Forum - Golf 7 (13-19) - Växla från 1an till 2an

Andrej
Golf 7 Tdi Ort: Borås
Tor 30 okt 2014 19:07 Svara med citat
Hej alla!

Har införskaffat en Golf 1,6 TDI 4m masters precis, begagnad. Nöjd med bilen men det är en sak som stör mig. När jag växlar från första växel till andra så hoppar inte växeln i lika lätt som när jag växlar från tex trean till fyran. Märker ingen skillnad om bilen är kall eller varm. Det är inte så att det går trögt att få i växeln men den liksom, ja hur ska jag beskriva, den liksom känns annorlundare... Svårt att förklara.. Smile

Var hos återförsäljaren och de provkörde bilen. Fick då som svar att det är så på dessa lådor. Han talade om att växeln inte hinner synka tillräckligt snabbt just mellan ettan och tvåan och påvisade att det är konstruktionen av växellådan som är så. Han sade även att det är inget som kan gå sönder och att allt är i sin ordning. Men ni vet, man oroar sig lätt. Smile

Så nu undrar jag, är det fler som upplever samma sak? Kan man göra något åt detta?

Uppskattar er hjälp.

Mvh A
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 30 okt 2014 19:20 Svara med citat
Andrej skrev:
Hej alla!

Har införskaffat en Golf 1,6 TDI 4m masters precis, begagnad. Nöjd med bilen men det är en sak som stör mig. När jag växlar från första växel till andra så hoppar inte växeln i lika lätt som när jag växlar från tex trean till fyran. Märker ingen skillnad om bilen är kall eller varm. Det är inte så att det går trögt att få i växeln men den liksom, ja hur ska jag beskriva, den liksom känns annorlundare... Svårt att förklara.. Smile

Var hos återförsäljaren och de provkörde bilen. Fick då som svar att det är så på dessa lådor. Han talade om att växeln inte hinner synka tillräckligt snabbt just mellan ettan och tvåan och påvisade att det är konstruktionen av växellådan som är så. Han sade även att det är inget som kan gå sönder och att allt är i sin ordning. Men ni vet, man oroar sig lätt. Smile

Så nu undrar jag, är det fler som upplever samma sak? Kan man göra något åt detta?

Uppskattar er hjälp.

Mvh A

Inget som jag upplever på min DSG7 Very Happy

2:ans växel är väl den som ger upp i synkringarna först av alla växlar om jag inte minns fel, men som VAG sa är det inget du behöver bekymra dig om. Jag har kört flera Golfar och även andra bilmärken som är så i just 2:an.
Alltså lite trögare att få i.
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje
Fre 31 okt 2014 7:14 Svara med citat
Jag hade en 1.6Tdi 4M innan jag bytte upp mig. Upplevde samma sak, men det är som verkstaden förklarade för dig. Konstruktionen gör att det krävs lite mer kraft att lägga i växeln. Rent logiskt förklarat har man gjort så för att man oftast får stora varvtalsskillnader mellan 1an och 2an då utväxlingen är ganska stor skillnad på.

Jag märkte att om jag istället tar längre tid på mig istället för att försöka dra växeln i och låter synkringarna göra sitt jobb, så behöver det inte gå tyngre, det tar bara någon halvsekund längre tid.
Jonas F
Golf 4 1.6, 16V, -2003 Ort: Lund
Lör 01 nov 2014 10:58 Svara med citat
Det kan vara så att VW-verkstaden har fel ang. växellådan. Hade själv en något äldre Golf (IV 2003) som hade liknande problem (så jämförelsen är kanske lite äpplen och päron mellan olika växellådor, men ändå). Provade allt med olika växellådsoljor etc, och påtalade även detta till VW-verkstad. Fick samma svar som ovan, dvs. "att lådan är sån".

När jag skulle sälja bilen genom en bilförmedling påtalade jag detta till deras märkesoberoende verkstad. Inga problem, blev svaret och så justerade de länkaget på 15 min till utan kostnad. Golfens låda blev som förbytt, en helt annan bil. Inget skrap, inga tröga växlar, hur smidigt som helst.

Kanske kolla hos annan verkstad med din låda?

Har för övrigt inte VW längre, och kommer aldrig att köpa en igen. Kör istället Mazda 3 2014, en i mitt tycke mycket roligare bil i alla aspekter (om jag jämför med Golf 7), och några driftsproblem har jag inte haft hittills på 500 mil, inget överhuvudtaget. Köp en Mazda ...

Jonas F