hankenstein
Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping |
| Fre 12 dec 2014 16:58 |
|
Jag köpte en helt ny VW Golf med den pyttelilla 1.2 TSI motorn nyligen. I samband med leverans installerades även en Defa Komfortsats 1400 med motor och kupévärmare in i bilen.
Kupévärmaren är ju väldigt lätt att kontrollera funktionen på men hur kollar jag motorvärmaren? Anledningen till min fråga är att jag helt sonika glömde att koppla in sladden en dag och jag märkte ingen skillnad överhuvudtaget på motorns temperatur mot om värmaren är inkopplad. Jag såg exakt samma mönster på bilens temperatur när jag körde som om laddaren varit inkopplad. Tempen utomhus var samma de senaste dagarna, runt +1 grad.
Några frågor.
Den 1a och mest basic frågan; VART på min motor sitter motorvärmaren? Kan jag fysiskt se att det ens sitter en värmare monterad? Anledningen till min fråga är att jag på prov lät sladden vara inkopplad nu i runt 90 minuter men inte någonstans runt motorn känner jag tillstymmelse till värmning.
Defa. vilken typ av värmare är det de har i VW´s små motorer? Vid leverans bad jag säljaren visa vart värmaren var placerad men han visste ej utan svaret var "där inne någonstans, man ser den inte" vilket lät.. suspekt.
Ni som har ett öga för motorer, kan man på någon av dessa bilder av mitt motor-rum se vart värmaren från Defa är fäst/placerad eller kan ni ge en guidning vart jag ska leta?
Bild 1: http://i57.tinypic.com/21b5e39.jpg
Bild 2: http://i59.tinypic.com/2jdjmkl.jpg
Bild 3: http://i60.tinypic.com/2yuixhd.jpg
Bild 4: http://i62.tinypic.com/3461f9x.jpg
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Fre 12 dec 2014 18:02 |
|
Uppe till vänster på första bilden ser det ut att sitta en skarv som skulle kunna vara en grenkontakt där kabeln till själva motorvärmaren borde gå iväg. Motorvärmaren sitter långt ner på utsidan av motorn mellan motor och kupé. Följ kabeln från där den sitter i fronten på bilen så ska den grena sig någonstans och den ena kabeln går in genom torpedväggen till kupén och den andra till motorvärmaren. Defa använder sig av en kontaktvärmare som skruvas fast på utsidan av oljetråget, därför ska man inte vänta sig att motorn blir driftsvarm. Men om värmaren varit igång nån timme ska man lätt kunna känna med handen när man närmar sig värmaren att det strålar värme och att det är varmt runt omkring. Sitter inte värmaren fast rätt blir inte värmeöverföringen ordentlig och man eldar för kråkorna (eller så brinner värmeelementet av pga av att det blir för varmt). Om du har tillgång till och vet hur man använder en multimeter kan du mäta om du har en fungerande värmare.
Hur varm motorn ska bli får nån med samma set-up svara på.
Defas installationshandledning: http://www.defa.com/file/3dc028d20203/420810.pdf
|
|
hankenstein
| Lör 13 dec 2014 11:15 |
|
Det mystiska är att jag verkligen inte hittar någon förgrening från kabeln. Jag ser vart sladden som går in i bilen och vart den går in i kupén, men ser verkligen ingenstans att det ska vara någon sladd som går till en motorvärmare. Ingen förgrening alls i sikte. Det som ser ut som en förgrening är bara ihopsatt med buntband. Ingen förgreningsdosa.
Måste fasiken be verkstaden kolla upp så det ej blivit någon miss. De har nämligen en sats också där det enbart är kupévärmare och ingen motorvärmare. Så de inte sett fel och tagit den enklare satsen utan motorvärmare.
Uppe till vänster på första bilden ser det ut att sitta en skarv som skulle kunna vara en grenkontakt där kabeln till själva motorvärmaren borde gå iväg. Motorvärmaren sitter långt ner på utsidan av motorn mellan motor och kupé. Följ kabeln från där den sitter i fronten på bilen så ska den grena sig någonstans och den ena kabeln går in genom torpedväggen till kupén och den andra till motorvärmaren. Defa använder sig av en kontaktvärmare som skruvas fast på utsidan av oljetråget, därför ska man inte vänta sig att motorn blir driftsvarm. Men om värmaren varit igång nån timme ska man lätt kunna känna med handen när man närmar sig värmaren att det strålar värme och att det är varmt runt omkring. Sitter inte värmaren fast rätt blir inte värmeöverföringen ordentlig och man eldar för kråkorna (eller så brinner värmeelementet av pga av att det blir för varmt). Om du har tillgång till och vet hur man använder en multimeter kan du mäta om du har en fungerande värmare.
Hur varm motorn ska bli får nån med samma set-up svara på.
Defas installationshandledning: http://www.defa.com/file/3dc028d20203/420810.pdf[/quote]
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
| Mån 15 dec 2014 7:14 |
|
Defas blockvärmare (iaf till 1.4 TSI) sitter inte på oljetråget, utan monteras en bra bit upp på motorblocket (baksidan av motorn upp mot torpedväggen). Den värmer därav inte oljan utan motorblocket och troligen så är det en rejäl kylvätskekanal précis där denna värmare monteras.
Har själv monterat på min bil, och tycker den fungerar riktigt bra
|
|
hankenstein
| Mån 15 dec 2014 8:17 |
|
| Duratec skrev: | Defas blockvärmare (iaf till 1.4 TSI) sitter inte på oljetråget, utan monteras en bra bit upp på motorblocket (baksidan av motorn upp mot torpedväggen). Den värmer därav inte oljan utan motorblocket och troligen så är det en rejäl kylvätskekanal précis där denna värmare monteras.
Har själv monterat på min bil, och tycker den fungerar riktigt bra  |
Så om du tex har motorvärmaren igång två timmar, då känner du fysiskt att själva motorblocket värmts upp? Mitt motorblock är iskallt. Inte tillstymmelse till värme.
Måste be dem kolla detta
|
|
Duratec
| Mån 15 dec 2014 8:55 |
|
Har inte känt på blocket fysiskt faktiskt när det varit såpass varmt ute som nu, däremot förra vintern när det var ca -10 öppnade jag faktiskt huven och kände då direkt att blocket var betydligt varmare än omgivningen.
Märks även enorm skillnad I att tempmätaren börjar röra på sig tämligen omgående när man åkt iväg.
Själva blockvärmaren I sig är ganska stor, och har som ett "H-mönster" så att den passer mot samma profil I blocket, stor kontaktyta. Dock är det ju viktigt att den som monterar den har rejält med kontaktpasta mellan värmare och motorblock, annars försvinner en stor del av värmen...
|
|
bo_j
Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Linköping |
| Mån 15 dec 2014 9:24 |
|
För att avgöra om en fungerade motorvärmare finns inkopplad kan man mäta den elektriska effekt som förbrukas.
Sen måste den förstås vara korrekt monterad för att fungera korrekt.
|
|
hankenstein
| Mån 15 dec 2014 13:47 |
|
Case closed! Var o kollade idag och det var ingen värmare monterad. De hade skrivit fel helt enkelt, även om jag betalat för både motor och kupévärmare.
De sätter dit en motorvärmare så snart som möjligt.
Det ska vara varmt och gött i bilen året runt
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Mån 15 dec 2014 16:28 |
|
| hankenstein skrev: | Det ska vara varmt och gött i bilen året runt  |
Eh... de har väl inte glömt att montera ac i din bil också
| hankenstein skrev: | | De sätter dit en motorvärmare så snart som möjligt. |
Se till att få ersättning för krånglet!
|
|
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Tis 16 dec 2014 5:53 |
|
| hankenstein skrev: | Case closed! Var o kollade idag och det var ingen värmare monterad. De hade skrivit fel helt enkelt, även om jag betalat för både motor och kupévärmare.
De sätter dit en motorvärmare så snart som möjligt.
Det ska vara varmt och gött i bilen året runt  |
Vad fick du betala för allt inklusive moms jag funderar på att montera motorvärmare på min bil med
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 16 dec 2014 8:42 |
|
| Jag betalade 4400 kr för Defa motorvärmarelement + Defa kupévärmare inkl. montering på min nya Golf 140 GT i samband med nyköp.
|
|
hankenstein
| Tis 16 dec 2014 10:26 |
|
| sunesh skrev: | | Vad fick du betala för allt inklusive moms jag funderar på att montera motorvärmare på min bil med |
Jag gav 4995 för det. Tippar på det är någonstans mellan 4-5500 kr beroende på vad det är för kampanjer just nu.
Ska bli intressant o se skillnaden när värmaren är installerad.
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Tis 16 dec 2014 11:50 |
|
| Till min nya golf valde jag calix slangvärmare samt cupeuttag detta fick jag betala 6660 kr. På den bilen jag har nu sitter en Defa kontaktvärmare och det kan jag säga att det är inte mycket till värmare enl. mitt tycke
|
|
Duratec
| Ons 17 dec 2014 10:44 |
|
| Reinoj skrev: | | Till min nya golf valde jag calix slangvärmare samt cupeuttag detta fick jag betala 6660 kr. På den bilen jag har nu sitter en Defa kontaktvärmare och det kan jag säga att det är inte mycket till värmare enl. mitt tycke |
Kontaktvärmarens effektivitet beror ju till stor del på:
1: var den sitter, sitter den på tråget så värms iprincip bara oljan... Dvs på de bilar där den sitter på oljetråget så märks inte stor skillnad på kylvattentemperaturen.
2: Om installatören varit noggrann med att använda kontaktpastan eller ej.
På Golf 7 bensinare (iaf 1.4 TSI) så sitter som sagt ej kontaktvärmaren I tråget, utan på blocket en bra bit upp och värmer då upp motorblocket (med kylkanaler).
För de som tvivlar så kan jag bara säga lovord om Defas kontaktvärmare till denna bil, fungerar mycket bra.
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Mån 22 dec 2014 16:50 |
|
| På 1,2 Tsi sitter Defa-värmaren på oljetråget, monterade på föräldrarnas bil för en tid sedan.
|
|