jesper7
Golf 2 Flair Ort: Bengtsfors |
| Tor 30 okt 2014 7:39 |
|
Jag tänkte byta motor i min mk2 från 86. Idag sitter de en 1.6l med förgasar i. Min tanke är att köpa en annan motor som jag ska plocka ner och renovera. Nr 1 är ju att köpa en donator bil så jag får med allt jag behöver.
Min fråga är då vilken motor rekomenderar ni? Inte mindre än 1.8l. Ni får gärna ha i åtanke att de ska vara "skapligt" lätt. Alltså jag vill inte bygga om hela bilen=) De är endast vag grejer jag vill stoppa i. Kom gärna med förslag och åsikter. Allt är av intresse=)
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
| Tor 30 okt 2014 9:14 |
|
Om det ska vara lagligt så är reglerna såhär:
"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning."
och
"Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!"
Så en 1.6l turbodiesel kanske går att besikta bilen med. Ska du bygga ombyggt fordon så finns det ju bra beskrivningar både på hur man bygger 1.8t och VR6 i mk2.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 30 okt 2014 9:38 |
|
| jesper7 skrev: | Jag tänkte byta motor i min mk2 från 86. Idag sitter de en 1.6l med förgasar i. Min tanke är att köpa en annan motor som jag ska plocka ner och renovera. Nr 1 är ju att köpa en donator bil så jag får med allt jag behöver.
Min fråga är då vilken motor rekomenderar ni? Inte mindre än 1.8l. Ni får gärna ha i åtanke att de ska vara "skapligt" lätt. Alltså jag vill inte bygga om hela bilen=) De är endast vag grejer jag vill stoppa i. Kom gärna med förslag och åsikter. Allt är av intresse=) |
Som heliga hatten skriver om reglerna så finns det väl ungefär 3 olika moterer du kan välja på och bör få det godkänt.
1.8l 16v med katalysator från de senaste årgångarna, endast motorbyte och vanlig regbes bör behövas. Du vill byta växeelådan också för att stegningen ska matcha motorn.
2.0 16v med katalysator, finnss både i passaten och nästa golf. Med lite tur och trix kanske du kan maaskera den som en 1.8 och klara dig med endast regbes. Vill du göra det korrekt så ombyggt fordon.
1.8t från golv 4a, ombyggt fordon. Du bör byta till donatorbilens växellåda.
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
| Tor 30 okt 2014 9:57 |
|
| Rolle, rätta mig om jag har fel men 74hp + 20% blir ju 88,8hp, inte ens RP har ju så få hästar. Finns det andra regler också?
|
|
r o l l e
| Tor 30 okt 2014 10:15 |
|
| holyhatten skrev: | | Rolle, rätta mig om jag har fel men 74hp + 20% blir ju 88,8hp, inte ens RP har ju så få hästar. Finns det andra regler också? |
Golf II chassit har ju bilprovningen uppgifter på att det finns med både 139 och 160 hästar så nämnda motorer bör gå in.
Vad jag känner till, du kan tex från minsta motorn byta till den största tillåtna i karossen etc.
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
| Tor 30 okt 2014 10:38 |
|
| Rolle, jag tror att du har fel :\ man behöver ett intyg från VAG att chassit är godkänt för t.ex. 160hp och det är omöjligt att få. sbp har en lista med tillåten maxeffekt i olika karosser men golf mk2 finns inte med i den listan. så det är 20% över orginaleffekt på motorn som sitter i bilen som gäller. Men detta är vad jag har läst mig till. Det bästa för Jesper är nog att kontakta sin bilprovning och fråga om vad som gäller för att få ett korrekt svar.
|
|
jesper7
| Tor 30 okt 2014 11:49 |
|
Jag glömde att skriva att bilen är fel reggad när dem tog in den i Sverige så den är reggad med 111hk
De där med besiktningen löser jag. Jag är mest intresserad av att få i en annan motor så smidigt som möjligt=) När ni pratar om andra golfar kan ni väl skriva vilken modell de är gärna år då jag inte är så haj på detta😊 Har läst något om nån ABF motor någon som vet? Hur är det mdd växellåda osv?
Tack för era snabba och kloka svar!
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
| Tor 30 okt 2014 12:41 |
|
Jag skulle skaffa en gti 16v 86/87 (utan kat) och plocka allt som har med insprutning att göra, insug, vattenpump, generator osv från den och sedan växellåda och motor från en mk3 med ABF. Bara block och topp ABF då allt annat från KR-motorn. Då kommer det se ut som att du har byggt om den till KR om man inte har ett väldigt skarpt öga för VW-motorer. Därmed kan du besiktiga och även köra utan kat!
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Tor 30 okt 2014 13:17 |
|
Intressant att alla verkar tro att ABF växer på träd Finns ju andra block alternativ som kanske är lättare att finna än att försöka leta efter en nål i en höstack. 9A tex.
Sen om du faktiskt skulle hitta en ABF som inte kostar mer än dubbla du gav för bilen behövs de betydligt mer i en konvertering än bara motor å låda. Hela framvagn + bakvagn tex. Samt all el. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tor 30 okt 2014 14:11 |
|
Alla 2 liters 16v är smått ovanliga oavsett om det är 9A eller ABF. Ska man börja diskutera recept så är väl 1.8kr med ABF kammar det enklaste och billigaste som fortfarande ger något. Abfen har bästa sprutet av alla 16v känns oerhört dumt att kasta det. Då kan man lika gärna bygga ordentligt, delar till ABF börjar ta slut (vissa slangar osv som är unikt till ABF). KR/PL är betydligt lättare att hitta sånt till då de tillverkades i större skala än ABF och 9A.
G60 swap vore coolt att se ingen som gör det typ.
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
| Tor 30 okt 2014 14:17 |
|
Är ju det där med att det blir svårt att kasta på en kat på en -86a och besikta.. annars så finns det ju ingen anledning till K-Jet på ABF
|
|
Petta
| Tor 30 okt 2014 15:20 |
|
Grattis du lyckades hitta en billig. Låt säga attt den är såld, hitta en till. Har ägt en ABF nu i 1½ år, ja vet hur svårt de är med delar till den motorn eftersom precis som Fnatrik säger, allt är borttaget ur sortimentet.
Har en kontakt i Tyskland, som förövrigt jobbar och bor i Wolfsburg, och jobbar på VW fabriken. I Tyskland är de slut på ABF delar, så varför börja krångla in en sån motor?
Kom inte å säg att "så illa är de inte" utan själv ha ägt en. De är som för mej att säga att en KR motorn står på var och varannan skrot. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
jesper7
| Tor 30 okt 2014 15:23 |
|
Om man nu utgår ifrån ABF varför behöver man byta fram och bakvagn? Tar man tillhörande växellåda också eller passar den inte?
Hur är det med pedalställ?
|
|
jesper7
| Tor 30 okt 2014 15:30 |
|
| jesper7 skrev: | Om man nu utgår ifrån ABF varför behöver man byta fram och bakvagn? Tar man tillhörande växellåda också eller passar den inte?
Hur är det med pedalställ? |
Vad skulle du rekommendera Petta?
|
|
holyhatten
Golf 2 20vt -86 |
|
Petta
| Tor 30 okt 2014 15:33 |
|
| holyhatten skrev: | Det är ju inga samlarbilar Lär nog dyka upp motorer. Frågeställningen i tråden är ju "vilka motorer kan man byta till och hur gör man" inte "hur svårt är det att köpa motor X". Står ju heller inget om budget så allt är ju hypotetiskt.
Ska man ha en motor utifrån premisserna att donatorn ska gå att köpa för en tusing, reservdelar ska finnas i mängder, både orginal, pirat och på skroten och ingen ska känna att det är onödigt att slakta en donatorbil för att sätta delarna i "fel" bil så är det ju helt klart RP man ska satsa på.  |
I sverige finns exakt 129 registrerade MK3 ABF'er
| jesper7 skrev: | | Vad skulle du rekommendera Petta? |
Börja med att kolla igenom Romans tråd:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=24265&highlight=sweeper I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
jesper7
| Tor 30 okt 2014 15:38 |
|
Jag har läst den men där kastar han ju i en ABF om jag inte fattat fel. Men som du säger är det ju inge vidare kul om delar är en brist vara.
Vilken bil satt PL och KR i?
|
|
Petta
| Tor 30 okt 2014 15:40 |
|
| jesper7 skrev: | Jag har läst den men där kastar han ju i en ABF om jag inte fattat fel. Men som du säger är det ju inge vidare kul om delar är en brist vara.
Vilken bil satt PL och KR i? |
KR (139) fram till -87 PL (129) från -88 (med katalysator)
En MK2:a med KR går bra mycke fortare (om man nu är ute efter de) än en MK3 med ABF. Pga vikten på bilarna. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
jesper7
| Tor 30 okt 2014 15:41 |
|
Vilken motor tycker du? vad är ett bra recept petta
|
|
Petta
| Tor 30 okt 2014 15:44 |
|
| jesper7 skrev: | Vilken motor tycker du? vad är ett bra recept petta  |
Ärligt så är ja skit dålig på MK2, sa till Tony (Fnatrik) å komma å reda upp tråden Han kan MK2, å speciellt motor alternativ på GTI. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Fnatrik
| Tor 30 okt 2014 16:31 |
|
Alla Nämnda motorer passar, ABF kräver mer mod än övriga. Resten är mer Bolt on, 2 liters 16v levererades med 02A vxl tipset är ju att köra med en sådan men dessa kräver en hel del extra kring delar.
Hade jag varit du som verkar vilja ha en enkel swap med lite jobb så är valet enkelt, KR med tillhörande låda och sprut. Allt annat kräver katt osv, vill minnas att man ska ha motor nummer osv vid motorbyte samt chassi på donatorn så att smuggla ner en PL/9A/ABF utan katt och k-jet kan bli riktigt bökigt.
|
|
jesper7
| Tor 30 okt 2014 19:29 |
|
Hur mycket delar behöver man från Gti för att få ihop de i min bil? Räcker det med motor och låda eller behöver man fler saker? El, framvagn, pedelställ etc
Får passa på och tacka för alla som vill hjälpa till! Roligt med folk som kan och vill dela med sig!
|
|
r o l l e
| Tor 30 okt 2014 21:03 |
|
| Petta skrev: | | I sverige finns exakt 129 registrerade MK3 ABF'er |
Undrar om du kanske inte har lite fel nu, för du har väl inte räknat med de seat som väl har ABF motorn tex?
|
|
MiWi
| Tor 30 okt 2014 21:33 |
|
Första generationen Ibiza Cupra såldes som smör här hemma till skillnad från Mk3 Gti som få valde då Mk3 Vr6 blev ett mer attraktivt alternativ.
Du kan åka med original växellåda i din bil kombinerat med 16v-block, Lunna här på forumet har ett sådant 16v-recept och det fungerar över förväntan.Tänk däremot på att det är lika fel att åka med ett KR-block som med ett ABF-block, inget utav de alternativ en är mer godkänt. Däremot så är det helt omöjligt att få bilen godkänd med KR då den motorn saknar katalysator.
Om din bil är reggad med 111 hkr får du ha 133 hkr i bilen helt godkänt sålänge du har en motor som klarar avgaskraven. En 9A från Passat hade elektriskt sprut om jag inte minns fel (?), var ett lågblock mycket likt ett PL-block samt kan reggas som en 129 hkr-version.
PL hade 129 hkr och är det enda valet om du vill slippa registrera som ombyggt fordon. Med ventilerade 256mm-bromsar fram samt bakvagn med skivbromsar bak kompletterat med ny bromscylinder/servo så är det ett godkänt recept.
|
|
Petta
| Tor 30 okt 2014 22:00 |
|
| r o l l e skrev: | | Undrar om du kanske inte har lite fel nu, för du har väl inte räknat med de seat som väl har ABF motorn tex? |
Nej jag har inte räknat med Seat (eller passat). De här är ett VW forum således tog jag bara upp VW. Hur många Passat 35 som såldes eller som finns kvar i livet vet jag inte. Gissningsvis färre än MK3 GTI 16v.
Seat Cupra har ju samma motor ABF, men de finns färre av dem på blocket än vad de finns rosa BBS (har givetvis en bevakning på alla ABF konstellationer, och har haft de nu i ca 2 års tid).
Sen i somras (Juni) har de lagts ut 2 stycken Seat med ABF motorn.
| Citat: | SEAT, 1
Bilar, 1992 - 1997, 140 - 160 hkr
Hela Sverige
| I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad |
| Tor 30 okt 2014 23:14 |
|
Ja ska troligen bygga på abf till min mk1 - 75
vet om 2 st här nere omkring i skrotade bilar. den ena e min gammla som såldes för 3-4 år sen.
sen har jag en 9a motor ståendes som skall hämtas hem bara för att Fnatrik inte ska få de
|
|
Fnatrik
| Tor 30 okt 2014 23:16 |
|
| MiWi skrev: | | Om din bil är reggad med 111 hkr får du ha 133 hkr i bilen helt godkänt sålänge du har en motor som klarar avgaskraven. En 9A från Passat hade elektriskt sprut om jag inte minns fel (?), var ett lågblock mycket likt ett PL-block samt kan reggas som en 129 hkr-version. |
Både ja och nej, 9A har ett halv elektriskt/mekaniskt sprut som på PL motorn vid namn Motronic som egentligen är ett KE-jetronic som sitter på PL men med en gemensam ecu för tändning och bränsle samt dubbla knacksensorer, alltså ungefär det samma men med några nya finesser..
Att regga 2.0 block som 1.8:a Är en fet chansning. kommer dem på en är man ju körd men ja motorerna ser väldigt lika ut! Jag skulle tro att de är noggranna med att kolla upp att det verkligen är det som sägs som sitter i vid regbes. Men orkar man och vill så kanske man kan regga den med 1.8 och sedan stoppa ner en 2.0:a onödigt mycket arbete kanske? upp till var och en att bestämma!
|
|
Fnatrik
| Tor 30 okt 2014 23:23 |
|
| lunna skrev: | Ja ska troligen bygga på abf till min mk1 - 75
vet om 2 st här nere omkring i skrotade bilar. den ena e min gammla som såldes för 3-4 år sen.
sen har jag en 9a motor ståendes som skall hämtas hem bara för att Fnatrik inte ska få de  |
Killen som badar i lyx! två ABF? inte illa ska jag hitta en får jag slakta pendlar golfen! swapar du sprutet också isf?
Ditt jävla as! Ge mig 9A motorn! Finns då fan inga här uppe!
Senast ändrad Tor 30 okt 2014 23:28, ändrad totalt 1 gång
|
|
MiWi
| Tor 30 okt 2014 23:26 |
|
Det finns ett uttryck enligt nedan:
Senast ändrad Fre 31 okt 2014 0:25, ändrad totalt 2 gånger
|
|