irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Fre 15 aug 2014 20:09 |
|
Hoj!
Fick mig en P2015-felkod för typ en vecka sen. Så i helgen bytte jag spjällhus och släckte motorlampan. Dock så återkommer felet efter nån dag (eller ett antal starter). Så, måste jag göra nån kalobrering eller nått med spjällhuset? Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Save
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tis 19 aug 2014 18:42 |
|
| Vad menar du med spjällhus? Om du har en FSI som i profilen så har bilen ett Själlhus samt ett insugsspjäll i insuget, som koden indikerar på. Beroende på om det är 1.6 eller 2.0 motorn du har så ser insugsspjällen olika ut.
|
|
irbanur
| Tis 19 aug 2014 19:59 |
|
Skrev fel. Regelspjäll hette det. 03G128063A.
Bytt det iallafall.. Sen så är det en 1.4 TSI jag har Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Save
|
irbanur
| Ons 20 aug 2014 19:55 |
|
Ok! Tack! Då har jag fått svart på vitt att "min" märkesverkstad är helt jävla borkade (som om jag inte visste det). De sa att man måste byta nummer 20 på denna bild. Nåväl. Bara att kolla vidare på hur man byter den där.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf <- J808 i den där, sid 20. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Save
| Ons 20 aug 2014 20:28 |
|
Ja det stämmer. Men den där länken är lite lurig då den inte visar den här delen så bra. Det är synd att verkstan inte kontrollerar detta riktigt. Även om den här modellen (utan att ha sett den) verkar ha flera spjäll. Jag förklara detta längre ned,
Men jag går på Felkoden - P2015 - http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18447/P2015/008213 står det "The Intake Manifold Flap Motor (V157) and Manifold Runner Position Sensor (G336) may be Part of the same Unit."
Som är fallet här. G336 - Är NR 12 på bilden. Här är en annan sida: http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/power_unit/4-cylinder_ injection_engine_(1.4_l_direct_injection_engine_turbocharger_and_super charger)/mixture_preparation_system_electronic_inj.gas/injection_syste m/assembly_overview_part_i_intake_manifold/
Som visar denna del som NR 18 samt lägesgivaren (G336) NR 21.
Samt J808 som är lite lurig (visas som NR 6), det är mycket riktigt ett spjäll likt det som du länkar till. Men det är inte samma som G336 sitter på - Som sätter felkoden.
Hoppas det här hjälper dig. Lycka till!
|
|
irbanur
|
Save
| Tor 21 aug 2014 19:51 |
|
Nej, det du länkar till är ett elektronisktställdon till en A6. Det är inte samma på 1.4 TSI, där sitter ett vakuumställdon som är NR 10 på bilden ovan. Det ändrar positionen på spjällen och endast en del på "spjällhuset". Men jag ska tillägga att jag skulle inte bara börja byta saker utan felsökning. Då det finns en mängd orsaker som kan sätta en P2015 felkod. Ställdon, kärvande/trasigt spjäll,trasig positionsgivare, kablar MM. Det går alltid att kontroller så länkage och slangar är som dom ska men annars skulle jag rekommendera verkstaden.
Be verkstaden kontrollera funktion och värden, på rätt del den här gången. Och sen ta ställning vad som ska göras och hur ni ska åtgärda felet.
Lycka till.
|
|
irbanur
| Fre 22 aug 2014 0:56 |
|
Jodå, är med på det.. (Att det är en Audi-del) ska in å kolla till sakerna om nån vecka nu. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|