Mr Hult
Golf 7 Ort: Halmstad |
| Mån 29 jun 2015 17:14 |
|
Jag är på väg att köpa en Golf 7.
Fundera på att lägga till färddator premium.
Men vad är detta? Är det bara att det är i färg?
Men den vanliga färddatorn är väl också i en färg, eller?
Försäljaren var inte så informativ tyckte jag.
Efter jag läst att det går att koppla iPhonen till skärmen valde jag bort naven och la till panoramatak istället.
Senast ändrad Lör 11 jul 2015 16:10, ändrad totalt 3 gånger
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Mån 29 jun 2015 17:20 |
|
| Standardfärddatorn är med silvergrå text. På premium är det förutom flerfärg framför allt snyggare grafik och presentation. Totalt onödigt men betydligt snyggare. Du kommer se den hela tiden - lägg till premium är mitt råd.
|
|
Mr Hult
| Mån 29 jun 2015 19:39 |
|
Tack för svar. Ja, jag gör det.
Minns jag rätt var det " bara" 1400kr. Mycket pengar i sig men inte i procent av bilvärlden. Och kanske den blir mer lättsåld när den tiden kommer.
Nu hoppas jag bara att jag kan navigera via min Iphone.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 30 jun 2015 6:44 |
|
| Mr Hult skrev: | Tack för svar. Ja, jag gör det.
Minns jag rätt var det " bara" 1400kr. Mycket pengar i sig men inte i procent av bilvärlden. Och kanske den blir mer lättsåld när den tiden kommer.
Nu hoppas jag bara att jag kan navigera via min Iphone. |
Köp den utrustning du vill ha, och inte för att du tror den blir med lättsåld. Lovar dig att det blir dyrt i slutändan.
|
|
Mr Hult
| Tis 30 jun 2015 10:39 |
|
Håller med. Men en snygg dispay är ju trevligt sen är det ju bara bonus om det hjälper till vid försäljningen i framtiden.
Den Golf jag nu fått offert på och tänker beställa har följande utrustning
Drag
Infällbara backspeglar ( bra vid trånga parkeringar, på färja etc)
Ergo Active-säte ( skön stol med massage vid långkörning)
Riktig klimatanläggning (snålt av VW att inte ha det som standard)
Regnsensor (bra vid duggregn och omkörningar av lastbilar i våt väderlek)
Uppvärmdbar ratt (skönt när man sätter sig i kall bil i 10 minusgrader)
Förläng nybilsgaranti 1 år (ingår i sommarkampanjer )
Panoramatak ( härlig rymd och frisk luft sommartid)
Metalliclack ( lättare att tvätta och hålla rent)
Men, visst, det blir dyrt med alla tillval, men det är det ju värt. Det är ju det som sätter personlig prägel på bilen.
Och sedan undrar jag nu en sak: Jag har slopat navin och litar på detta med Apple Carplay? Funkar telefonens GPS i bilen?
|
|
Johan B
| Tis 30 jun 2015 15:14 |
|
Ser fin ut. Bra att du inte "missar" Climatronic, det är allt rätt så torftigt utan på en i övrigt fin bil. Är ju personligen en förespråkare av Pluspaketet... Även om en ny bil aldrig blir en bra affär ekonomiskt så är en välutrustad bil mer lättsåld. Snikversionerna får man sälja till underpris i värsta fall. Om du läser i slutet på tråden "Någon som beställt nya Golf (..)" så diskuteras Carplay och dess funktionalitet.
|
|
Mr Hult
| Fre 03 jul 2015 23:39 |
|
| Tack för ditt svar!
Senast ändrad Fre 03 jul 2015 23:47, ändrad totalt 2 gånger
|
|
Mr Hult
| Fre 03 jul 2015 23:44 |
|
Ja, jag har beställt bil nu.
Tog "climatronic". Självklart val tycker jag. Och bytte ut navigatorn mot panorama glastak. Det är ju CarPlay i bilen. Tydligen var inte försäljaren ännu inte så informerad om detta. Ska bli spännande att se hur det fungerar.
Tar gärna del av er som har erfarenhet av detta.
Och färddatorn tog jag i färg. Tydligen inte många som beställde det. Försäljaren hade själv inte sett den så när jag hämtar ut bilen i mitten av september så ska jag visa den.
|
|
Johan B
| Lör 04 jul 2015 9:34 |
|
| Grattis! Hoppas nu inte väntan blir för lång.
|
|
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå |
| Lör 04 jul 2015 12:15 |
|
| Ääääää, "Metalliclack ( lättare att tvätta och hålla rent) " och hur skulle den vara lättare att tvätta och hålla ren???
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Lör 04 jul 2015 14:21 |
|
| Håkke skrev: | | Ääääää, "Metalliclack ( lättare att tvätta och hålla rent) " och hur skulle den vara lättare att tvätta och hålla ren??? |
Så var det förr, då solid färg inte hade ett klarlacköverdrag.
Idag har även solid färg ett tunt lager klarlack.
|
|
ludde28
| Lör 04 jul 2015 14:49 |
|
Dubbelpost
|
|
Mr Hult
| Lör 04 jul 2015 18:56 |
|
| ludde28 skrev: | Så var det förr, då solid färg inte hade ett klarlacköverdrag.
Idag har även solid färg ett tunt lager klarlack. |
Tack för den upplysning!
Men varför har jag då beställt Metallic?Det var tillägg 6000kr.
Nöjd med färgen iaf.
Varför har man så stort urval Metallic? Och varför lägger folk till detta?
Någon finess måste det väl vara?
Bättre lyster kanske.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 04 jul 2015 19:54 |
|
| Mr Hult skrev: | Tack för den upplysning!
Men varför har jag då beställt Metallic?Det var tillägg 6000kr.
Nöjd med färgen iaf.
Varför har man så stort urval Metallic? Och varför lägger folk till detta?
Någon finess måste det väl vara?
Bättre lyster kanske. |
Alla är vi olika vad vi vill ha. En nära släkting till mig har panoramatak på sin Golf, något som jag aldrig skulle vilja ha, och destumindre betala pengar för. Men det är klart, dom har hund så då är det ju i och för sig bra.
|
|
ludde28
| Sön 05 jul 2015 16:02 |
|
| Japp, lyster brukar vara finare på en metallic (vid samma grad av nedsmutsning).
|
|
Johan B
|
Mr Hult
| Lör 11 jul 2015 9:21 |
|
Tack för era inlägg!
Ja är nöjd över mitt val av Metallic. Tungsten silver! Det blir fint det!
(Vaxade min gamla bubbla igår och det var jobbigt. Solid gammal lack)
Panoramataket är jag mycket nöjd med också. Fördelar:
Det blir ljust i kupén. Man kan få in frisk luft. Man kan öppna helt en varm sommardag.
Och man har valfriheten. Det går att stänga för. Men visst det kostar ju. Jag bytte bort den tänkta navin mot panoramataket. Det var ungefär samma peng. Detta efter jag läst om CarPlay.
Ja, så till CarPlay. Kollade på youtube när McWord i Sverige testade den. De var inte så nöjda med att det bara gick att kommunicera på engelska och att Siri inte fattade vad de sa. Vad säger ni andra som nu fått era bilar med CarPlay. Hur svårt är det egentligen.?
Läste förvisso på annan tråd om detta men tyckte inte att man berörda detta.
Kanske inte så många som har CarPlay ännu. Kommer väl sitta i alla nya bilar om fem år.
I september får jag min nya bil. Längtar redan!
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Lör 11 jul 2015 10:26 |
|
| Siri pratar och förstår ju svenska numera. Det kom ganska nyligen, så det är inte så att de testade för ett tag sedan, innan Siri släpptes på svenska? Annars vore det ju rätt korkat att ha en sådan begränsning i Carplay....
|
|
ludde28
|
Mr Hult
| Lör 11 jul 2015 15:58 |
|
| ekf skrev: | | Siri pratar och förstår ju svenska numera. Det kom ganska nyligen, så det är inte så att de testade för ett tag sedan, innan Siri släpptes på svenska? Annars vore det ju rätt korkat att ha en sådan begränsning i Carplay.... |
McWord testade CarPlay 29 okt 2014. Såg nu att Prisjakt meddelade den 17 april i år att CarPlay fanns på Svenska. Dock skrev de inget om Siri där. Därför undrar jag om någon som läser detta har CarPlay i sin bil och vet hur det egentligen nu fungerar. Vad jag förstod i annan tråd fick man säga " Call" då man skulle ringa.
PS har nu satt dit min avatar. Bubblan skall jag dock lägga ut på blocket om någon dag då jag vill rensa lite i bilparken innan min nya Golf kommer. Då blir det ny bild, var så säker!
|
|
ludde28
| Lör 11 jul 2015 16:58 |
|
@ Mr Hult.
Bubblan var min 1:a bil (1303 -73)
Motorljudet får hjärtat att slå ett slag extra, när man hör det.
|
|
Mr Hult
|
Marwin88
Golf 7 R SC Ort: Hallstahammar |
| Sön 19 jul 2015 18:18 |
|
Finns carplay som tillval på nya golf7?
samt när jag beställde min i oktiber så stog det 140hk på hemsidan, nu står det 150hk ?!
|
|
Mr Hult
| Sön 19 jul 2015 18:40 |
|
| Marwin88 skrev: | Finns carplay som tillval på nya golf7?
samt när jag beställde min i oktiber så stog det 140hk på hemsidan, nu står det 150hk ?! |
CarPlay är numera standard på alla vw som byggs som modell 2016 ( fr o m v22)
105 hk har uppgraderats till 110
122 till 125 och
Golf GT 140 hk har nu 150 hk.
|
|
Marwin88
Golf 7 R SC Ort: Hallstahammar |
| Mån 20 jul 2015 13:51 |
|
| Mr Hult skrev: | CarPlay är numera standard på alla vw som byggs som modell 2016 ( fr o m v22)
105 hk har uppgraderats till 110
122 till 125 och
Golf GT 140 hk har nu 150 hk. |
Är de något jag kan uppgradera min 2015 till150hk?
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Mån 20 jul 2015 16:18 |
|
| Marwin88 skrev: | | Är de något jag kan uppgradera min 2015 till150hk? |
Det är väl mer troligt att du kan uppgradera till App Connect (Carplay mm). Har dock googlat utan att hitta något...
|
|
ludde28
| Mån 20 jul 2015 17:45 |
|
Har för mig att 150hk motor är den med avstängningsbara cylindrar, medans 140hk är den utan.
Det går att få 150hk eller mer ur din befintliga motorn, men då får du anlita 3:e part för trimning (med allt vad det innebär).
Avstängningsbara cylindrar kan du nog inte få, åtminstone för rimligt pris, om du inte har det från början.
|
|
Johan B
| Mån 20 jul 2015 22:59 |
|
| Det är inte ACT (avstängbara cylindrar) på Golf 150.
|
|
Mr Hult
| Ons 29 jul 2015 11:16 |
|
Vecka 33 börjar min nya Golf att tillverkas. Väntar och funderar på hur de olika tillvalen kommer att bli.
Läste Auto Motor & Sport senaste numret om test mellan Golf, Audi och BMW. Golfen vann om än med knapp marginal.
Den fick beröm för sköna stolar. Enligt texten var den utrustad med sportstolar. Av bilden på sid. 48 verkar det dock vara Ergostolen som satt i den. Då höjs ju mina förväntningar ytterligare. Det är ju en sådan jag beställt!
Vad tror ni andra? Var det en sådan stol som satt i tidningens testexemplar?
|
|
Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro |
| Ons 29 jul 2015 21:03 |
|
| Jag provsatt först original sportstolarna i golfen men tyckte de var lite obekväma så jag valde ergostolarna istället, de var verkligen bekväma, du kommer inte att ångra dig!
|
|