Forum - Golf 3 (92-99) - Byta från 1,8l motor till 2l motor?

Posthen
Golf 4 1,6 Ort: Laxå
Ons 13 aug 2008 22:13 Svara med citat
Hej, har en fundering på att byta till 2l motor, för att få lite mer effekt, men är det genomförbart?
Rent mekaniskt förstår jag att det är bara att byta motor, men elmässigt? Är det samma sprut?
Jag har halvinsprutet, typ monopoint insprut. Men vad sitter det på 2l motorn och går det då bara att byta motor och plugga in den nya kabelstammen på den befintliga i bilen? Ser motorn i sig annorlunda ut, så dom möjligtvis kan märka på besiktning att det sitter fel motor i?

ja ni förstår, så mycket fakta som möjligt är intressant, om vad som skiljer?

Mvh Johan
Goofy
Golf 3 2.0i '96 Ort: Ödeshög
Tor 14 aug 2008 8:43 Svara med citat
Jag har en golf med 2,0 motor och min mor har en variant med 1,8 motorn.
Mekaniskt är det nog inga problem att byta motor då fästen och anslutningar är lika, men... elektroniskt borde en hel del skilja sig åt då 1,8 har monopoint som du skriver, men 2,0 har multiinsprut, digifant tror jag systemet heter. utseendemässigt har 2,0 en ventilkåpa av alu, medan 1,8 har plåtkåpa, grenrör och avgasanslutning kan skilja också tror jag.

Btw, det är mycket märkbar skillnad effektmässigt mellan 1,8 och 2,0 kan jag säga.

Den som tycker sex är det bästa som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Posthen
Tor 14 aug 2008 17:20 Svara med citat
Okej, någon som vet om det bara är att byta kabelstam? eller behäöver jag få tag på en hel kabelhärva från en med insput och flytta över?

Jo är ju effekten jag vill åt, är väll 112 hk i dom, och sedan med en planad topp och extraktor så kanske man kan få ut 120hk.. och fortfarande åka relativt billigt.
joakima
Golf 3 2,0 8v GL -97 Ort: Stockholm
Tis 19 aug 2008 20:03 Svara med citat
Posthen skrev:

Jo är ju effekten jag vill åt, är väll 112 hk i dom, och sedan med en planad topp och extraktor så kanske man kan få ut 120hk.. och fortfarande åka relativt billigt.

Nja, nu tycker i alla fall inte jag att de 115hk som är i 2,0:an gör den till någon sportbil direkt, och inte är den snål utom vid försiktig landsvägskörning heller. Men en trevlig standardmotor är det om man inte är ute efter spetsig karaktär.
Gå och köp dig en VR6 i stället så blir det i alla fall LITE sportigt.

Golfen är frugans, jag kör Audi A6 2,7 biturbo avant -00.
Har även en rostfri Golf GTI 1.8 -83
Posthen
Tis 19 aug 2008 22:41 Svara med citat
Okej, men jämfört med 90 hk så är de ju skillnad. Jo, visst skulle ja kunna köpa en vr6 istället, men då måste jag byta bil oxå... och då försvinner lite av vitsen med det hela.

Hur funkar det att bara byta block till 2liters? Är det ett alternativ eller är det något vesäntligt som skiljer dom? går det ställa på monopointinsprutet så att man kan matcha upp de 2 dl mer som kommer att bli? Med tanke på att det är inget som känner av mängden luft som i t.ex ett Jetronic eller motronic sprut.

ursäkta konstiga frågor, är inte så hemma på VW än, har bara kört volvo tills denna bil.
joakima
Golf 3 2,0 8v GL -97 Ort: Stockholm
Fre 22 aug 2008 12:16 Svara med citat
Posthen skrev:
Okej, men jämfört med 90 hk så är de ju skillnad. Jo, visst skulle ja kunna köpa en vr6 istället, men då måste jag byta bil oxå... och då försvinner lite av vitsen med det hela.

Hur funkar det att bara byta block till 2liters? Är det ett alternativ eller är det något vesäntligt som skiljer dom? går det ställa på monopointinsprutet så att man kan matcha upp de 2 dl mer som kommer att bli? Med tanke på att det är inget som känner av mängden luft som i t.ex ett Jetronic eller motronic sprut.

ursäkta konstiga frågor, är inte så hemma på VW än, har bara kört volvo tills denna bil.

Förlåt, men dina frågor om kompabilitet är jag inte rätt man att svara på. Tror och gissar dock inte att du får samma effekt som i en orginal 2,0 med din inspruting till en 1,8, utan att det är bättre att byta ut insprutningen och kablage också.

Golfen är frugans, jag kör Audi A6 2,7 biturbo avant -00.
Har även en rostfri Golf GTI 1.8 -83