| |
Andrej
Golf 7 Tdi Ort: Borås |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje |
| Fre 31 okt 2014 7:14 |
|
Jag hade en 1.6Tdi 4M innan jag bytte upp mig. Upplevde samma sak, men det är som verkstaden förklarade för dig. Konstruktionen gör att det krävs lite mer kraft att lägga i växeln. Rent logiskt förklarat har man gjort så för att man oftast får stora varvtalsskillnader mellan 1an och 2an då utväxlingen är ganska stor skillnad på.
Jag märkte att om jag istället tar längre tid på mig istället för att försöka dra växeln i och låter synkringarna göra sitt jobb, så behöver det inte gå tyngre, det tar bara någon halvsekund längre tid.
|
|
Jonas F
Golf 4 1.6, 16V, -2003 Ort: Lund |
| Lör 01 nov 2014 10:58 |
|
Det kan vara så att VW-verkstaden har fel ang. växellådan. Hade själv en något äldre Golf (IV 2003) som hade liknande problem (så jämförelsen är kanske lite äpplen och päron mellan olika växellådor, men ändå). Provade allt med olika växellådsoljor etc, och påtalade även detta till VW-verkstad. Fick samma svar som ovan, dvs. "att lådan är sån".
När jag skulle sälja bilen genom en bilförmedling påtalade jag detta till deras märkesoberoende verkstad. Inga problem, blev svaret och så justerade de länkaget på 15 min till utan kostnad. Golfens låda blev som förbytt, en helt annan bil. Inget skrap, inga tröga växlar, hur smidigt som helst.
Kanske kolla hos annan verkstad med din låda?
Har för övrigt inte VW längre, och kommer aldrig att köpa en igen. Kör istället Mazda 3 2014, en i mitt tycke mycket roligare bil i alla aspekter (om jag jämför med Golf 7), och några driftsproblem har jag inte haft hittills på 500 mil, inget överhuvudtaget. Köp en Mazda ...
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|