| |
Johank88
Golf 3 1.8 - 92 Ort: Norrköping |
| Fre 31 okt 2014 8:22 |
|
Hej
var på besiktning av bilen igår och fick 3 tvåor 2 stycken som inte är några problem att släcka.
Men har problem med den tredje då jag inte vet hur jag ska göra.
den tredje tvåan var CO värdena som var lite för höga vid tomgång och undrar nu vad man
ska göra för att fixa det. Bilen är en Golf CL 1,8i från 92.
Värdena på besiktningen var följande:
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 092 (100)
Lambda 1,03 (0,97-,03)
Så någon som har någon ide om hur jag ska fixa detta?
Har inte gjort något ännu men har tänkt att kolla oljan och byta tändstift är det något mer?
Tacksam för svar
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Fre 31 okt 2014 9:19 |
|
Har du bytt: Olja, tändstift, luftfilter? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 31 okt 2014 9:25 |
|
| Johank88 skrev: | Hej
var på besiktning av bilen igår och fick 3 tvåor 2 stycken som inte är några problem att släcka.
Men har problem med den tredje då jag inte vet hur jag ska göra.
den tredje tvåan var CO värdena som var lite för höga vid tomgång och undrar nu vad man
ska göra för att fixa det. Bilen är en Golf CL 1,8i från 92.
Värdena på besiktningen var följande:
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 092 (100)
Lambda 1,03 (0,97-,03)
Så någon som har någon ide om hur jag ska fixa detta?
Har inte gjort något ännu men har tänkt att kolla oljan och byta tändstift är det något mer?
Tacksam för svar |
ser ut i mina ögon som en motor som kanske inte var helt varmkörd, troligen då i kombination med en katalysator som också var för kall.
Men som petta skriver, nyservad motor med ny olja, nya tänddelar och sedan en rackarns varmkörning. Åk i motorvägsfart på 2ans växel, gärna runt 5000 varv. Gärna intervallbromssning med vänsterfoten så du ökar belastningen på motorn.
När du stannar för besiktningen ska det knäppa om avgassystemet!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 31 okt 2014 11:00 |
|
Då får man ta till spriten, tag E85/etanol för några hundringar till en blandning ca 30-50% E85 resten bensin, det är inte säkert att det hjälper, men lamdaregleringområdet på dessa centralinsprutare brukar vara ganska brett upp till 70-80 % E85 innan tedens till protest
annars kan man konvertera med flexitune II
Skål på er allesammans
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Johank88
Golf 3 1.8 - 92 Ort: Norrköping |
| Fre 31 okt 2014 12:22 |
|
| Petta skrev: | | Har du bytt: Olja, tändstift, luftfilter? |
Nej jag har inte bytt något av detta. Ska fixa det till helgen.
| r o l l e skrev: | ser ut i mina ögon som en motor som kanske inte var helt varmkörd, troligen då i kombination med en katalysator som också var för kall.
Men som petta skriver, nyservad motor med ny olja, nya tänddelar och sedan en rackarns varmkörning. Åk i motorvägsfart på 2ans växel, gärna runt 5000 varv. Gärna intervallbromssning med vänsterfoten så du ökar belastningen på motorn.
När du stannar för besiktningen ska det knäppa om avgassystemet! |
Okej, får testa det till ombesiktningen.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|