Forum - Golf 6 (09-13) - Motorvärmare

skurrrtan
Golf 6 Ort: Uppsala
Mån 07 mar 2011 21:41 Svara med citat
Vad kostar det att montera miotor o kupe uttag vid nyköp ? vilket fabrikat får man ?
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Mån 07 mar 2011 22:04 Svara med citat
Räkna runt 6000:- fabrikat varierar men monterat en del carlix nu men defa är det som monteras mest hos oss ifallfall

.....privat liv.....
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 08 mar 2011 2:39 Svara med citat
Defa senast jag montera

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
InteBengt
Golf 6 TSI122 -10 Ort: Upplands-Väsby
Fre 25 mar 2011 14:04 Svara med citat
Antar att du menar en sån värmare som man trycker in i eluttaget?

Om inte så är det Webasto.
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Tor 07 apr 2011 1:11 Svara med citat
Vilken typ av värmeelement monteras då?
Får bli en el-variant för jag har garage(med timer) och el-stolpe på jobbet annars hade en bränsle-värmare varit mysigt.

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.
InteBengt
Mån 11 apr 2011 13:10 Svara med citat
Elvärmaren eftermonteras i Sverige, bränslevärmaren är fabriksmonterad. Så om man vill ha bränslevärmare så bör man se till att få med den i beställningen, för den är betydligt dyrare och svårare att eftermontera (och då får man inte heller med intregrationen med bilens menysystem).

Bränslevärmaren kostade 12 000 (har jag för mig). Kan tänka mig att det blir billigare om man har dieselmotor.
devils_own
Mån 11 apr 2011 18:42 Svara med citat
d'oh! lite otydlig kasnke. menade om dom fortfarande montera kontakt-värmare .
En kompis har en sådan på sin lupo, Funkar sådär .

.
InteBengt
Mån 11 apr 2011 23:35 Svara med citat
devils_own skrev:
d'oh! lite otydlig kasnke. menade om dom fortfarande montera kontakt-värmare .
En kompis har en sådan på sin lupo, Funkar sådär .

Jo det gör dom, fast inte i fabriken utan det eftermonteras i Sverige.

(Samma sak om man vill ha stänkskärmar bak för övrigt.)
devils_own
Lör 16 apr 2011 18:15 Svara med citat
InteBengt skrev:
Jo det gör dom, fast inte i fabriken utan det eftermonteras i Sverige.

Crying or Very sad tråkigt ,då får jag montera min själv istället.

vart i torpedväggen sticker man lättast genom cupé-sladden Think

.
InteBengt
Mån 18 apr 2011 10:07 Svara med citat
Hmm...

Börjar fundera på om jag missförstått din fråga.

Om man väljer till parkeringsvärmare (bensin) så monteras den i fabrik.

Om man väljer till elvärmare (sån som man trycker in sladd i ett vanligt eluttag med) så eftermonteras den i Sverige (om det inte ändrats sedan jag skaffade min bil för ett år sedan).

Sen exakt vilken eldriven värmare de installerar har jag ingen aning om.
devils_own
Mån 18 apr 2011 11:20 Svara med citat
Confused Ingen fara. det finns 3 typer av värmare .

Bränslevärmare(bensin el diesel) som monteras i fabrik (bra men inte för mej med garage).

2 olika på ström:
Kontaktvärmare som monteras mot blocket på utsidan(bultas eller limmas).
Slangvärmare som monteras inuti kylar-slangen .
Bägge monteras i Sverige av åf.

Är det rätt upp fattat Eh?

Det är la klart en smak sak men jag har jämfört bägge dom sista och föredrar slangvärmaren pga effektiviteten

. Thumbs up tackar för det verkar alltid finnas svar här på alla frågor.
ps.vart genom toredväggen är smidigast att leda cupé-värmare sladden?

.
Sam
Mån 18 apr 2011 13:52 Svara med citat
devils_own skrev:
Confused Ingen fara. det finns 3 typer av värmare .

Bränslevärmare(bensin el diesel) som monteras i fabrik (bra men inte för mej med garage).

2 olika på ström:
Kontaktvärmare som monteras mot blocket på utsidan(bultas eller limmas).
Slangvärmare som monteras inuti kylar-slangen .
Bägge monteras i Sverige av åf.

Är det rätt upp fattat Eh?

Det är la klart en smak sak men jag har jämfört bägge dom sista och föredrar slangvärmaren pga effektiviteten

. Thumbs up tackar för det verkar alltid finnas svar här på alla frågor.
ps.vart genom toredväggen är smidigast att leda cupé-värmare sladden?

Till vänster, under plasten för torkararmen, där sitter det en plugg som du tar bort, tryck in kabeln där, sen får du plocka ner handsfacket och bakom där har du komfortstyrdonet som sitter med två skruvar, bort med den och du ser då kabeln

<3 BUB !!
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Tis 19 apr 2011 8:03 Svara med citat
Jag ångrade som faan att jag inte tog värmare på min BMT, idag ångrar jag mig inte lika mycket, värmen fungerar väldigt bra! På morgonen idag i stockholm hade jag bara 2-3 plusgrader, men får ändå värme i systemet efter bara 2-3 minuter. Tom snabbare än min förra Skoda (bensinare).

Blir spännande nästa vinter och se dels om motorn startar i 23-30 minus dels om man hinner få någon värme till jobbet (26 km)...
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tis 19 apr 2011 9:14 Svara med citat
Stringfellow skrev:
Jag ångrade som faan att jag inte tog värmare på min BMT, idag ångrar jag mig inte lika mycket, värmen fungerar väldigt bra! På morgonen idag i stockholm hade jag bara 2-3 plusgrader, men får ändå värme i systemet efter bara 2-3 minuter. Tom snabbare än min förra Skoda (bensinare).

Blir spännande nästa vinter och se dels om motorn startar i 23-30 minus dels om man hinner få någon värme till jobbet (26 km)...
Men, hur klarade den att hålla motortemperaturen under de kalla månaderna i vintras ?
Stringfellow
Tis 19 apr 2011 11:22 Svara med citat
Gourmand skrev:
Men, hur klarade den att hålla motortemperaturen under de kalla månaderna i vintras ?

Fick den i onsdags!

Jag bryr mig inte så mycket om motortempen så länge den klarar att hålla tempen i kupén, enligt min säljare är det ett kraftigare värmepaket i BMT 2011 är snåldieslar förr.
Gourmand
Tis 19 apr 2011 17:19 Svara med citat
Nja, motortemperaturen är ju helt avgörande för om det ska gå att få anständig kupévärme under vinterförhållanden. Därutöver får du kraftigt ökat motorslitage och högre bränsleförbrukning om bilen ej klarar att hålla rätt motortemperatur vintertid. I det avseendet spelar värmepaketets "storlek" ingen roll. Värmepaketet påverkar ju inte motortemperaturen. Det är ju dessa förhållanden som innebär att de flesta moderna dieselbilar säljs med någon form av tillsatsvärmare i Sverige. En tillsatsvärmare behöver ju ej vara en bränslevärmare, typ Webasto e.d., utan kan vara av enklare, men pålitligare modell av typen färdvärmare (s.k. brödrost) Frågan är hur det är på Golf BMT. Läste i ett vintertest att den hade problem med att hålla motortemperaturen och följaktligen då också kupétemperaturen, som dessutom beskrevs som ojämnt fördelad i kupén. Någon form av extravärmare (ej parkeringsvärmare)borde den rimligen ha. I annat fall lär den inte klara vinterkylan något vidare.
Stringfellow
Ons 20 apr 2011 8:41 Svara med citat
Som sagt, vi får se hur det utvecklar sig, i två plusgrader var det inga problem i alla fall.. Det var det jag trodde säljaren menade, att den hade el-element som stöd nu för tiden. Någon som vet?

Sen motorslitage har jag lyxigt nog inga problem med eftersom det är en tjänstebil som förutom fullserviceavtal enbart ska gå tre år i min värld.. Smile
Stringfellow
Ons 20 apr 2011 8:43 Svara med citat
Såg detta på vibilagare.se:

"Golf har som standard elektrisk kupévärme som arbetar under körning."
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 20 apr 2011 9:07 Svara med citat
Dubbelpost d'oh!

Senast ändrad Ons 20 apr 2011 9:08, ändrad totalt 2 gånger
a128
Ons 20 apr 2011 9:07 Svara med citat
På min Tsi Mk5:a har jag en eftermonterad Defa motorvärmare på oljetråget, den värmer oljan på några

timmar till +50C vilket gör att det to.m. tar längre tid för att det ska bli varmt i kupén än om an inte kör med motorvärmaren

helt enkelt för att den går som den vore varm fast kylarvätskan är kall
Gourmand
Ons 20 apr 2011 10:05 Svara med citat
Stringfellow skrev:
Såg detta på vibilagare.se:

"Golf har som standard elektrisk kupévärme som arbetar under körning."
De som avses borde väl rimligen vara "elektrisk motorvärmare", som arbetar under färd. Alltså en s.k. "brödrost" som hjälper motorn att hålla rätt motortemperatur vid sträng kyla.
devils_own
Ons 20 apr 2011 11:07 Svara med citat
Sam skrev:
Till vänster, under plasten för torkararmen, där sitter det en plugg som du tar bort, tryck in kabeln där, sen får du plocka ner handsfacket och bakom där har du komfortstyrdonet som sitter med två skruvar, bort med den och du ser då kabeln

Pray tack !!

.
ecce911
Golf 6 1.6 BMT -11 Ort: Gävle
Mån 09 jul 2012 15:07 Svara med citat
Jag spinner vidare på den här tråden då mina frågor också handlar om motor- och kupévärmare. Jag ska installera Defa´s slangvärmare i min 2011 Golf 1.6TDI BMT och har några frågor:

1. Eftersom man behöver tömma kylsystemet så undrar jag om man behöver lufta systemet när man är klar och fyllt på ny kylarvätska? (Extra fråga: finns det någon smdigt "avtappningskran" när man ska tömma systemet?)

2. Genomföring in till kupén, läste jag här ovanför att det skulle finnas ett pluggat hål på passagerarsidan, bakom handsfacket typ. Min fråga är om ni som dragit in kabeln där har tätat mellan kabel och kaross? Kanske någon typ av gummigenomföring eller nått silikonliknande material kanske...

3. Lämpligt/snyggt ställe att montera intagskabel i fronten, helst vill man ju att det ska se snyggt ut men på samma gång ska det vara ganska smidigt att dunka i kabel. Var sitter era kontakter monterade?

Mvh Erik
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg
Mån 09 jul 2012 20:44 Svara med citat
HeJ! Jag hade en slangvärmare på min tsi122 2010 Det var en värmare som funkade fint motorn blev fort varm. Det är inte säkert att du behöver tappa allt kylarvattnet Det kan gå bra att klämma slangarna på båda sidor med skruvtvingar eller något liknande innan du kapar slangen.
Kolla om det går. hälsn. Reino
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tis 10 jul 2012 6:13 Svara med citat
ecce911 skrev:

3. Lämpligt/snyggt ställe att montera intagskabel i fronten, helst vill man ju att det ska se snyggt ut men på samma gång ska det vara ganska smidigt att dunka i kabel. Var sitter era kontakter monterade?

Bild
Här placerade jag mitt, visserligen på en Golf V, men borde gå att sätta det likadant på VI.
Bilprovaren86
Golf 6 1.6 Tdi DSG -11 Ort: Norrköping
Tor 12 jul 2012 19:26 Svara med citat
Hej!

Jag var på vift idag och tittade på priser.
Vw Söderbergs i Norrköping ville ha 7000 för instalation av defas värmare med kupefläkt. Utan fläkt landar priset på 5800. Jag kan varmt rekommendera Julas fläkt som kostar runt 300 och funkar utmärkt! 1200 watt är den på och är slim modellen.
Det är en verkstad som ville ha 2800 för calix värmare med cupe uttag. Jag undrar hur det är med garantier ifa det strular till sig? Är det svårt att installera det själv? Krävs det att att man tömmer motorn på något? Veta att det är en induktions typ så man borde väl inte behöva skära i något?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tor 12 jul 2012 21:23 Svara med citat
Enligt DEFA:s egna rekommendationer så är det en slangvärmare till Golfen i din pres.
http://www.defa.com/sv/html/automotive/warmup/find_your_engine_heater/
Basilusin
Golf 1 LX -83 Ort: Finland
Ons 16 jan 2013 22:05 Svara med citat
På följande vis gjorde jag när jag monterade Defa motorvärmare samt kupevärmare:

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?p=308546#308546

Vinterbil: Golf 6 GT -10
a128
Fre 18 jan 2013 16:04 Svara med citat
Jag har ett motorvärmakit fråb Calix som jag ska monter vid något tillfälle

jag funderar på att sätta intaget ovanför uttaget för bogseröglan lite till höger sett framifrån

Bild

stötfångarbalkens ovansida verkar sluta va 2,5 cm ovanför bogseröglans luckas ovankant, så det finns så fall relativt gott om plast att sätta en där
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=202&pc1 =111&vc[0]=202115100&vcx=4908&pc[0]=111109101

eller ska jag sätta den som på denna nedersta bild från denna tråd:
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?p=308546#308546

hur hade ni gjort ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Sam
Fre 18 jan 2013 17:33 Svara med citat
Sätt den nere i grillen

<3 BUB !!
Sida 1, 2  >