hinnaren
Golf 2 87a Ort: Borås |
| Ons 29 okt 2014 10:57 |
|
Har Framvagns problem med en golf 3a
Vid parkering så låser sig ratten vid stort eller fullt ratt utslag
Någon som vet ???
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Fre 31 okt 2014 12:34 |
|
Hejsan, du får nog förklara bättre vad felet är?
när du parkerat bilen med nyckeln i låser sig ratten då?
Eller menar du att rattlåset låser när du drar ur nyckeln?
|
|
hinnaren
| Fre 31 okt 2014 15:33 |
|
När man kör i stan (Borås) svänger kraftigt med ratten en korsning eller parkering rondell mm så hackar ratten, trög lätt omvartannat o någon gång har den låst sig då har man fått vrida åt andra hållet och det har släppt.. felet uppstår alltså i låg fart eller parkering och bara i bland
Inget glapp i framvagn och lätt att vrida hjulen när den är upphissad . Remmar servo olja ok
Någon som råkat ut för samma så hör av er. Mer koll på bilen blir det i helgen
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Fre 31 okt 2014 15:52 |
|
Byt servorem! samt kolla nivån i behållaren
Remmen ska var sträckt, dvs inget slapp. Exakt så där blir de när remmen är dålig. Har du olja i behållaren är servopumpen ok, om de försvinner byt pumpen I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Fre 31 okt 2014 15:55 |
|
Gör som Petta beskrivit
|
|
hinnaren
| Fre 31 okt 2014 18:50 |
|
Ska kolla remmen o morgon enligt ägaren så är det en ribb rem men jag är mycket osäker har inte kunnat se med egna ögon vet att den inte tar servo olja så jag hoppas på remmen .
Återkommer i morgon kväll tack för svaret
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Fre 31 okt 2014 18:53 |
|
Servo remmen är en egen liten rem som är av V typ, Inte ribbad som den större remmen som driver generator osv
|
|
hinnaren
| Fre 31 okt 2014 19:50 |
|
| Trodde det oxå har inte sett bilen på ett tag ( ena dotterns bil) men ska kolla i morgon
|
|
hinnaren
| Sön 02 nov 2014 16:00 |
|
Kollat remmen o den var en vanlig och väldigt slapp han inte justera men hoppas på att ägarna till bilen fixar under denna helg och att det verkligen blir bra
Tack så länge återkommer hur det blivit
|
|
Rajban
Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik |
| Ons 05 nov 2014 19:23 |
|
Jag tänkte föreslå att du provar att svänga i en annan stad än Borås men jag fick exakt samma problem idag trots att jag svänger i en annan stad. Jag har servoolja kvar i behållaren så jag ska också kolla remmen när det slutat regna...
Löstes problemet med remspänningen? Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
|
|
hinnaren
| Ons 05 nov 2014 19:33 |
|
| Bilen har fungerat sedan i förrgår o den har gått ca 20 mil så det var säkert remmen
|
|
Petta
| Ons 05 nov 2014 19:34 |
|
| Rajban skrev: | Jag tänkte föreslå att du provar att svänga i en annan stad än Borås men jag fick exakt samma problem idag trots att jag svänger i en annan stad. Jag har servoolja kvar i behållaren så jag ska också kolla remmen när det slutat regna...
Löstes problemet med remspänningen? |
Skönt att du löser dit problem i en mening utan att veta om de. Din rem är antingen utsliten, eller för dåligt spänd. Om du tittar in i höger hjulhus fram ser du hur pass kass servoremen sitter. När du svänger i regn får du vatten på remmen å den slirar.
Kolla på skroten efter en vento, de har ett plastskydd där
Nr. 9 på bilden http://www.partscats.info/volkswagen/en/?i=cat_vag_models&brand=vw&num ber=1658&set=1682&ein=1996&f=166&hauptgr=1234567890&hg=8&grf=082510121 &bf=82510&hgug=825&ug=25&parent_id=800719
Artikelnummer: 1H0825250A I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Rajban
| Ons 05 nov 2014 20:02 |
|
Det va det j*vligaste. Snabbaste forumsvaren på nätet?
Köpte G3:an -97 med AC för en månad sen och jag reagerade också på att remmarna sitter helt oskyddade. Trodde först att det saknades nåt (skydd) men hittade inga fästpunkter. Ska överväga din länk på plastskydd när jag studerat lite närmare.
Tack som f**n!
BTW är det knepigt att komma åt att spänna remmen utan att ha verkstadslyft. Har bytt ribbremmen på en 95:a för några år sen så jag har glömt hur det va...
|
|
Petta
| Ons 05 nov 2014 20:36 |
|
Du har fästpunkter för plastskyddet utan att veta om de Sitter två "gängbult" om du tittar på framvagnsbalken. De ska sitta i dom med en fjäderbricka.
Plastskyddet behövs egentligen inte om remmen är oki och spänd, men de skyddar ju en del.
http://www.golf3.de/direktupload/i/800/U-I-NzkuMjA0LjI1NC4xMzg=T-12535 34311.JPG
Inga problem att komma åt och spänna. Principen är samma som på Golf 2:ans generatorrem.. Lossa först den lilla bulten sen spänn med den större (om du fattar):
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Rajban
| Ons 05 nov 2014 20:59 |
|
Tror jag fattar. BTW ser remmen på bilden en aning slack ut...
Kanon Petta! Du är GULD värd. Tack!
Att få tag i ett plastskydd på skroten blir säkert överkurs då bilarna brukar stå utan fälgar direkt på marken.
Skulle föreslå "trög styrning" som sökord för den här tråden.
|
|
Petta
| Ons 05 nov 2014 21:47 |
|
Ja den är extremt slapp där. VAG bytte remmar å glömde att spänna. Den var bara upphängd. Tog då ett kort för att visa dom.
Du har ju artikelnummret på plastskyddet då Blur de enklare å hitta I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Rajban
| Tor 06 nov 2014 18:23 |
|
Man kommer åt att justera utan att hissa upp eller ta bort hjul. Spände remmen i em och letade därefter upp saftiga vattenpölar att plöja igenom och si, problemet borta. Vill bara tillägga för ev noviser att man lossar bulten i mitten OCH den mitt emot på andra sidan pumpen, båda 13 mm, därefter tar man 22 mm-nyckel och justerar remspänningen med hjälp av tandningen som syns svagt på bilden, sen är det bara att dra åt båda 13-bultarna igen. Jag kan trycka in remmen ca 5 mm med handkraft efter justeringen och det verkar vara ungefär rätt.
Tack igen Petta för tipset! Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
|
|