Jensen
Golf 5 Ort: Helsingborg |
| Mån 20 okt 2014 8:45 |
|
Hej kära ni!
Min ABS/ESP lampa lyser konstant, i alla fall 95% av tiden.
Förra ägaren hade bytt givare utan framgång, och detta gjordes på VAG.
Den lyser när jag startar bilen och sen är den på, men en dag så slocknade den under ca 3 minuter så jag passade på att ge full broms just då och då pumpar det i bromspedalen. (Alltså fungerade den)
Övrig tid fungerar den inte vid hård inbromsning..
Nu börjar vintern närma sig och måste verkligen få detta problem löst.
Hoppas inte prissumman blir för hög, är en studerande ungdom så ekonomiskt sätt är det inte helt enkelt att slänga iväg en massa pengar..
Tacksam för svar!
MVH
|
|
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö |
| Mån 20 okt 2014 9:43 |
|
Dementa, Tyska bilar med konstruerad hållbarhet på 5 år är sällan någon rolig ekonomisk affär!
När det gäller ABS systemet så är det väl själva ABS enheten som brukar krångla.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Mån 20 okt 2014 11:45 |
|
| Läs ur felkoderna på ABS-systemet, så vet du var felet är.
|
|
Jensen
| Mån 20 okt 2014 12:43 |
|
Olof
Är det bara att gå till närmsta verkstad? Är det 100% att man hittar felet genom att söka felkod i systemet?
Känns lite konstig eftersom tidigare ägaren haft problem med ABS men ingenting har hänt. Fortfarande fel, men ändå fungerade det den där kvällen då lampan slocknade för ett par minuter..
Vad är priset på en felsökning? Måste det vara en auktoriserad, eller räcker det med verkstaden runt hörnet?
|
|
Olof
| Mån 20 okt 2014 14:41 |
|
Om det är en gul ABS-lampa som lyser, så ska det finnas en felkod som talar om vad felet är.
Även om den säger trasig givare, så kan det vara ett kabelbrott istället, och då kan man ha turen att det fungerar ibland.
Verkstaden måste ha någon typ av felkodsinstrument för att läsa ur felkoder, har du tur, finns det någon här på forumet som har i närheten av där du bor.
Leta i tråden VCDS / Vag-com, där finns vi som har instrument, och kan hjälpa till.
Priset på verkstad för felkodsläsning kan kosta allt mellan 200-1000:-
|
|
Jensen
| Mån 20 okt 2014 14:53 |
|
Stort tack Olof!
Jag har som sagt inte så värst mycket koll på bilar, ingen i familjen har körkort. (Jag vet, rätt ovanligt). Och är 20 år gammal men noll intresse av bilar tyvärr.
Jag har sökt men hittar ingen relevant tråd..
|
|
Jensen
| Mån 20 okt 2014 14:54 |
|
Känns som att jag får vara beredd att slänga ut vad jag har sparat..
Chansning på en prislapp ungefär? Vad är det dyraste att byta?
Nu blev det inte så roligt längre.
EDIT
Ringde nyss en verkstad och pratade med dem. 800:- för felsökning där man inte kan lova att man kan få fram rätt fel.
Sen skulle "man ta det därifrån"..
|
|
Olof
| Mån 20 okt 2014 16:40 |
|
| Jensen skrev: | Stort tack Olof!
Jag har som sagt inte så värst mycket koll på bilar, ingen i familjen har körkort. (Jag vet, rätt ovanligt). Och är 20 år gammal men noll intresse av bilar tyvärr.
Jag har sökt men hittar ingen relevant tråd.. |
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=32920
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Mån 20 okt 2014 18:06 |
|
Köp en U281 på ebay för ca 200:- och läs av felkoder En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Jensen
| Tis 21 okt 2014 9:20 |
|
Finns en kodläsare på biltema, vad tror ni om denna?
Eftersom det fungerar 3% av all tid jag kör med bilen så måste ju någonting vara bra, kan det inte vara så enkelt som att bara släcka felkoden?
Vilken risk innebär det att göra? Om det fungerar så fungerar det väl?
Annars, kan jag få fram fel genom en felkodsläsare på biltema?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 21 okt 2014 10:33 |
|
Med biltemaläsaren får man i bästa fall endast fram felkoder för motorn En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Jensen
| Tis 21 okt 2014 12:30 |
|
Okej, men med tanke på min okunskap kring ämnet bilar så får jag lämna in den för felsökning. 800:- för felsökning där man inte kan garantera att man hittar det korrekta felet.
Givarna är bytta så det slipper jag, det kan vi räkna bort. Det fungerade även en gång då dem slocknade för några minuter, i övrigt alltid ABS lampan tänd.
Vad kan vi räkna med för slutkostnad, 10000:- om man hittar felet direkt?
Annars löper det väl upp emot 15000?
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Tis 21 okt 2014 15:06 |
|
Är det som för mig och Armoton så kostar det en slant att byta ABS-pump, både han och jag renoverade. Han monterade själv == 2200 och jag lät en verkstad ta hand om min == 6000.
Men om du har motorförsäkring som fortfarande gäller (8 år och/eller 10'/12' mil (beroende på försäkringsbolag)) så kan du ta en ny på försäkring, men då får du betala viss % av kostnaden (hade varit 40% om min bil inte hade gått för långt). Du kan även reparera på motorförsäkringen.
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=26709&start=30 Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
Ipis
Touran pd 2.0 tdi Ort: Östhammar |
| Ons 22 okt 2014 7:04 |
|
Det kan också vara fel på det givaren läser mot, lagret på golf5. Sväng förbi en verkstad och be om hjälp att läsa felkoder, kostar inte 800.
Är det lager kan du byta själv, kostnad ca 1500 om du lägger till satsen.med xzn-bits på skruvat tex.
Senast ändrad Ons 22 okt 2014 7:27, ändrad totalt 1 gång
|
|
Ipis
Touran pd 2.0 tdi Ort: Östhammar |
| Ons 22 okt 2014 7:05 |
|
| ...
|
|
Jensen
| Ons 12 nov 2014 9:11 |
|
Har nu bytt samtliga givare, utan framgång.
Var hos en bekant som läste felkoder, signalerade på givare höger fram?
Det fungerade inte tidigare, har nu bytt och då signalerar det endast på höger givare?
Låter väldigt orimligt. Var även hos en verkstad och pratade med dem angående ABS-enhet och det skulle gå på 7000:-
|
|