Forum - Golf 5 (04-08) - Vw golf 2.0 TDI -08 motor problem!

Min
Golf 5 2.0 Tdi -08 Ort: Haninge
Tis 16 sep 2014 20:38 Svara med citat
Tänkte höra med er alla erfarna människor här.
Så att våran motor krånglar, vi har tydligen ett sprucket överfall för vevaxeln, bilverkstaden vill byta ut motorn för en kostnad på närmare 60.000 detta är inget försäkringsbolaget står för då den rullat för långt. Tyvärr. Men till saken jag undrar om någon anan varit med om liknande och kanske kunnat åtgärdat detta utan byte av motor eller kanske köpt motor begagnat. Alla tips mottages, själv har jag kommit så långt att jag funderar på att skrota den lilla saten!
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Tis 16 sep 2014 21:00 Svara med citat
Hejsan, är det nedre delen som spruckit?

Jag hade plockat ner oljetråget och bytt delarna som behövs och se över dem andra delarna/lagren när man ändå har nere det samt göra rent oljesilen eller byta denna med.

Beror ju dock på om mer saker har skadats! Begagnat borde dem kollat efter på t.ex bildelsbasen!

Borde bli sjukt mycket billigare än byta motor samt mindre arbete! borde finnas billigt på ebay eller lite dyrare att köpa hos en vag verkstad,

Skrota inte bättre sälja vidare isf! ^^
Min
Tis 16 sep 2014 21:20 Svara med citat
Tack för svar. Tror att det är övre som är skadat.
Jag är ju tyvärr helt okunnig i detta område själv men har en kontakt som ska kolla på den nästa vecka men tänkte höra mig för lite här först. Vi har haft bilen inne på verkstaden i tre veckor och dem har redan reparerat ett flertal saker som byte av svänghjul, åtgärdade olje läckage i toppen.
Dem har kollat bilen och påstår att detta är det som återstår men att det då krävs byte av motor pga förebyggande syfte och att det är för svårt att komma åt... Tycker det låter konstigt med tanke på att det är en vw verkstad. Tog dem även tre veckor att komma med förslaget av motorbyte, ser man inte på en gång att den bör bytas?
Men köpa motor och byta själv, kanske? Alltså inte jag men någon med den kunskapen kanske:)
Alcohol96
Tis 16 sep 2014 21:37 Svara med citat
Mjo dem borde kommit med motor bytet som allternativ först...
Jo då sjuker ju kostnaden rejält och fortare, dock är motorerna nog rätt dyra ännu dock inte kontrollerat detta!

isf får man ju byta motorblocket om man bara byter delar och blir mycket jobb isf! så motorbyte är ju att rekommendera isf Confused
Kontrollera din motors kod och kolla upp dem på bildelsbasen så finns det säkert någon som gör jobbet för en billig peng Smile
Min
Tis 16 sep 2014 21:51 Svara med citat
Tack så mycket för tips!
Ska absolut kolla på motorer där.
Annars får det bli en annons på blocket för en billig peng Smile
Alcohol96
Tis 16 sep 2014 21:53 Svara med citat
Ja, jag kan möjligen vara intresserad då polaren är sugen på golf 5 ^^
lycka till iaf!
Min