Eric
Golf 3 1.8 CL -97 Ort: Stockholm |
| Sön 12 okt 2014 15:50 |
|
Hej. En riktigt underlig fråga kommer er väg.
Tittat på en bil åt föräldrar, en golf 5. Enligt säljare ska det vara AC, men fanns ingen AC knappt. Endast en eco knapp.
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/51/5127015619.jpg
Alltså precis över fläktreglaget ( 0-1-2-3-4) står det Eco något. På en 07 som jag såg stod det AC på den knappen.
Ska det finnas en AC knapp på 05:orna?
|
|
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö |
| Sön 12 okt 2014 17:56 |
|
| På min 07a står det ECO på knappen, men vad gör det? Varannan gång man trycker på knappen så blir bilen O-ekonomist (AC) eller ekonomisk(ECO)!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 12 okt 2014 21:26 |
|
| pudas skrev: | | På min 07a står det ECO på knappen, men vad gör det? Varannan gång man trycker på knappen så blir bilen O-ekonomist (AC) eller ekonomisk(ECO)! |
Vill du veta säkert så prova att öppna användarmanualen och läs.
Gissar att eco kopplar bort AC och bilen kommer då en varm sommardag och dra ungefär 0.1l/mil mindre!
|
|
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö |
| Fre 24 okt 2014 12:23 |
|
| r o l l e skrev: | Vill du veta säkert så prova att öppna användarmanualen och läs.
Gissar att eco kopplar bort AC och bilen kommer då en varm sommardag och dra ungefär 0.1l/mil mindre! |
Nej det gör faktiskt betydligt mer! Under sommaren som var, när yttertempen var över 30 grader steg förbrukningen betydligt mer. På tomgång utan AC drar min TSI 140 ca: 0,65, med AC ca: 1,2 l/tim ! Landsvägskörning ökar AC förbrukningen med ca: 3dl/mil.
Så visst kostar det pengar, och dåligt för miljön att ha det svalt i bilen!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|