StefanH
Golf 7 Sportscombi GT Ort: Nacka |
| Tor 25 sep 2014 22:33 |
|
Jag har en SC 140 GT. Har problem med skrammel från insynsskyddet: Verkstaden bytte i somras men problemet kvarstår. (Läst om oljud från bakfjädringen och undrar om jag misstagit mig om orsaken till skramlet...) Fick samtidigt problem med klimatorn som började spruta in varmluft mitt i sommaren. De bytte kompressor.
Senare kom problem med imma på framrutan... Bilen ska åter in på verkstaden om en vecka, ska bli intressant. Någon med liknande problem?
|
|
Emko
Passat 8 GTE Ort: Göteborg |
| Mån 29 sep 2014 15:03 |
|
| Hej Stefan jag har en SC 150 GT som har exakt samma problem med insynsskyddet det skramlar har varit inne hos vw din bil i Göteborg 4 gånger för samma fel enligt dom har dom bytt hela mekanismen och enligt deras "verkmästare" är det fullt acceptabel att det ska låta så.Ska försöka prata med dom igen,kommer att inte ge mig så lätt, om inget annat i värsta fall ska blanda i konsumentverket. Det som jag fick veta utan en arbetskollega som har en Passat variant 2010 så har dom haft samma fel har inte hunnit titta efter om de finns något vettig lösning på detta.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Mån 29 sep 2014 15:46 |
|
Bara en reflektion. Måste man beskriva ett ljud som ett fel ? Jag tänker att det är naturligt att olika komponenter rör sig vid färd och att dessa rörelser medför ljud. Det behöver inte per definition vara fel på bilen av den anledningen. Hade bilen inte utrustats med denna anordning, så hade ej heller något ljud kunnat uppstå. Enklast kanske är att helt enkelt låta det s.k. insynsskyddet vara upprullat vid färd, så är problemet ur världen. Insynsskyddet gör ju ingen nytta under färd, utan syftar till att dölja värdesaker när bilen är parkerad.
Om vevstakslagren skurit eller synkroniseringsringarna i växellådan pajat på en ny bil, då kan man defititivt kunnat beskriva det om ett fel. Det här låter snarast som en egenskap, ungefär som att kompressorn till AC-anläggningen kan ha klickljud för sig, utan att det för den skull går att beskriva som ett fel.
|
|
StefanH
Golf 7 Sportscombi GT Ort: Nacka |
| Mån 29 sep 2014 21:13 |
|
| Jag använder inte ordet fel i texten utan skriver problem Gourmand. Men nu skriver jag fel därför att jag anser att det är för dåligt att en bil som kostar 300 000 har en så dålig lösning för insynsskyddet. Det är inte gardinen som väsnas, det är balken/hållaren som väsnas. Kanske VW anser att jag ska plocka ut hela paketet och lägga det i baksätet under färd?
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Tis 30 sep 2014 9:20 |
|
| Riktigt, det var inte du som använde ordet "fel", det var signaturen "Emko". Väsnas anordningen även då insynsskyddet är upprullat ?
|
|
Emko
Passat 8 GTE Ort: Göteborg |
| Tis 30 sep 2014 11:49 |
|
| Hej igen StefanH, tips ring till din försäljare be honom eller henne be att få testa en annan balk/hållaren/rullgardin bara för att utesluta att det inte just den som är problemet det gjorde jag igår och det verkar vara tyst för tillfället.
|
|
Farthållare
Golf 7 1.6 TDI Ort: Stockholm |
| Tor 02 okt 2014 10:41 |
|
| Imma på rutorna upplever även jag, än idag, trots åtgärdat fel med vattenläckage i bakdörrar (läs min tråd) som jag trodde kunde ha varit orsaken till imma (isbildning under vinterhalvåret). men nej, det kvarstår, å dyker upp ibland.
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
| Fre 17 okt 2014 23:29 |
|
| Jag trodde att det var vårt insynsskydd som knarrade men ljudet visade sig komma från lastnätet. Har man det nere är det knäpptyst.
|
|