Forum - Golf 7 (13-19) - Köpa däck på plåtfälg som reservhjul - Behövs TPMS sensor?

hankenstein
Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping
Mån 25 maj 2015 11:51 Svara med citat
Sitter och funderar på att köpa ett reservhjul på plåtfälg, alltså en riktig fälg/däck och ingen nöd-typ.

Måste man köpa med en TPMS däcktrycksenor eller kan man köpa en vanlig fälg? Kollar på tex dackonline och där kan man välja till sensorn för 3-400 kr extra. Men hur funkar det på en vanlig Golf 1.2 TSI från 2014?

Tack på förhand Smile
GolfRSweden
Golf 7 GT 1.4 TSI Ort: Kungsbacka
Mån 25 maj 2015 12:38 Svara med citat
hankenstein skrev:
Sitter och funderar på att köpa ett reservhjul på plåtfälg, alltså en riktig fälg/däck och ingen nöd-typ.

Måste man köpa med en TPMS däcktrycksenor eller kan man köpa en vanlig fälg? Kollar på tex dackonline och där kan man välja till sensorn för 3-400 kr extra. Men hur funkar det på en vanlig Golf 1.2 TSI från 2014?

Tack på förhand Smile


Hejsan,
till min Golf 1.4 TSI GT 2014 så köpte jag 4st 16" plåtisar med gummi utan TPMS och det funkade ju perfekt
Antar att det sitter i upphängningen/bromsoken eller var det nu är..
hankenstein
Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping
Mån 25 maj 2015 12:48 Svara med citat
Fint! Då bör det nog funka ja. Tackar Smile
GolfRSweden
Golf 7 GT 1.4 TSI Ort: Kungsbacka
Mån 25 maj 2015 12:50 Svara med citat
hankenstein skrev:
Fint! Då bör det nog funka ja. Tackar Smile


Vill du vara helt säker så kan du ju maila en säljare på Din Bil så kollar dom nog upp det snabbt Smile
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Mån 25 maj 2015 13:38 Svara med citat
Golf 7 har inga TPMS enheter i ventilerna. Systemet mäter rullomkrets via abs:n på något sätt. Avviker de så larmar funktionen.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
hankenstein
Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping
Mån 25 maj 2015 13:43 Svara med citat
Tackar Peter_Senior! Då blir det en liten order idag Smile
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Mån 25 maj 2015 13:53 Svara med citat
Golf 7 har ett system för däckstryckskontroll. Systemet för däcktryckskontrollen utnyttjar ABS-systemets hjulvarvtalssignaler. Om trycket i ett däck minskas, minskas också detta däcks rullningsradie, så att hjulet roterar snabbare för en given hastighet.

Men några andra Volkswagenmodeller har istället ett system för däckstrycksövervakning, och dessa bilar har inbyggda sensorer i fälgarna.
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Tis 26 maj 2015 16:07 Svara med citat
Och om jag har förstått rätt (åtminstone i min 1,6 TDI från 2013) så man ska checka av i Stora displayens inställningar någonstans (minns inte exakt var Sad ) att däcktrycket är ok. Bilen utgår jo ifrån det att du har kollat alla däcktryck och bedömt att de är korrekta. Det är alltså utgångsläget och därifrån kollar ABS-systemet rullomkretsavvikelserna. Mao om du pumpar dina hjul lite olika och godkänner det mot datorn, så datorn tror att så skall det vara. Även om det kan vara helt åt fanders med trycket (Gud förbjude det!). Så kolla noga alla hjul och godkänn/bocka av sen!
Lycka till! Mvh Laszlo
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tis 26 maj 2015 16:51 Svara med citat
Ja, så är det.

Jag har också råkat ut för att systemet har falsklarmat några gånger när jag har kört på grusväg med mycket löst grus. Men på vanlig asfalt så verkar systemet fungera som det ska.