Forum - Golf 2 (83-91) - Svårighetsgrad på att byta Topplockspacking mm

kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro
Mån 27 okt 2014 0:34 Svara med citat
Hejsan alla!

Har många frågor så håll i hatten.

Motorkod RP

Ska ta o byta topp-packning, kamrem, ventilkåpspackning o förgasarfotspackningen.

Jag undrar hur svårighetsgraden är för detta?
Jag drar igenom det jag vet o undrar, är det nått jag har missat säg gärna till!

När man byter topp-packning :
vet jag att man rekommenderas att byta toppbultarna , men i vilken ordning ska man dra åt dem sen och hur hårt?
(Har momentnyckel)
Också, man behöver inte någon sorts pasta man ska slänga på packningen? Det är bara den som ska på?
När packningen o toppen väl är på, då är det klart? behöver inte värmeköras typ o dras åt igen?

När man byter kamrem :
Undrar jag hur man "nollar" motorn. När man väl gjort detta, är det bara att slänga på remmen o sen dra åt den så man bara kan vrida den 45 grader sedan?

Ventilkåpspackningen bör inte vara svårt att byta så som jag förstått, bara av o på med den nya.
Samma sak med förgasarfotspackningen (?)

Också om det är någon som vet, är det den stora bulten under växellådan som är avtappningen? o påfyllningen är på sidan på vänster sida av bilen? Nivån da? Oljan man ska ha har jag läst mit till att det ska vara Hypoid 75W/90

Tacksam för svar!
/Karl

Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 27 okt 2014 9:35 Svara med citat
kallecan skrev:
Hejsan alla!

Har många frågor så håll i hatten.

Motorkod RP

Ska ta o byta topp-packning, kamrem, ventilkåpspackning o förgasarfotspackningen.

Jag undrar hur svårighetsgraden är för detta?
Jag drar igenom det jag vet o undrar, är det nått jag har missat säg gärna till!

När man byter topp-packning :
vet jag att man rekommenderas att byta toppbultarna , men i vilken ordning ska man dra åt dem sen och hur hårt?
(Har momentnyckel)
Också, man behöver inte någon sorts pasta man ska slänga på packningen? Det är bara den som ska på?
När packningen o toppen väl är på, då är det klart? behöver inte värmeköras typ o dras åt igen?

När man byter kamrem :
Undrar jag hur man "nollar" motorn. När man väl gjort detta, är det bara att slänga på remmen o sen dra åt den så man bara kan vrida den 45 grader sedan?

Ventilkåpspackningen bör inte vara svårt att byta så som jag förstått, bara av o på med den nya.
Samma sak med förgasarfotspackningen (?)

Också om det är någon som vet, är det den stora bulten under växellådan som är avtappningen? o påfyllningen är på sidan på vänster sida av bilen? Nivån da? Oljan man ska ha har jag läst mit till att det ska vara Hypoid 75W/90

Tacksam för svar!
/Karl

Frågan är ju lite VARFÖR du byter topplockspackningen, det kan ge extrauppgifter...

Men bort med gammal packning och dit med den nya. Rekomendationen är att byts skruvarna också. Om du köper packningen från en vettig handlare medföljer schema för åtdragningsordning och vilka moment och grader du ska dra.
Med de rätta sträckskruvarna (intolv)är det bara köra, har du köpt något skräp kanske du behöver varmköra, efterdra etc.

Med kaamremmen så börjar du med att nolla motorn, målar på märkningen på vevaxelns remhjul, fördelaraxln samt kamaxeln. När det är gjort har du svaret på din fråga. Och med spänningen kunna vrida den nästan 90 grader med fingarna.

Det finns både korkventilkåpspackning och nyare gummipackning. korkpackningen bör limmas för att hålla tätt, gummipackningen är bättre. Men pinnbultarna skiljer sig mellan packningarna och kan behöva bytas. Dra endast 10Nm
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Tis 28 okt 2014 18:45 Svara med citat
Du har PM om en servicehandbok.

http://img.skruvat.com/images/45/sv3036/sv3036_large_0.jpg

H.J.L.H.
kallecan
Lör 01 nov 2014 2:44 Svara med citat
Jag tror att det är så att han drar olja nämligen, o tändstiftet på 2dra cylindern är lite svartare än dem andra.
Måste fylla på 0.5 L olja var andra månad ungefär. Ser inga fläckar under bilen o den är torr under.
Därför byter jag topppackningen.

Stort tack för svar o PM!

r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 01 nov 2014 10:05 Svara med citat
kallecan skrev:
Jag tror att det är så att han drar olja nämligen, o tändstiftet på 2dra cylindern är lite svartare än dem andra.
Måste fylla på 0.5 L olja var andra månad ungefär. Ser inga fläckar under bilen o den är torr under.
Därför byter jag topppackningen.

Stort tack för svar o PM!

Nu kan topplockspackningen läcka bara olja, men på dessa motorer är det EXTREMT ovanligt. Däremot är torra slitna ventiltätningar vanligt, ofta även lite dåliga styrningar och nästa punkt är kolvringar.

En halvliter varannan månad låter annars som ingenting att bråka om på en gammal bil, det är mindre än vad NYA bilar drar Shocked

Hur som, vill du åtgärda problemet så ska du göra andra åtgärder. Vill du byta topplockspackning för att byta så byt.
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Lör 01 nov 2014 14:03 Svara med citat
Precis som Rolle säger så sitter nog ditt oljeförbruknings problem i toppen och inte i själva packningen.

Så gör som han säger eller Inget alls det är ju inga mängder vi pratar om. Ventiltätningar-styrningar-ringar.

OEM+
kallecan
Lör 01 nov 2014 15:45 Svara med citat
Okey! Byta ventiltätningar då

Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Lör 01 nov 2014 19:50 Svara med citat
Nu får jag lite luft och skriver lite Wink min golf drog rätt mycket olja, tickade vid uppstart i några sekunder, så jag bytte ventiltätningarna och slipade in ventilerna, och för att råda bot på tickandet så köpte jag nya hydrauliska lyftare (lika bra att byta dom när man ändå är där och rotar), har toppen inte gått varm så är det bara att smacka dit den med ny packning och spännbultar, annars bör den lämnas in för planing.

You can drink my beer, but you can never take the last one