armoton
Polo 6 Ort: Falkenberg |
| Fre 29 nov 2013 19:33 |
|
Har märkt att kylarfläkten startar och går onödigt ofta
tex i morse när jag startade bilen kl 06.00 så startade kylarfläkten direkt , ute var det 1 plus grad,
i garaget runt 7 grader.
Kör bilen i en kvart och när jag är framme så går fläkten fortfarande tills jag stänger av motorn.
Ska det vara så eller är det fel på nån givare kanske ?
bilen är en golf 5 1,6 Fsi -05
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 29 nov 2013 19:46 |
|
Motortempgivaren ?
http://www.bildelaronline24.se/metzger/1811157
Fläkten kan evt. stoppas genom att tändningen slås från
tills den slutat rotera, när motorn har blivit varmskörd
ett annat tecken är om tempmätaren åker berg och dalbana En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Lör 30 nov 2013 10:35 |
|
Rätt vanligt fenomen om ACC är inställd i autoläget att kylarfläktarna då i regel går för fullt.
Pröva slå av den funktionen och se om fläktarna stannar då.
Annars är att misstänka en mindre bra fungerande temperaturgivare för styrboxen.
|
|
armoton
| Lör 30 nov 2013 10:49 |
|
Misstänker också att det kan vara nån givare, tack för länken.
Temp mätaren funkar som den ska och enligt färddatorn drar bilen normalt med bensin.
Fläkten har betett sej så här förr men sen har den vart som vanligt så har inte tänkt på det. Man hör ganska tydligt när fläkten går i högsta hastighet.
Behöver man lufta kylsystemet ifall jag byter temp givaren?
|
|
etanol
| Lör 30 nov 2013 10:57 |
|
| Är man minsta fingersnabb brukar det gå att byta denna givare utan större tapp på kylvatten. Där man då sällan behöver lufta vidare.
|
|
a128
| Lör 30 nov 2013 10:59 |
|
Kör motorn ljummen, lossa och dra åt kylarlocket låt svalna litet och spillet blir minimalt (några centiliter)
läs även av felkoder ( sök efter en U281 på ebay) En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
armoton
| Lör 30 nov 2013 11:30 |
|
Tack för snabba svar! Har ägt några bmw E30 dom är jävliga att lufta. Härligt att det inte är lika med Golfen då
Blir att beställa en U281
En fråga till , nu när jag kollade länken för tempgivaren så såg jag även att det fanns en (Termokontakt, kylarfläkt)
till golfen, är det lika bra att byta den också ? Eller är det nått helt annat, med tanke på frakten så om man skulle passa på.
|
|
a128
| Lör 30 nov 2013 11:36 |
|
Den nämda givaren styr bränsle, mätare och kylarfläkt via motorstyrboxen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
armoton
| Tis 07 jan 2014 7:06 |
|
| a128 skrev: | Motortempgivaren ?
http://www.bildelaronline24.se/metzger/1811157
Fläkten kan evt. stoppas genom att tändningen slås från
tills den slutat rotera, när motorn har blivit varmskörd
ett annat tecken är om tempmätaren åker berg och dalbana |
Tänkte beställa ovan nämda givare, vet du ifall den passar min bil ?
Den som sitter i nu är svart.
|
|
etanol
| Tis 07 jan 2014 18:38 |
|
| Är den bara 2-polig den som sitter där ska det så vara denna givare. Annars är dessa maskiner mycket tacksamma att lufta.
|
|
jontte79
Golf 5 1.6 -04 Ort: Finland |
| Tor 14 aug 2014 16:09 |
|
| Var hittar man motortempgivaren på motorn? har samma problem med min bil, har sökt över allt, men hittar den inte! tacksam för svar!
|
|