Tompa blå
Golf 6 46701712871 Ort: Timrå |
| Tis 05 aug 2014 12:43 |
|
Hej
Har en Golf TDI bluemotion 2110 som nu gått 10 000 mil
För ett tag sedan lyste partikelfilterlampan, men efter nån mil slocknade den efter ca 100 mil hände samma sak igen
är det normalt ? kan bilen göra någon egen slags rengöring som gör att lampan tänds ? eller kan det vara något annat och inte själva filtret som tänder lampan hoppas någon har något tips, filtret var ju grisdyrt.
|
|
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje |
| Tor 07 aug 2014 19:06 |
|
Partikelfiltret för avgasreningen till en dieselmotor rengörs regelbundet i automatiserad process, men det skall inte genereras några varningar i instrumentklustret eller sättas felkoder när det sker.
Koppla in en felkodsläsare och kontrollera vad du har för felkoder från styrenheterna för motor och avgasrening. Det är inte säkert att det är något fel som kräver att filtret byts i sin helhet, utan det kan till och med vara något så enkelt som att du behöver fylla på reduktionsmedel eller att någon del behöver rengöras.
|
|
Cyco
Golf 6 Ort: Tierp |
| Ons 20 aug 2014 11:03 |
|
| Fick besked från vw verkstan vid servicen nu att mitt ska bytas om 5000 mil , så jag tänkte ta o plocka bort det helt o få tag i nån som kan lura datorn att det sitter kvar. nån som har testat det ?
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Ons 20 aug 2014 12:25 |
|
Man brukar rengöra dem med ett speciellt medel som ska ligga i rätt länge (ca 24h iaf det vi har på jobbet).
Minns när jag jobbade på en VAG verkstad att dem pratade vid lunchen lite om att man kunde lura bilen genom att koppla om någon av dem två slangarna som går till DPF så sök lite på det på engelska på googel så ska du nog hitta något!
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Tor 21 aug 2014 16:09 |
|
| Cyco skrev: | | Fick besked från vw verkstan vid servicen nu att mitt ska bytas om 5000 mil , så jag tänkte ta o plocka bort det helt o få tag i nån som kan lura datorn att det sitter kvar. nån som har testat det ? |
Nej men det är rätt så vanligt i USA att dom gör det. Sök på "DPF Delete". Det går att lura datorn, programvaran finns säkert att tillgå hos dom som kodar om bilens dator, hör med någon tuning-firma.
Dock är det olagligt, men det vet du säkert.
|
|
Cyco
| Lör 23 aug 2014 16:44 |
|
Det man inte inte vet mår man inte dåligt av
Klistrar in svaret från Möllerbil i Uppsala så är det kanske nån fler som inte vill byta partikelfiltret.
Hej!
Du hade skickat ett mail till Linda på skadeverkstaden och undrat vad ett byte av partikelfilter med arbete kostar.
Med arbete och reservdelen landar det på ca. 25-30000 Kr.
Med vänlig hälsning
Beskrivning: cid:056494212@31082012-06E7
Simone Wister
Servicerådgivare VW
|
|
fastson
Donator 100
| Lör 23 aug 2014 17:29 |
|
| Cyco skrev: | Det man inte inte vet mår man inte dåligt av
Klistrar in svaret från Möllerbil i Uppsala så är det kanske nån fler som inte vill byta partikelfiltret.
Hej!
Du hade skickat ett mail till Linda på skadeverkstaden och undrat vad ett byte av partikelfilter med arbete kostar.
Med arbete och reservdelen landar det på ca. 25-30000 Kr.
Med vänlig hälsning
Beskrivning: cid:056494212@31082012-06E7
Simone Wister
Servicerådgivare VW |
Ouch.
Det går dock att tvätta ett filter. Se här, snubben har en trimmad bil, vilket förkortade livet på hans filter. Han hade ändå tänkt ta bort det, men innan dess testade han att spola ur filtret. Det verkar ha varit framgångsrikt, filtret blev som nytt skriver han lite längre fram i tråden.
http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f28/dpf-wash-out-rebuild-80813. html
Det som "dödar" filtret är askan som bildas av förbränning av motorolja (därför man kör med sk. low ash-motorolja). Tror max ash volume på våra filter är 70 gram, vilket enligt mina uträkningar är ca. 27 000 mil. Finns ju dock dom som kör ännu längre utan att datorn i bilen klagar. Jag tror att datorns uträkning av andelen aska i filtret baseras på hur långt bilen har gått. Sedan finns det sensorer som mäter flödet genom filtret, blir flödet dåligt är det antagligen askan eller sot som täpper igen, då triggas en regenerering.
Har du märkt att din bil regenererar oftare än normalt nu?
Tvättning är ju ett alternativ, om det nu finns några firmor som erbjuder det i svedala?
Kan inte VW erbjuda återvunna partikelfilter? Läste att Peugeot har den servicen.
Nytt finns att köpa här, för 8650.
http://www.cats2u.co.uk/36331/Diesel-Particulate-Filter/VOLKSWAGEN/GOL F/1.6
http://www.cdsprodukter.eu/wp-content/uploads/2013/09/CatsandPipes-Die selpartikelfilter-katalog.pdf
Senast ändrad Lör 23 aug 2014 18:03, ändrad totalt 1 gång
|
|
Cyco
| Lör 23 aug 2014 17:34 |
|
Nä jag har inte märkt nånting med regenerering , hur märker man det.
Ska det lysa nån lampa som talar om att bilen pysslar med nått ?
|
|
fastson
Donator 100
| Lör 23 aug 2014 18:11 |
|
| Cyco skrev: | Nä jag har inte märkt nånting med regenerering , hur märker man det.
Ska det lysa nån lampa som talar om att bilen pysslar med nått ? |
Nej den meddelar inte när den regenererar. De är lätt att missa för de sker oftast under färd och tar kanske 10 minuter.
Det man märker det på är dessa symptom.
-Motorvarvtalet är 1000 varv/min vid tomgång.
-Kylarfläktarna går på full fart när man stänger av motorn, detta brukar hända när man avbryter en regenerering, eller precis efter en regenerering. Filtret blir väldigt varmt och måste kylas en stund.
-Start/stop systemet om man råkar ha ett är inte aktivt under en regen-process.
|
|
Cyco
| Lör 23 aug 2014 18:23 |
|
Aha. Jag kör ju bara motorväg så sånna grejer märks inte.
Det sitter flödesgivare i partikelfiltret, dom borde man ju kunna lura med ett motstånd.
Eller så kapar jag ur innehållet o svetsar ihop det igen. Men då måste jag antagligen montera kcr box för att optimera för lättare flöde genom avgaset.
|
|
fastson
Donator 100
| Lör 23 aug 2014 18:28 |
|
Det ska finnas färdiga program till ECUn i bilen så den ignorerar dessa sensorer. Man måste nog få bort allt som har med det att göra, bilen regenererar även om filtret inte är tilltäppt (sensorerna behöver inte indikera dåligt flöde), den gör det efter ett visst antal mil. Kanske inte så bra om ett filter utan innanmäte blir upphettat till 600 grader.
Tror du måste gå programmeringsvägen, det är i alla fall den enda metoden jag läst om.
|
|