Forum - Golf 2 (83-91) - 16v kr går fruktsnsvärt dåligt

BigWoop
Scirocco mk1 x2, Golf mk1 Ort: Lilla Edet
Ons 29 okt 2014 14:37 Svara med citat
Hej!

Jag har bytt till en kr motor i min mk1. Problemet är att den går mkt dåligt, baktänder, känns slö, bluddrar och fräser. Det finns ingen tomgång men startar alltid.

Typ som att tändningen står helt åt helvete, men det gör den inte...

Någon som har en idé?

mvh Jonas
holyhatten
Golf 2 20vt -86
Ons 29 okt 2014 15:04 Svara med citat
Kolla så att kamremmen inte har kuggat fel. Ingen tomgång låter som tjyvluft, kolla slangarna vid luftburken så att de sitter i där de ska.
BigWoop
Ons 29 okt 2014 16:42 Svara med citat
Var precis och kollade kamremmen. Allt stod rätt. Så tänkte att jag tittar på hur tändningen står engång till nu när allt var nollställt. Såg då att spetsen på min nya rotor har tagit i locket och gått i tusen bitar Smile grymt att det ens gick att starta den. Så tackar för hjälpen även om det inte var felet så leddes jag ju rätt.

Kör med fördelarlock från mk3 16v då det är omöjligt att få dit tändkablarna på vanliga locket, då bromsljuskontakten är i vägen. Men får nog göra på annat vis hmmm.. Nån som vet något eller måste jag byta huvudbromscylindern?
BigWoop
Ons 29 okt 2014 16:43 Svara med citat
Var precis och kollade kamremmen. Allt stod rätt. Så tänkte att jag tittar på hur tändningen står engång till nu när allt var nollställt. Såg då att spetsen på min nya rotor har tagit i locket och gått i tusen bitar Smile grymt att det ens gick att starta den. Så tackar för hjälpen även om det inte var felet så leddes jag ju rätt.

Kör med fördelarlock från mk3 16v då det är omöjligt att få dit tändkablarna på vanliga locket, då bromsljuskontakten är i vägen. Men får nog göra på annat vis hmmm.. Nån som vet något eller måste jag byta huvudbromscylindern?
BigWoop
Lör 01 nov 2014 15:31 Svara med citat
Bytte rotorn och fick satt fast mitt abf fördelarlock. Blev en aning bättre men små smäller fortfarande mest när man släpper gasen. Känns lite piggare men fortfarande ingen vidare gas respons. Ingen tomgång. Någon som har ett förslag?
Kan ett ev otätt hemmabyggt grenrör orsaka smällarna?

Ska prova att ställa tändningen igen så det verkligen är 100.
holyhatten
Golf 2 20vt -86
Sön 02 nov 2014 9:07 Svara med citat
Om tändningen är 100, fördelarlock, tändkablar, tändspole osv är fräscha, så kan det vara en ide att kolla bränsletryck (bränslevåg ok? spridare ok?) och kompression. Behövs ju komp, korrekt bränsle/luft blanding och gnista vid rätt tidpunkt för att det ska bli en explosion och när det smäller så har du en explosion vid fel tidpunkt. om tändningen är korrekt bör det vara något av dom andra som är fel. tänker att du har kvar oförbränd luft/bränsle i cylindern efter avsaknaden av explosion.. (är absolut ingen expert, men skadar nog inte att kolla dom sakerna iaf)
BigWoop
Sön 02 nov 2014 17:09 Svara med citat
Funkar nog nu tror jag Very Happy

Läste att elen till tändningen fanns det något som hette "earth trigger" som gick till bränslepumps reläet, Är väl den som ska göra att pumpen bara ska gå en liten stund på tändningen kan jag tänka mig. Aja satte jord direkt på denna, då jag kör med mk1 gti pump och relä.

Sen bytte jag plats på kontakterna till vattentemp givarna, samt mätte upp givarna alla verka fungera.

Satte dit min hemmabyggda k-jet tryckmätare, där den ska monteras mellan bränslefördelaren och styrtrycksregulatorn.

Startade och inga smällar, svarar fint på gasen och efter 30 sek har jag tomgång också, varvar fint och allt verkar ok.

Tittar på tryckmätarn som visar 3,8- 3,9 bar och i boken står det att systemtrycket ska ligga på 5,2-5,9 bar. Men verkar ju fungera bra?

Hade samma värde på min gamla gti-motor sedan när man körde åkte de upp till 4-4,5 bar.

Så vad ska systemtrycket vara på egentligen? Verkar ju fungera bra som det är nu Confused
BigWoop
Ons 05 nov 2014 21:22 Svara med citat
Var troligen felställd tändning och dåliga tändstift. Bytte stiften idag och ställde tändningen med lampa. Så nu går den som en dröm.. Blev lite pigg med 16v Very Happy

Systemtrycket ska vara 5,2-5,9 och det var det när jag mätte på rätt sätt Very Happy