handypep
Golf 7 1,4 tsi GT -13 Ort: Nacka |
| Tis 22 jul 2014 14:27 |
|
| Min TSI 1,4 GT har gått knappt 1500 mil. Det känns i hela kroppen att den inte skall gå längre med samma olja och filter. För att spara 2000:- tänkte jag byta själv på en GDS plats. Bör väl ta en kvart ungefär. Är det någon som vet om man kan få loss filtret med standardverktyg eller om vw har krånglat till det. Vilken nyckel behövs för pluggen?
|
|
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg |
| Tis 22 jul 2014 14:57 |
|
19 nyckel.
Oljefiltret sitter väl med en 32 hylsa om jag inte minns fel. Dock en speciell funktion på själva locket till filtret, för att undvika spill bör du trycka in en liten röd grej som sitter mitt på filtret.
|
|
handypep
Golf 7 1,4 tsi GT -13 Ort: Nacka |
| Tis 22 jul 2014 15:29 |
|
| Tack Tooth! Då kan jag sätta igång mitt livs största besparing per tidsenhet.
|
|
X2000
Golf 7 GT TSI 140 DSG Ort: Stockholm |
| Tis 22 jul 2014 15:41 |
|
ÖHej
När vw byter olja så sätter de dit ny plugg och packning.
Mvh
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 22 jul 2014 15:44 |
|
Se ut som oljefiltret är av vanlig plåtpatron som kan lossa med en vanlig oljefiltertång (Biltema 191421)
Har träffat på oljeplugg med 18 mm skalle medtag därför även en 18 mm nyckel
på min 09:a hitta jag upp bilen litet hör fram för att få ut det mesta av oljan, gäller dock den gamla hederliga tsi 122:an En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Tis 22 jul 2014 16:58 |
|
Kom ihåg att det sitter ett plastskydd under motorn som måste bort innan du kommer åt.
2 olika skruvar, torx-skalle men minns inte storlek.
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Tis 22 jul 2014 22:04 |
|
Plastskyddet under motorn som måste tas bort för att komma åt filter och plugg hålls av åtta asymmetriskt placerade torx T25 samt i bakkant tre torx T40 (eller kanske något större, T40 var det största jag hade och det funkade i alla fall). Till de tre T40 är det bra att ha ny gänglåsning. Oljepluggen är 19 mm. (Jag fick felaktigt en ny oljeplugg som var till Golf VI och äldre, den passade också men hade 18-skalle.) Till oljefiltret använde jag 74 mm 14-kantigt filterverktyg.
Oljeplugg 30 Nm.
Oljefilter 20 Nm.
|
|
tonimakaroni
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 23 jul 2014 18:17 |
|
I regel så vid första oljebytet så är det 18mm hylsa till oljepluggen när den kommer från fabrik, därefter 19mm.
Oljepluggarna med alutråg som du har är 30Nm och filtret ska dras med 25Nm, eller är det plåt så drar du ju det för hand så.
Ny gänglåsning är absolut ej nödvändigt då dom skruvarna räcker att dra åt med 10-15Nm och dom sitter där, dra dom hårdare eller hålla på kleta med mer låsning är större risk bara att sabba dom för framtida arbeten när man ska ha ner plasten. Eller för den delen om man bara råka ha något som studsar upp och jämnar skruvskallen så man får slå loss dom. Vilket är ej ovanligt!
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Ons 23 jul 2014 18:29 |
|
Bytte olja + filter på vår 1.4 TSI 122 SC för några veckor sedan vid c:a 1000 mil. Det var samma T skruvar avseende plast skyddet runt om på denna bil. Oljemängd med filter 4,3 – 4,5 L fyllt till max markeringen. Drog fast det traditionella plåtkoppsfiltret godtyckligt för hand med Biltema verktyget. Brukar duga. VW sålde ”tätring” separat till gamla oljeluggen. Det är plåtsump på min TSI 122. Bara att dra med vettig kraft .
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Ons 23 jul 2014 19:23 |
|
| tonimakaroni skrev: | | Ny gänglåsning är absolut ej nödvändigt då dom skruvarna räcker att dra åt med 10-15Nm och dom sitter där, dra dom hårdare eller hålla på kleta med mer låsning är större risk bara att sabba dom för framtida arbeten när man ska ha ner plasten. |
Efter oljebytet i DSG-lådan satt de åtta småskruvarna ordentligt, två av de tre stora satt halvvägs utskruvade och en fattades. Kan ju vara en miss från mekanikern men man ser att originalgänglåsningen har mestadels släppt. Sen tar man naturligtvis inte den värsta sortens gänglåsning, skruvarna ska ju loss rätt ofta.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tor 24 jul 2014 10:23 |
|
Dessa skruvar behöver inte tas bort på vare sig Mk5 med tsi140 eller MK6 med Tsi122 motor
på dessa skruvar sprutar jag på lite rostskydd så dom inte kärvar/rostar fast En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
| Tis 09 sep 2014 19:33 |
|
Byter i min 2,0TDI imorgon. Följande har jag fått reda på:
Volym: 4,6 liter olja ska det vara om man också byter filter.
Kvalitet: VW 507.00
ArtId filter: 03N 115 562
32mm hylsa till filtret
25Nm till filterhuset
30Nm till pluggen
Filtret nås underifrån genom att ta bort bukplåten
|
|