Forum - Golf 6 (09-13) - 1.6TDI

Seagull
Golf 6 1.6TDI BM Ort: Sala
Sön 05 okt 2014 22:15 Svara med citat
Köpte en Golf Plus 1.6TDi -12 för ett tag sedan. Deklarerad förbrukning på 0.43l/mil imponerade.
Har ännu inte kört upp en tank, men ser på förbrukningsmätaren att deklarerat 0.43l/mil för blandad körning är närmast löjligt lågt.
Hittade denna artikel: http://www.bytbil.com/nyheter/kveipkyg
Enl denna sajt verkar det snarare vara ca. 0.6l/mil: http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/957-Golf_Plus.htm l?page=14&powerunit=2

Inte snyggt.
Vad säger ni?
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Mån 06 okt 2014 8:39 Svara med citat
Just 1.6 TDI BMT motorn har ju fått en del skit i "motormedia" senaste åren just pga detta.
Själv kör jag en Golf Variant BMT -10 o jag tycker faktiskt den sköter sig trots en herrans massa mil på mätaren.
Brukar ha 110-115mil på trippmätaren när tanklampan tänds o då går det i ganska exact 50lit varje gång, vilket ger runt 0,45l/mil i snitt. Då är det 50/50 stadstrafik och motorväg i raskt tempo, gör jag en längre tur i landsvägstempo (80-90km/t) så är jag lätt under 0,40l/mil. Detta gäller sommartid ska tilläggas, på vintern med allt vad det innebär med kyla och mjuka äckliga däck vill den givetvis ha mer.

Men visst tusan fuskas det med bränsledeklarationen, givetvis lär sig ju biltillverkarna hur man optimerar sina bilar för att få ner siffrorna i testet ge genomgår. De siffrorna får man nog lära sig att alltid ta med en stor skopa salt, även om vissa biltillverkare är värre än andra.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Mån 06 okt 2014 10:45 Svara med citat
Sen handlar det mycket om vilken bredd du har på däcken också.
Min är specad med 185-däck, men såldes med 205, vilket gör att jag inte får ner min förbrukning till utlovad, men kan vara nära under optimala förhållanden.
Seagull
Tis 07 okt 2014 20:49 Svara med citat
På min sitter det 15" med lättrullande (bullriga) däck, så detta är inte orsaken.
RealKasken, "0.45", du måste vara supernöjd. Jag hamnar nog närmare 0.6, undrar vad som skiljer?
Måste komma ihåg att nollställa trippen vid nästa tankning.
RealKasken
Ons 08 okt 2014 16:17 Svara med citat
Seagull skrev:
På min sitter det 15" med lättrullande (bullriga) däck, så detta är inte orsaken.
RealKasken, "0.45", du måste vara supernöjd. Jag hamnar nog närmare 0.6, undrar vad som skiljer?

När jag läste 0,43l/mil i deklarerade förbrukningen så tänkte jag för mig själv att man får väll vara nöjd om den går under halvlitern, o det gör ju faktiskt min gamle skorv. Behöver dock ca 1500mil till utan att den ställer till med några oväntade utgifter innan jag kan börja spara pengar o känna mig helt nöjd med mitt senaste bilbyte.

Givetvis bör du nolla trippen, du kan inte titta på färddatorn, rena glädjesiffrorna där. Har du 0,6 enligt färddatorn så lär verklig förbrukning ligga runt 0,7 är min gissning, iaf över 0,65.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 08 okt 2014 16:46 Svara med citat
Seagull skrev:
Köpte en Golf Plus 1.6TDi -12 för ett tag sedan. Deklarerad förbrukning på 0.43l/mil imponerade.
Har ännu inte kört upp en tank, men ser på förbrukningsmätaren att deklarerat 0.43l/mil för blandad körning är närmast löjligt lågt.
Hittade denna artikel: http://www.bytbil.com/nyheter/kveipkyg
Enl denna sajt verkar det snarare vara ca. 0.6l/mil: http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/957-Golf_Plus.htm l?page=14&powerunit=2

Inte snyggt.
Vad säger ni?

Seagull skrev:

Förstår inte varför du skriver att du har hög bränsleförbrukning när du inte kört upp en tank än. Du har väl inte ens blivit van vid att köra optimalt med bilen heller. Hur kör du? Många kallstarter, stadskörning, landsväg, mycket last mm?
Gör som föregående talare, fyll tanken och nolla trippmätaren, klaga eller var nöjd efter det Regular Smiley
Seagull
Tor 09 okt 2014 23:17 Svara med citat
Detta är min första diesel.
Jag har rätt bra koll på hur en bensinmotor styrs. Antar att det är styrboxen, ECU'n, som beräknar förbrukningen. På en bensinare så vet styrboxen mycket exakt mängden bränsle som sprutas in i motorn med hjälp av lambdaåterkopplingen, och borde kunna presentera ett exakt värde på förbrukningen.
Hur styrs en dieselmotor? Sökte på nätet men tröttheten tog över. Har också en dieselmotor återkoppling? En dieselmotor styrs väl bara på bränslemängd, inget gasspjäll.
Alltid kul att veta hur grejorna fungerar.
Jag kör kanske också ca. 50/50 stadskörning/motorväg.
Jag ser redan nu på förbrukningsmätaren och tankmätaren vartåt det lutar, och inte är det åt 0.45l/mil.
RealKasken
Fre 10 okt 2014 8:48 Svara med citat
Injektorerna (spridarna) på moderna dieselmotorer är ju skapta som solenoider, när du skickar ström till dom så öppnar dom o när strömmen bryts så stänger dom. Sen regleras ju hur längre de ska öppna o när de ska öppna av motorstyrningen.
Jag är rätt säker på att det inte sitter några flödesmätare som verkligen känner av hur mycket bränsle som flödar förbi. Utan datorn räknar ut att om spridaren hålls öppen si o så många millisekunder så BÖR si o så mycket bränsle hinna passera. Sen baseras förbrukningssiffrorna i färddatorn på denna data,
OBS att jag inte VET att det är så här utan det är bara en halv-kvalificerad gissning, jag blir gärna rättad av nån med djupare insikt i ämnet.

Sen så känner jag att antingen är tanken lite lurigt formad, eller så är inte bränslemätaren linjär. Jag brukar ha runt 60-65mil på trippen när nålen pekar exact på halv tank, men den andra halvan försvinner mycket fortare o så slutar det med att tanklampan tänds vid 110-115mil
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Fre 17 okt 2014 9:47 Svara med citat
Allvarligt talat, det finns väl ingen som på fullt allvar tror att den "deklarerade" bränsleförbrukningen har särskilt mycket med verkligheten att göra.
I hög grad är det en pappersprodukt och resultatet av att biltillverkarna blivit allt bättre på att anpassa sina bilar efter EU-körcykeln. Ska man komma i närheten av den uppgivna förbrukningen så gäller följande: Uppvärmd motor, ca 21 grader varmt, ej AC inkopplad, tejpade dörrskarvar osv. Störst differens mellan uppgiven och verklig förbrukning finner du hos de senaste snåldieslarna. De är snåla, men ligger längre från uppgiven förbrukning än äldre bilar.
Jag kör numer en stor och relativt tung Citroen C5 2,0 HDI, manuell från 2010. Den snittar ca 0,58/mil i verklig förbrukning och den låga förbrukningen har mycket med körstil och rutin av dieselmotorns karaktär att göra. Alltså, hur man kör optimalt. Det är inte detsamma som att köra så långsamt som möjligt. Motorväg och stadstrafik (Stockholmstrafik) är det som påverkar förbrukningen mest negativt.
Exempelvis nya Peugeot 308 HDI har en uppgiven förbrukning på 0,32/mil. Utgå från att många köpare, som ej är medvetna om ovanstående kommer att bli besvikna.
De sista 10 åren har bilarna blivit snålare i verkligheten, men den uppgivna förbrukningen har minskat mer än den verkliga. Jag tycker inte att man behöver bli upprörd över detta, då alla biltillverkare har samma körcykel att förhålla sig till. Man ska alltså vara medveten om bakgrunden (EU-körcykeln) till att den uppgivna förbrukning som biltillverkarna uppger har föga med verkligheten att göra.
RealKasken
Fre 17 okt 2014 10:11 Svara med citat
Mycket bra skrivet Gourmand.
Personligen tycker jag bara att den deklarerade bränsleförbrukningen duger till att jämföra likartade bilar mot varandra.
De borde sluta upp med att sätta siffror i L/KM i deklarationen och istället ange mängden som förbrukats när bilen kört en angiven körcykel.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 17 okt 2014 15:23 Svara med citat
Gourmand skrev:
Allvarligt talat, det finns väl ingen som på fullt allvar tror att den "deklarerade" bränsleförbrukningen har särskilt mycket med verkligheten att göra.
I hög grad är det en pappersprodukt och resultatet av att biltillverkarna blivit allt bättre på att anpassa sina bilar efter EU-körcykeln. Ska man komma i närheten av den uppgivna förbrukningen så gäller följande: Uppvärmd motor, ca 21 grader varmt, ej AC inkopplad, tejpade dörrskarvar osv. Störst differens mellan uppgiven och verklig förbrukning finner du hos de senaste snåldieslarna. De är snåla, men ligger längre från uppgiven förbrukning än äldre bilar.
Jag kör numer en stor och relativt tung Citroen C5 2,0 HDI, manuell från 2010. Den snittar ca 0,58/mil i verklig förbrukning och den låga förbrukningen har mycket med körstil och rutin av dieselmotorns karaktär att göra. Alltså, hur man kör optimalt. Det är inte detsamma som att köra så långsamt som möjligt. Motorväg och stadstrafik (Stockholmstrafik) är det som påverkar förbrukningen mest negativt.
Exempelvis nya Peugeot 308 HDI har en uppgiven förbrukning på 0,32/mil. Utgå från att många köpare, som ej är medvetna om ovanstående kommer att bli besvikna.
De sista 10 åren har bilarna blivit snålare i verkligheten, men den uppgivna förbrukningen har minskat mer än den verkliga. Jag tycker inte att man behöver bli upprörd över detta, då alla biltillverkare har samma körcykel att förhålla sig till. Man ska alltså vara medveten om bakgrunden (EU-körcykeln) till att den uppgivna förbrukning som biltillverkarna uppger har föga med verkligheten att göra.

+1 Thumbs up