allard84
Ingen VW Ort: Hallstahammar |
| Tor 13 aug 2015 20:09 |
|
Hej,
Vi är i startgroparna för att beställa en Golf Alltrack. Detta kommer bli våran första golf (och Volkswagen för den delen) och har därför inte järnkoll på allt som man kanske borde ta med när det gäller utrustning. Jag har tänkt mig följande:
Golf Alltrack 2.0 TDI 4MOTION BlueMotion Technology 135 kW (184 hk) 6 vxl DSG
Färg
Här har vi inte bestämt oss riktigt, det lutar åt en vit eller röd (Solid lack).
Är det värt att betala 6000 till för att få metallic?
Några kända problem med solid/metallic som gör att man borde välja den ena eller andra?
Fälgar
Hjärtat säger Canyon 18 tum, hjärnan säger 17 tum original (bättre komfort? Billigare med nya däck?)
Paket
*Dragpaket (Självklart val)
*Pluspaket
Övriga Tillval
*Lane Assist & Dynamic Light Assist för Bi-Xenonstrålkastare
*Ratt, läderklädd, multifunktion, växlingspaddlar, 3-ekrad (För att kunna känna sig som en F1 förare ibland )
*Park Assist, inklusive parkeringssensorer fram och bak. Tvekar om jag verkligen behöver park assist, eller om jag enbart kommer tycka att den tar längre tid än att parkera själv? Kan det vara smart att lägga till det för eventuellt högre andrahandsvärde?
*Ytterbackspeglar elektriskt infällbara inklusive markbelysning. Trevligt med markbelysningsfunktionen kanske.
*Färddator Premium med färgdisplay.
*Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt.
Funderingar
*Ergo-active förarstol. Någon som har denna eller har provsuttit och kan ge ett omdöme? Är det verkligen bara förarstolen som byts ut?
*Finns 2 tillval på bluetooth, Bluetooth handsfree Comfort med induktiv extern antenn, USB-anslutning i mittarmstödet fram (iPhone kompatibel) samt Bluetooth handsfree Premium. Någon som vet mer exakt vad dessa innebär? Har tänkt att köra med telefonen via Apple Carplay, så antagligen behövs inte dessa alternativ.
*Keyless access. Är det värt pengarna för att få denna komfort? Tänds ljusen automatisk när man närmar sig bilen? (på min nuvarande Opel Astra så tänds ljusen när jag låser upp bilen med fjärrkontrollen, vilket är trevligt under den mörkare årstiden)
*Något som jag har missat?
*Synpunkter på Alltracken i övrigt?
Sådär, det blev en lång första post, men jag hoppas att jag kan få lite expertråd från er som har bättre koll på Golf
//Christian
|
|
Lovvan
Golf 7 Alltrack 180 tsi Ort: Botkyrka |
| Tor 13 aug 2015 22:08 |
|
Hej Christian
Tror att du valt det mesta och lite till, jag har beställt en tsi variant av alltracken och tog bara pluspaketet, dragpaketet
och tonade rutor från b- stolpen. det jag kan ångra är att jag inte köpte dyna audio jag tänkte som du när det gäller fälgar
ville ha Canyon men tog vally för bättre Comfort.
Väntar på att orjac skall skriva hur hans tripp med hans bil var.
Min bil tillverkas denna vecka så nu är det bara att vänta.
Lovvan
|
|
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm |
| Fre 14 aug 2015 0:23 |
|
Hej, jag kan verkligen rekommendera ergo active, och det stämmer att bara förarstolen är ergo, men förarstolen och de övriga stolarna får ju dessutom halvskinn. Du får även skin på dörrsidorna, ett klart lyft! Den lilla summan stolen kostar extra är helt klart värd!
Park assist är bara ytterligare en sak som kan fallera, dock har den fördelen att du får parksensorer runt om (bra när man ska backa ut från en trång p-ruta), kostar ju bara 1600 så den ångrar jag lite att jag inte valde!
|
|
allard84
| Fre 14 aug 2015 6:32 |
|
| JMB skrev: | Hej, jag kan verkligen rekommendera ergo active, och det stämmer att bara förarstolen är ergo, men förarstolen och de övriga stolarna får ju dessutom halvskinn. Du får även skin på dörrsidorna, ett klart lyft! Den lilla summan stolen kostar extra är helt klart värd!
Park assist är bara ytterligare en sak som kan fallera, dock har den fördelen att du får parksensorer runt om (bra när man ska backa ut från en trång p-ruta), kostar ju bara 1600 så den ångrar jag lite att jag inte valde! |
Ok, då får det nog bli ergo-stolarna. Är ju trots allt en "liten" kostnad i det stora hela för dessa.
När det gäller park assist så har jag förstått det som att man får park sensorer både fram och bak med pluspaketet, men att man kan välja park assist och park sensorer fram och bak för 1600 kr extra. Eller får man ännu fler sensorer om man tar park assist? Trodde bara man fick själva mjukvaran som skötte parkeringen för de där 1600 extra.
Ni tipsade om dyn audio också. Är det verkligen värt de extra 6-7000 för detta? Är originalljudet så "dåligt"? Har bokat provkörning till nästa lördag, så får lyssna och se vad jag tycker då.
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
| Fre 14 aug 2015 7:19 |
|
Skulle jag beställa en ny bil idag så hade jag valt till parkeringsvärmare. Men för att värdesätta den så beror det ju lite på hur man använder bilen och hur man bor.
|
|
allard84
|
ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad |
| Fre 14 aug 2015 7:51 |
|
| allard84 skrev: | | Ni tipsade om dyn audio också. Är det verkligen värt de extra 6-7000 för detta? Är originalljudet så "dåligt"? Har bokat provkörning till nästa lördag, så får lyssna och se vad jag tycker då. |
Min personliga åsikt är att orginalhögtalarna fungerar till radio och ljudböcker. Med Dynaudio känns det inte som ljudet kommer vid fötterna utan ljudbilden är mer "komplett", ljudet fyller hela kupén. Frekvensområdet är brett och jag hör detaljer i musiken som jag inte hörde på standardhögtalarna. Ljudet är också klarare och skorrar inte vid hög volym.
Är det lika bra som B&O och liknande system i det övre premiumsegmentet? Nej.
Är det värt 7kkr? Alla dagar i veckan!
//Oscar GTI. Drei buchstaben, eine legende.
|
|
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm |
| Fre 14 aug 2015 9:34 |
|
| allard84 skrev: | Ok, då får det nog bli ergo-stolarna. Är ju trots allt en "liten" kostnad i det stora hela för dessa.
När det gäller park assist så har jag förstått det som att man får park sensorer både fram och bak med pluspaketet, men att man kan välja park assist och park sensorer fram och bak för 1600 kr extra. Eller får man ännu fler sensorer om man tar park assist? Trodde bara man fick själva mjukvaran som skötte parkeringen för de där 1600 extra.
Ni tipsade om dyn audio också. Är det verkligen värt de extra 6-7000 för detta? Är originalljudet så "dåligt"? Har bokat provkörning till nästa lördag, så får lyssna och se vad jag tycker då. |
Det är fler parksensorer om du väljer parkassist, så för den lilla summan är det ju värt de! Själva autoparkeringsfunktionen kommer du nog inge används så mkt.
|
|
ergo
Ingen VW Ort: Helsingborg |
| Fre 14 aug 2015 9:43 |
|
Jag har en Golf SC där jag har Förarassistentpaket(Vet inte om det finns till Alltrack) som bl.a. inkluderar Keyless och Park assist.
Keyless - Jag gillar det då jag har små barn och det är ofta jag måste ha koll på dem när jag skall låsa upp bilen. Då hjälper det att slippa leta upp nyckeln när man skall öppna. Dock måste jag säga att den ett par gånger inte helt har funkat, men då har det heller inte fungerad att öppna vid att trycka på nyckeln, så det har kanske inte med själva Keyless att göra. Kan vara problem med radiosignalen just där för jag har haft problem med andra bilar också ibland runt samma ställe. Sen om den inte har hittat nyckel i bilen så håller man den intill där man brukar sätta i den så har det funkat att starta. Men det har händt ett par gånger på två år och 5000 mil. Jag tycker det är värd det. Hade kanske inte valt det om det inte var inkluderat i paketet jag köpte, men har haft god erfarenhet av det och kommer nog välja det nästa gång också. Ljusen går inte på när man närmar sig på min bil, men det gör det om jag öppnar med nyckel och det är mörkt ute.
Park assist - Fungerar överraskande bra speciellt vid fickparkering. Går att backa in i en 'vanlig' plats också, men det fungerar inte lika bra tycker jag. Man får extra sensorer på sidorna så att dem täcker bilen 360 grader. Så idisplayet visar den runt hela bilen, vilket är bra vid trånga utrymmen.
Jag har Masters versionen och standard säten till den som har funkat bra, men har kompis som har Ergo stolarna och kommer nog lägga till dem själva nästa gång.
En annan sak som jag tycker är viktigt är sidokrockkuddar i baksätet, då jag har barn i baksätet som inte räcker helt upp till huvudkrockkuddarna. Också inkluderat i förarass. paketet. Tycker förövrigt att dessa krockkuddar borde vara standard som i Skoda Octavia bland annat.
Annars tycker jag Alltrack verkar som en mycket bra bil, så lycka till med den. Jag har varit supernöjd med min SC i två år och 5000 mil. Har inte haft några problem än. Det jag kan klaga på är fönstertorkare även efter bytt torkarblad, och spolarsystemet. Är nog dåligaste jag har haft på någon bil innan utom en Ford Fiesta 1977 modell jag hade för länge sen
|
|
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm |
| Fre 14 aug 2015 13:21 |
|
Dynaudio och Ergo-stolarna är båda två riktigt bra tillval enligt mig.. lyssnar mycket på musik och det är stor skillnad mot orginal.. jag hade ergo-stolarna i min förra golf och var mycket nöjd med sittkomforten sen att det även ingick halvskinn gör att jag slog till direkt...
Parkeringsassistenten brukar jag använda när det är mörk och dålig sikt. Även om du inte något så parkerar bilen sig fint med hjälp av sensorerna.. funkar faktiskt riktigt bra!
|
|
allard84
| Fre 14 aug 2015 20:41 |
|
Tack alla för er input!
Ska försöka hitta en demo-bil med dyn audio så man kan provlyssna. Är det som ni säger ett större omfång och klarare ljud så kan jag helt klart tänka mig att lägga pengarna på detta paket istället för metallic lack eller större fälgar.
|
|
Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro |
| Lör 15 aug 2015 8:18 |
|
Kan bara hålla med tidigare inlägg, har själv Dynaudio och det är väldigt stor skillnad på ljudet, riktigt hög klass med kristallklart och rent ljud med mycket bas om man så vill, klart värt pengarna, samma sak med ergostolen, mycket bekväm med många inställningsmöjligheter. Det jag valde till som känns lite onödigt var den stora GPS:en som man kanske inte använder så mycket som som kostade 16000:- extra, men så fick man ju stora 8" skärmen också, som även går att se på film på
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
|
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna |
|
WinterfellSwe
Golf 7 R SportsCombi Ort: Kalix |
| Tor 27 aug 2015 16:31 |
|
Bluetooth Premium kan du gott skippa, den är till för telefoner med rSAP profiler, och du får ett uttag för ett till SIM-kort i handsfacket.
Bluetooth Comfort är dock inte alls fel, då du får en induktiv antenn och en till USB-port i facket under armstödet; det ger betydligt bättre mottagning.
Keyless vill du absolut ha, har haft det på tre olka bilar nu och köper aldrig mer en bil som saknar det...
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
|
Kjell.Ason
Tiguan GT Ort: Falköping |
| Lör 29 aug 2015 20:57 |
|
Rätta mig om jag har fel men har man inte mest nytta av DLA vid landsvägskörning? MB -> Golf VII SV 16 -> TIGUAN II 18
|
|