Nikke
Golf 5 Ort: Finland |
| Sön 29 jun 2014 18:21 |
|
Hejsan, köpte för 2.5 månader sen en golf plus DSG - 06, körd 14.000 mil. Jag var nyfiken på att pröva en bil med automat, så när jag var och prov körde hörde jag inget misstänksamt förutom en generator rem som var lite trött. Bilen växla bra enlit mig, gjorde stor misstag att inte testa en annan dsg bil, då denna var första.
Nåjoo, köpte då bilen var nöjd och körde hem. Men helgen efter när jag startade bilen kall och steg ut för att göra nåt hördes då att dubbelmassasvänghjulet hade oljud, hörs ej då motorn är varm. Vilket blev bekräftat vid verkstan då jag var på service.
Hörde med försäljaren och kom överens om 50/50 på ny svänghjul. Bra tänkte jag för att dom verkar bli slut.
1.5 månader efter köpet märkte jag att bilen verkade slira på lamellerna i 4 och 5 vid 2000rpm. Och i 3 vid 2200rpm. Medelade försäljaren om detta och han sade att vi ska byta svänghjulet först och sen se.
ca 2 månader efter köpet så började bilen växla lite som den ville. Växlar ner till 5 eller 4 vid 80km/h vid gasläpp. Växlade upp igen efter någon minut. Informerade försäljaren men han mumlade bara om svänghjulet som inte hade kommit änny, och kommenterade inte om växelådan.
Lade bilen på verkstaden för oljebyte i lådan och nollställning av mekatroniken och se om det hjälpte, men nope.
Informerade försäljaren men fortfarande ingen kommentar hur vi skall göra med lådan. Och svänghjulet har inte synts till efter 2 månader. Frågade om jag skulle få se en beställningskvitto, fanns inget. Så jag hävt överenskomelsen om svänghjulet.
Och sitter nu i ruta 1 igen.
Enligt min arbetskompis pappa som jobbar på bilfirma, sade att hävning av bilar med fel på dsg efter köp kan vara svårt. Då de tyks vara så stor fel procent på dem. Ska ringa åt en konsument igen å fundera mer.
Blev långt, men till min fundering. Vet nån hur stor prisskillnad det blir om man slänger en manuell låda i bilen jämfört med ny dubbelmassasvänghjul och mekatroniken.
Tror själv att bilen rullar längre utan problem om man slänger dit en manuell låda, skulle inte heller vilja börja byta kopplingarna i dsg efter någon år efter detta insident. Om nu dom har tagit stryk.
|
|
ascona-tic
Golf 2 1.8gl-91 Ort: Landskrona |
| Ons 02 jul 2014 8:20 |
|
Problemet är att du inte kan regga den med manuell. Så du får nog försöka fixa dsg problemet för att få bruka den.
Citat: sfro.
I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).
|
|
Nikke
| Tor 10 jul 2014 20:46 |
|
Okej tack, nu är svänghjulet bytt. Växlingarna blev tightire, mycket ryck försvann.
Men ännu finns något där.
Tillexempel i 3ans växel så "slirar" det från 2200rpm med kanse 200-300rpm. Endast då man ger fullt på från 1500 rpm.
I 4 och 5 växeln hoppar den med ca 150 rpm efter 2000 varvtalet. Och bara när man drar på från lägre varv. 6 växel märks inget.
Ännu hoppar varvtalen neråt ca 50rpm varje sekund efter man släppt av gasen den går inte kontinuerligt neråt, detta märks mest i 3-4 växlarna.
Knappast normalt? vet ej hur en DSG ska fungera.
Det är knappast vrid spärren som kopplas in?
|
|
Ipis
Touran pd 2.0 tdi Ort: Östhammar |
| Sön 24 aug 2014 15:41 |
|
| En sak som måste kollas är att varvräknarna på hjulen funkar som de ska, vanligt är att magnetringarna särskilt i bak pajar(rostar). Växellådan kan växla för sent eller för tidigt etc, funktionen kan loggas med vcds. Viktigt för att växellådan ska fungera och på äldre bilar är det standardfel att dessa abs ringar rostat sönder.
|
|
Nikke
| Mån 25 aug 2014 5:59 |
|
Har haft ett oregelbundet abs lamppa som lyser ett par månader. Har inte varit aktiv att reda ut detta, men i helgen kollade jag. Och visst så hade abs kransen på höger bak börjat svarva av givaren. Nu blev man ivrig som en sockerfylld unge, om man skulle få fixat 2 problem med ett lager byte
|
|
Ipis
Touran pd 2.0 tdi Ort: Östhammar |
| Mån 25 aug 2014 6:20 |
|
| Fick byta lager på bägge sidorna i bak med några veckors mellanrum. Men nu har bilen växlat bra i 1.5 år, oljebyten är ju också viktiga. Lycka till!
|
|
Nikke
|