patrik033
Golf 6 GTD-12 Ort: Eskilstuna |
| Tor 18 aug 2011 8:15 |
|
Har kollat runt lite o verkar inte som det finns nån direkt dieselvärmare o välja till i vws bilkonfigurator.Får min bil nån gång i oktober så lite sent att lägga till det nu om man vill ha det med.
Så till frågan ingår det redan i GTDs grundutförande eller måste man eftermontera en?Det verkar inte vara så billigt tyvärr
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 18 aug 2011 10:33 |
|
En sak är säker, det blir dyrt att eftermontera.
Det är lättare sagt än gjort, men det gäller verkligen att tänka igenom många gånger vad för utrustning man vill ha innan man lägger sin beställning..
Mitt råd är att ringa flera VAG-verkstäder och fråga, för priset kan skilja en hel del.
|
|
Mikey2011
Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro |
| Tor 18 aug 2011 22:05 |
|
Att eftermontera en dieselvärmare kostar i runda slängar 20000:- ge å ta några tusenlappar beroende på utförande och montör (fjärrstyrd/tidur/GSM-start).
På min kostade det 12400:- att få fjärrstyrd värmare med tidur i bilens färddator.
Det anser jag vara mycket prisvärt! Jag kallstartar inte bilen en enda gång under vinterhalvåret!
Men jag är osäker på om det går att välja till dieselvärmare på GTD:n...har för mig att jag provade att bygga samma bil jag köpt, fast med GTD motorn. Kan ha fel...
|
|
patrik033
| Lör 20 aug 2011 13:21 |
|
| 33000 skulle möller ha för att montera det och 33000 med fjärrkontroll...
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 20 aug 2011 14:15 |
|
Då hade jag tagit med fjärrkontroll om det ändå är samma pris
|
|
Mikey2011
Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro |
| Mån 29 aug 2011 20:38 |
|
| patrik033 skrev: | | 33000 skulle möller ha för att montera det och 33000 med fjärrkontroll... |
Det var saftigt!
Samtidigt så måste man tänka ett steg längre... Om du låter en annan firma montera en dieselvärmare, vart skall du då vända dig om den börjar strula. Till Möller, eller den som monterade den....kan bli struligt!
|
|
patrik033
| Mån 29 aug 2011 23:16 |
|
Jo tyckte det var lite i övre smärtgränsen,så får bli en motorvärmare istället
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 30 aug 2011 2:14 |
|
Min chef har webasto installerad på sin gtd Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
patrik033
| Ons 31 aug 2011 21:15 |
|
| Jo det var en webasto jag var inne på att fått monterat men det var ju lite väl sanslösa priser på dom
|
|
M150
Golf 5 tsi Ort: Malmö |
| Tor 01 dec 2011 19:31 |
|
| patrik033 skrev: | | Jo det var en webasto jag var inne på att fått monterat men det var ju lite väl sanslösa priser på dom |
-Vad fick du för pris Patrik? och av vem?
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Tor 01 dec 2011 22:02 |
|
| Det är sällan som VW, Volvo, SAAB och de andra monterar dessa tillbehör själva. Det är i princip alltid någon av Webastofirmorna, t.ex KG Knutsson, som gör dessa jobb. Betydligt bättre att tala med en Webastodetaljist om detta. Samma sak om det gäller Eberspächer.
|
|
patrik033
| Fre 02 dec 2011 0:33 |
|
| 33000 ville möller i västerås ha för att montera dit en med fjärrkontroll,30000 om det skulle vara utan.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Fre 02 dec 2011 14:42 |
|
Allvarligt talat, skit i VW-verkstäderna !
De lämnar ändå bort den här typen av jobb till de som kan det bättre. Vänd er till t.ex. KG Knutsson direkt. Det bör bli avsevärt billigare. Överlag tycker jag att man ska undvika s.k. auktoriserade märkesverkstäder. De är bara dyra och oftast okunniga.
Det finns sällan riktiga bilmekaniker på dessa ställen, bara reservdelsbytare som håller på med sina datadiagnosuttag och som dessutom tror att man kan laga bilar utan att skita ner sig, vilket man naturligtvis inte kan.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
Helleman
Golf 6 1.6 TDI Ort: Trosa |
| Fre 27 nov 2015 10:12 |
|
Kostar det verkligen 20 000kr för att eftermontera en dieselvärmare när det redan finns en tillsatsvärmare i bilen?
På min förra Alfa så kostade set ca 20-30 000kr för att eftermontera en dieselvärmare för att den motorn inte hade tillsatsvärmaren. Men på Saab 9-3 som hade exakt samma motor, hade dom som standard satt till tillsatsvärmaren och då behövde man endast komplettera med ett styrdon som satte igång tillsatsvärmaren och det kostade typ 5000kr.
Är det annorlunda på VW?
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Fre 27 nov 2015 15:22 |
|
Skulle själv gissa på någonstans runt 5000:- om din bil har en modell från webasto, som går att uppgradera till parkeringsvärmare, och då får du någon typ av startutrustning också.
Det lättaste är om du går in till någon godkänd webasto-montör, med reg.nr, så får du rätt pris, beroende på vilken startutrustning du vill ha.
|
|
Helleman
Golf 6 1.6 TDI Ort: Trosa |
| Fre 27 nov 2015 23:10 |
|
Har varit i kontakt med Webasto centralt samt en Webasto-återförsäljare och båda konstaterade utifrån deras system att min bil inte har någon tillsatsvärmare och således blev kostnaden ca 25 000kr!
Blir till att köra vidare på planen att montera in en el-motorvärmare som dessutom redan är beställd...
Var i kontakt med Ebersprecher också men inte fått svar ännu, men de lär väl komma fram till samma sak.
Det skumma är dock att jag igår var ute och körde en kortare sträcka med bilen på full värme, och när jag stängde av bilen så luktade det "dieselvärmar-bränt" (har dieselvärmare i min Passat) samt att fläkten gick, så jag utgick från att jag hade tillsatsvärmare...
Men det kanske bara var regenereringen som satt igång, luktar ju också brännt...
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 28 nov 2015 9:11 |
|
Priserna mellan webasto och ebersprecher är likvärdiga, och utan att veta exakt motor och startsystem, så är det tyvärr så dyrt med eftermontering.
Regenereringen beter sig precis så som du skriver, och ibland luktar det som bränd plast.
|
|