Tjena detta är mitt första inlägg.
Jag försöker laga dotterns bil så all hjälp är välkommen.
Den startar men går otroligt tungt en 10 sek. innan den dör.
Jag kan i stort sett springa ett varv runt bilen mellan kolvslagen.
Jag har sett till att den har soppa ända fram, Och den startar med startgas.
När jag tog bort luftburken ifrån förgasaren och tittade runt hittade jag en trasig låsbricka samt 2 små röda plastbrickor liggande löst. Jag har en misstanke att dessa ska ligga runt en liten pinne som i sin tur är ansluten till en liten hävarm som är fast i chockens mekanik. ??
Så mina 2 (3) frågor är:
Är det någon som vet hur det ska sitta? Och om det är ytterligare delar som ex fjäder.
Är det någon som har en tydlig bild?
...kan detta påverka start? När jag väl får igång den så har jag INGEN respons på gasreglaget alls. Fast vajer rör sig som det ska.
Hej och tack för ditt svar. Jag har sökt hur mycket som helst och ju mer jag söker desto mer förvirrad blir jag. Hur många olika motorer har en golf egentligen.
Men jag har en bild på förgasaren iaf. Den är identisk med vad min dotter har i sin.
konstruktionen / ihopsättningen är den i gul ruta.
Vad jag undrar är vilka delar sitter där och hur sitter dom. För som sagt låg där delar löst och en stålpinne som ska fästas i själv chokeaxel.
Skulle verkligen uppskatta hjälp så hon kan ta bilen till Dreamhack som startar snart.
Om det är en 1,6-litersmotor från -90 så har du PN-motorn, som är en experimentmaskin från VW med förgasare samt lambdasond. Tyvärr ligger problemen mer i elektroniken än i mekaniken på dem.
Ja PN har jag dessvärre ingen erfarenhet av alls. Bara RP och HM och de skiljer ju sig en hel del. Precis som Miwi säger så är dessa lite kluriga då det kan vara svårt att felsöka efter vad jag läst i tidigare trådar. Sök på PN här på vwgolf eller varför inte googla och med lite tur kan du hitta värdefulla tips.