsle (diesel) in i oxidationskatalysatorn för att höja avgastemperaturen.
Skulle DSGn ha blivit överhettad så får du garanterat ett meddelande om det på displayen (står i instruktionsboken), och den läggs i friläge.
|
|
henrik4545
| Sön 29 jun 2014 11:23 |
|
Tack för ditt svar! Nu känns det genast bättre!!
| Peter_senior skrev: | DSG 7 eller DSG 6 för den delen, lägger gärna in högre växel ”för tidigt” tycker jag, så du är inte ensam om denna åsikt. Har med bränsleekonomin att göra.
Ibland har jag kört vår 1.4 TSI DSG 7 i ”S” läge i samband med att jag hängt på ett tyngre släp. Helt ok, vill ju att den ska varva mer innan den växlar vilket den gör med besked. Har ibland kört den manuellt.
PS Vad det gäller varvande så är jag lite konservativ, varvar gärna lite mer för att inte riskera segdragning. Min nya manuella Golf 7 tjatar hela tiden via MFD om att man ska växla upp - Det struntar jag i.... |
Känns ju som bilen mår bättre om den får ha lite varv att jobba på. Bränsleförbrukningen ökar ju inte jättemycket om man väljer 6:an i stället för 7:an om man håller typ 70 km.
Dsg 6 har ju en växel mindre, tänkte att det kanske är lite mer fördelat så att den går lite högre på varje växel?
Ska testa "sportläget" nästa gång jag ska dra släp, har funkat bra att köra på vanligt med vanlig öppen släpkärra. Investerade i nätgrindar och kapell häromdagen o då kändes bilen trött så sportläge gör nog nytta där.
Håller med dig, morsan har en manuell golf, den gillar att ligga i högsta växel.
|
|
henrik4545
| Sön 29 jun 2014 11:30 |
|
| fastson skrev: | Det har hänt att min DSG7 varit lite morgontrött vissa kalla morgon:ar ( ), då är den lite ryckig när man kör iväg på 2:an.. men det har nog med dragläget att göra, att dragläget kommer för tidigt/plötsligt (för det sker vad jag minns när den slutar slira på kopplingen och lägger på maximal friktion). Har aldrig upplevt konstiga växlingar.
DSGns ECU eller dator ligger hela tiden och mäter var dragläget finns, man kan kolla detta med VCDS.
Kan ju möjligtvis bli lite fel när bilen är kall?
Om den hade problem med växlingar borde nästan detta generera en felkod tycker jag? DSGn är mycket noggran övervakad av datorn vad jag förstår.
Du kan ju själv testa att köra den i manuellt läge och göra lite oväntade växlingar, typ köra i 55 på 6ans växel, då ligger växel 7 förberedd, och istället beodra en nedväxling till 5an med bibehållen fart, se om du hör några mystiska ljud. Testa i lite lägre hastigheter så du hör bättre.
Det du säger att bilen var varm och luktade bränt skulle jag tro är en regenerering av partikelfiltret. Då blir bilen mycket varm undertill och det luktar lite bränt, nästan som gummi. Det är när datorn bestämmer att filtret ska rengöras, då sprutas bränsle (diesel) in i oxidationskatalysatorn för att höja avgastemperaturen.
Skulle DSGn ha blivit överhettad så får du garanterat ett meddelande om det på displayen (står i instruktionsboken), och den läggs i friläge. |
Tack för ditt svar! Känner mig mer lugn nu!
Jo du har säkert rätt i det, bilen motorbromsar ju tydligare när den är kall så då är kanske inte lådan riktigt beredd på en nedväxling.
Så länge jag inte får någon felkod så hoppas jag det är lugnt.
Ska testa det,
Det skulle kunna vara något sånt ju, det händer någon gång då o då, när man låtit bilen växla som den vill och i mitt tycke kört på för hög växel o man hamnar i en korsning eller så, då brukar tomgången bli högre också.
Har trott att de har varit för hög växel o att den kanske vill ta igen det för att orka ladda batteriet eller så.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|