När jag tankat fullt 50 liter i tanken så visar tankmätaren fullt sen får jag köra näsan 20 mil innan visaren börja röra sig på mätaren jag tankade bilen på prov fick i 25 liter då visade inte tankmätaren halv tank som den ska utan att jag har mer bensin kvar stor skillnad nålen var på streck 2 tlil höger om halvtanks markeringen rakt upp
Går det att kalibrera givare och mätaren eller får dom byta ut tankarmaturen
Min mätare gör likadant. Jag gissar att detta beror på att tanken inte är symmetrisk/homogent utformad för att den ska vara så utrymmeseffektiv som möjligt. Så om det är ett konstant flöde ut ur tanken så sjunker inte vätskenivån konstant. En annan förklaring skulle kunna vara att flottören inte når högst upp i tanken.
Min mätare gör likadant. Jag gissar att detta beror på att tanken inte är symmetrisk/homogent utformad för att den ska vara så utrymmeseffektiv som möjligt. Så om det är ett konstant flöde ut ur tanken så sjunker inte vätskenivån konstant. En annan förklaring skulle kunna vara att flottören inte når högst upp i tanken.
Har du kört bilen ner till reserven 5 liter kvar utan att få soppatorsk
sunesh
Jag har i alla mina tidigare bilar haft som regel att aldrig köra under kvarts tank så att man alltid har lite marginal kvar. Men på Golfen så har jag börjat tanka ännu tidigare eftersom jag har fått i så himla mycket i tanken vid kvarts tank.
Antingen så rymmer tanken betydligt mer än 50 liter, eller så visar tankmätaren fel när det är lite kvar i tanken.