Har en Golf 5 1.6 FSI. Idag efter att jag kört ca 2 mil märker jag att en lampa vid varvmätaren hade börjat lysa. I instruktionsboken står det att det är fel på avgasreningen och att man ska lätta på gasen och köra försiktigt till verkstad för kontroll av motorn. Det stod något om att det eventuellt kunde vara fel på lambdasond också.
Någon som har koll på hur pass allvarligt felet är och vad som brukar åtgärdas och vad det kan tänkas kosta?
På sist besiktning sade besiktningsmannen bara som extra info att det läckte lite ur avgassystemet men att det var nästan obefintligt, men att jag kunde få känna till det iaf. Kan detta vara en bidragande orsak till att lampan tänds? Jag tror läckaget var på avgasröret, i själva skarven, rätt så tidigt, långt fram (dålig koll).
Edit:
Var precis ute och drog ur batteriet en stund. Nu lyser inte lampan, efter att ha kört lugnt, ett par kilometer.
Rent anekdotiskt så kan berätta att det där har hänt mig två gången; ena gången när kamkedjan kuggade över och den andra när en tändspole gick sönder. Dock så var det *väldigt märkbart* att nått var fel; motorn högg och det kändes ordentligt.
Lampan började lysa igen efter 23 mil. Drog ur batteriet igen, men funderar på att ta den till verkstad för felkodssökning. Funkar detta trots att lampan för tillfället inte lyser tro?
Var precis och felsökte och det visade sig vara NOX-givaren (NOX-givare orimlig signal permanent).
Funderar på om det trots allt skulle kunna bero på det lilla läckaget i avgassystemet. Denna givaren sitter tydligen långt bak, och läckaget var långt fram.
Lånar tråden lite då min lampa också börjat lysa på min Golf kombi 1,9 tdi -08. Men motorn styrper all effekt ibland. Den bara tokdör fast motorn är igång. Känslan är som att den motorbromsar fast jag gasar. På en sträcka på 2 mil hände det 4 gånger. Tar mellan 5-10 sekunder sen går den som vanligt igen. Började idag både att lampan började lysa och att motorn stryper all gas.
Tack på förhand