Forum - Golf 5 (04-08) - Byte bromsok bak

bubbel
Golf 5 2.0 tdi Ort: Borås
Fre 23 maj 2014 20:23 Svara med citat
Fick anmärkning på besiktningen: anliggande bromsar bak.
Smörjde upp kolvarna med anpassat silikonfett, men det hjälpte inte.
Beställde hem 2st nya bromsok, köpte även 2 nya bromsslangar, det är väl lika bra att byta när man ändå håller på.
Köpte även en bättre ringnyckel på biltema för att få bättre grepp om muttern där bromsröret går in i oket.

Är det nåt att tänka på vid bytet? värma upp med en butangas brännare innan man skruvar loss anslutningen?
Sen lufta bromsarna efter.
bubbel
Golf 5 2.0 tdi Ort: Borås
Lör 24 maj 2014 21:59 Svara med citat
bubbel skrev:
Fick anmärkning på besiktningen: anliggande bromsar bak.
Smörjde upp kolvarna med anpassat silikonfett, men det hjälpte inte.
Beställde hem 2st nya bromsok, köpte även 2 nya bromsslangar, det är väl lika bra att byta när man ändå håller på.
Köpte även en bättre ringnyckel på biltema för att få bättre grepp om muttern där bromsröret går in i oket.

Är det nåt att tänka på vid bytet? värma upp med en butangas brännare innan man skruvar loss anslutningen?
Sen lufta bromsarna efter.

Bromsok bak är bytta.
Det var enklare än jag trodde, muttrarna släppte lätt i både bromsok och slangar efter lite 5-56 och uppvärmning med en butangasbrännare.
handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara
Tor 07 aug 2014 18:34 Svara med citat
Bromsok problem är väl vanligt fel på vw golf?
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tor 07 aug 2014 22:07 Svara med citat
Jag vet inte om det är vanligare på VW än övriga märken, själv bytte jag bakre ok på min Golf4 som är 15 år gammal och 22000 mil, köpte bilen ny så det var originaloken som byttes tror nog att det är rätt bra att ha klarat dem så länge, tycker själv det är helt otroligt 15 år! men så har jag också plockat ner oken och belägg för rengöring varje vår under denna tid
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara
Lör 09 aug 2014 18:16 Svara med citat
bildock skrev:
Jag vet inte om det är vanligare på VW än övriga märken, själv bytte jag bakre ok på min Golf4 som är 15 år gammal och 22000 mil, köpte bilen ny så det var originaloken som byttes tror nog att det är rätt bra att ha klarat dem så länge, tycker själv det är helt otroligt 15 år! men så har jag också plockat ner oken och belägg för rengöring varje vår under denna tid
Med vänlig hälsning Uffe/bildock

Rengöring hurdå?
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 09 aug 2014 19:16 Svara med citat
Plocka ner bromsarna på våren så ser du hur de ser ut efter vintern