Forum - Golf 7 (13-19) - Gti mk7 missljud och dålig kvalité

Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje
Tor 31 jul 2014 18:53 Svara med citat
Ni som kör nya Gti mk7 har ni också missljud från start motor när bilen har stått över natten ????.
Jag har ett tjutande/ylande ljud när jag startar bilen, men bara första gången. Om jag stänger av och startar igen låter det inget. Volkswagen säger att det kan bero på att jag inte har något olje tryck när bilen stått ett par timmar och därför tjuter det vid första uppstart. Vad tror ni ??.

Dsg lådan ylar fortfarande på 1/2 och lite på trean + lite rassel i bland Wink väntar på svar från Volkswagen tekniker.

För två dagar sen upptäckte jag att båda dom svarta vingarna på bakrutan satt löst , rattade ner till dinbil och fick dom åter monterade Wink för att ca 2 timmar senare hitta dom på backen när jag varit och ätit lite mat:(.

Jo just det kom på att jag har bytt ena handbroms motorn pga missljud Sad.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 31 jul 2014 20:28 Svara med citat
Frisk skrev:
Ni som kör nya Gti mk7 har ni också missljud från start motor när bilen har stått över natten ????.
Jag har ett tjutande/ylande ljud när jag startar bilen, men bara första gången. Om jag stänger av och startar igen låter det inget. Volkswagen säger att det kan bero på att jag inte har något olje tryck när bilen stått ett par timmar och därför tjuter det vid första uppstart. Vad tror ni ??.

Se genvägen nedan, inlägg nr 6 och 9, som gäller EA888 motorn som du har, förvisso en senare version.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18262-Fråga-tsi-211-hk- och-ljud-vid-kallstart

För din info så har jag ljud vid kallstart från startmotor på båda våra golf 7, Golf R + SC 1.4 TSI (tillika min fd gti 6 som det relateras till i tråden ovan). Helt normalt. Har hört det på andra VAG bilar med. Tror det är ett bromsljud från starmotorn när den varvar ner som inte har med oljetrycket att göra. Då skulle det uppstå även efter 1 timmes vila, vilket det inte gör.

Det är nog bara att köra på. Din ÅF behöver fortbilda sig verkar det som Very Happy, de borde känna till det . Får väl reservera mig för att du kanske kan har något annat problem, då gäller inte kommenaren om ÅF....

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Frisk
Tor 31 jul 2014 21:01 Svara med citat
Jag har inte något razzel bara ylande. Låter som du vrider nyckeln för länge så att start motorn varvar upp efter start.
Peter_senior
Tor 31 jul 2014 21:48 Svara med citat
Nej inget rassel.Som jag skrev i tråden:

Var ute i garaget nu, bilen har stått i 5-6 tim. Startade 1:a gången och ljudet kom som vanligt. Stängde av. Vid 2:a och 3:e starttillfället direkt efter varandra så kom det inte något ljud, har inte tänkt på det innan. Vet i fan vad det är….. Inget utpräglat kedje rassel. Kan ju vara helt normalt. Regular Smiley. Det har funnits där sedan bilen var ny, (gått 5400 mil).

Du får väl lyssna på någon annan bil och jämföra. Jag tror att det du beskriver är samma som jag beskriver.

ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad
Tis 05 aug 2014 8:17 Svara med citat
Frisk skrev:

Dsg lådan ylar fortfarande på 1/2 och lite på trean + lite rassel i bland Wink väntar på svar från Volkswagen tekniker.

För två dagar sen upptäckte jag att båda dom svarta vingarna på bakrutan satt löst , rattade ner till dinbil och fick dom åter monterade Wink för att ca 2 timmar senare hitta dom på backen när jag varit och ätit lite mat:(.

Hej,

Min startmotor låter likadant efter att bilen har stått ett tag.

Sidostyckena på bakvingen är också lösa på min bil. Svaret jag fick av min ÅF är att det inte finns någon åtgärd av VW för detta problem och därför kan de för tillfället inte göra något. Det är därför konstigt att din ÅF lagat det om det inte finns någon godkänd lagning, om det nu är som min ÅF säger.

//Oscar

GTI. Drei buchstaben, eine legende.
Frisk
Tis 05 aug 2014 8:58 Svara med citat
Jag var i kontakt med din bil i strägnäs ( som är grymt bra ) angående lådan, det ska vara så pga att drevena i lådan är mer rakskurna på dom första växlarna ( speciellt ettans drev ) för att klara högre nm än dom gamla vxl lådorna. Bra om du vill chippa bilen. Steg 1 ska tydligen ligga på ca 300 hk o 100 upp i nm. Angående sidorna till vingen så byts båda två på garanti pga att dom sitter med dubbelhäftande tejp som blir förstörd när dom har börjat släppa. Start motorn så är det tydligen pga av att man tappar olje tryck när bilen har stått ett tag. Summa sumarum är jag är lugn igen.
Peter_senior
Tis 05 aug 2014 15:01 Svara med citat
Se video nedan (förvisso prototyp R400).

Efter 3 sekunder kommer ljudet som jag åsyftar. Lyssna noga, hörs ganska väl i bakgrunden trots avgasljudet.

.be

/Peter

Frisk
Tor 14 aug 2014 19:44 Svara med citat
Nja ljudet låter mer så här vid kall start.
GTI MK7 cold start noise: http://youtu.be/KAKx5RsjCvA
Frisk
Tor 14 aug 2014 19:45 Svara med citat
Nja ljudet låter mer så här vid kall start.
GTI MK7 cold start noise: http://youtu.be/KAKx5RsjCvA
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Lör 16 aug 2014 16:46 Svara med citat
Jag tycker att det låter likadant som i videon på r400 golfen.
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Lör 11 okt 2014 7:32 Svara med citat
Frisk skrev:

Har likadant tjut i min slutar när jag kopplar ur ac har varit på verkstan bilmekaniker startade datan och läste i verkstadshandboken det står att det blir ett tjutljud en stund efter start vi startade en ny golf 7 där bilen fick gå på tomgång och det började tjuta efter en stund
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Lör 11 okt 2014 7:33 Svara med citat
Frisk skrev:

Har likadant tjut i min slutar när jag kopplar ur ac har varit på verkstan bilmekaniker startade datan och läste i verkstadshandboken det står att det blir ett tjutljud en stund efter start vi startade en ny golf 7 där bilen fick gå på tomgång och det började tjuta efter en stund