mikael_r
Tiguan 2.0 TSI 180 DSG -12 Ort: Strömstad |
| Sön 09 mar 2014 19:50 |
|
Hej,
Jag var ute på en liten tur igår ca 60 mil totalt under dagen, med stopp under dagen. Sista sträckan var ca 20 mil på motorväg, när jag var ca 2 mil hemifrån så började glödstifts lampan att blinka, fick meddelandet "Engine Fault Workshop" i MFDn och bilen gick in i limp home mode, för jag förlorade nästan all kraft och den varvade inte mer än ca 3000 varv. Eftersom det var såpass när hem så körde jag hemåt, med ca 5 km kvar tändes soppa-lampan (vilket jag var medveten om, förmodligen skulle hända), så jag körde till macken och fyllde upp bilen med diesel och när jag startade den igen så var allt som vanligt. Inga blinkande lampor och inget limp home mode.
Är det någon som har någon erfarenhet av liknande händelser? Vad kan detta bero på?
Bilden är en, Golf mk6 TDI 140 2010
Tacksam för svar,
Mikael
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Sön 09 mar 2014 21:16 |
|
Ej haft det felet.. Men kan vara EGR ventilen, eller ett halvt dussin andra fel efter lite googlande.
Skanna felkoder omedelbums!
|
|
mikael_r
| Fre 14 mar 2014 16:12 |
|
Nu har jag varit på verkstaden och de säger att jag behöver byta kylaren för avgasåterföringen. Fick ett hiskeligt prisförslag, men killen där tyckte jag skulle gå tillbaka till stället där jag köpte bilen och prata med dem. Så nu får jag ta och prata med dem och med försäkringsbolaget och se hur mycket det blir jag kommer få betala.
Inte vad jag hoppades på det här!
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Mån 17 mar 2014 17:37 |
|
Har samma fel på min 1,6 BMT, får upp 2 felkoder i VCDS som har med EGR att göra. Trodde att det skulle räcka med rengörning av EGRventilen, avgaskylaren och lite annat där omkring, men när jag fick isär det så var det inte alls så skitigt som jag föreställt mig. Stoppade ihop allting och hoppades på det bästa, gick en dag så började den lille "griseknorren" att blinka igen. Nu väntar jag på leverans av en bättre begagnad avgaskylare och EGR ventil....
Får man vara nyfiken o fråga vad du fick för hiskeligt prisförslag av märkesverkstaden?? Själv vågade jag inte ens åka dit o fråga.....
|
|
mikael_r
| Mån 17 mar 2014 18:11 |
|
Värt att notera är att detta priset är i Norge eftersom jag bor där, så arbetskostnaden är väsentligt högre här i grannlandet. Prisförslaget jag fick var på 16520 NOK, då hade de räknat med 5,5 timmars arbete.
Nu verkar det dock som att bilförsäljaren där jag köpte bilen kommer att lösa det här utan att det kostar mig något. Så jag väntar på att deras verkstadsavdelning skall ringa och boka in en tid med mig.
Tur att motsvarande konsumentköpslagen är så mycket bättre här i Norge, går nämligen att reklamera kapitalvaror i upp till 5 år om man köper de från en firma.
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Mån 17 mar 2014 19:46 |
|
Det växlar sig till typ 18000sek, vilket ligger i linje med vad man läst o hört ungefär.
Lite beroende på vart man handlar så ligger materialkostnaden runt 1500-2500kr. På en heldag (typ 08-19) i verkstan så lyckades jag o en kompis ta bort detta, ta isär allting, rengöra det och återmontera. Men då inledde vi dagen med att byta 2 spridare vilket tog lagom till lunch.
Att byta avgaskylaren och EGR ventilen är ingen raketforskning och kräver varken specialverktyg eller specialkunskaper, det är bara MASSOR med skit i vägen som måste bort för att komma åt, det blir mycket skruvande.
En mindre bilverkstad klarar detta lätt, till under hälften av timpenningen mot märkesverkstaden. Absolut värt att forska lite i om man finner sig i den sitsen att man åker på att bekosta denna operation själv, vilket lär blir vanligare o vanligare när bilar med detta vansinne monterat börjar åldras.......
|
|
mikael_r
| Fre 21 mar 2014 10:40 |
|
Hämtade bilen på verkstaden i går, jag fick inget papper med vad de gjort eller någonting. Verkstadskillen sa att allt står i datorsystemet, och så skickade de iväg mig. Jag ska väl inte klaga för jag har inte betalt en krona. Men någon slag specifikation hade ju varit intressant.
@faston Ja, jag håller med hade varit intressant att veta vad som går sönder i dom. Om inte annat kan man ju tycka att VW borde ha designat en bättre EGR-kylar lösning nu, för vad jag har läst så har det här ju pågått lite till och från sedan mitten på 2000-talet.
@RealKasken Jo skulle det hända igen och man inte kan få reparationen betald så har du ju helt rätt i att det nog får bli någon fristående verkstad som får ta sig an detta. Men jag hoppas på att den fungerar så länge som jag har bilen
|
|
Jonyl
Golf 6 Tdi 105 BMT Ort: Mora |
| Mån 29 sep 2014 14:52 |
|
Hej . Råkade ut för samma problem på min 1,6 TDI BMT, Fast den gick att köra som vanligt, dock tändes även motorvarningslampan efter en stund. Lämnade in på Bilmetro, efter en timme ringer dom och säger att bilen är klar, bara en uppgradering av motorstyrningen som krävdes. För detta kalas ville Bilmetro skinna mig på 1800 Riksdaler. Vilket jag vägrade betala för en bil som gått 5000mil. efter lite gnäll så slapp jag betala något. Nu har bilen gått bra i nästan en vecka, då uppkommer samma blinkningar samt motorlampa tänd, på väg till verkstaden tvärdör bilen.
Blev bärgare och hyrbil på mobilitetsgarantin, väntar med spänning på samtalet från verkstaden. Finns det bara Joltcola drickade datanördar på verkstäderna numera?.
|
|