Forum - Golf 7 (13-19) - 15tum?

Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg
Mån 20 okt 2014 21:52 Svara med citat
Funderar på viken tum jag ska köpa på Vinterhjulen, blir ju klart billigast med 15tum , men kanske inte så snyggt?! Hur har ni gjort/tänker ni om detta?
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Tis 21 okt 2014 7:54 Svara med citat
Har 15" på våran. Funkar väldigt bra och aldrig varit problem att komma fram trots 4motion avsaknad och Dsg.
Valde 15" för att få bäst fäste, billigast däck och bra komfort/bränsleförbrukning. Att sätta på 16" eller 17" när 15" får plats tycker jag personligen är idiotiskt. Vinterdäck skall vara smala och höga för att ge bäst fäste och tydligast vinterväghållning. Nu har ju iofs den senaste vintern vart mer blöt än snöig i södra delarna av Sverige, men ett smalare däck fixar vattensamlingar, regn och spåriga blöta vägar mycket bättre än breda.
Bild

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Deje
Ons 22 okt 2014 7:23 Svara med citat
Har kollat runt på nätet , och jag tycker att utbudet av snygga vinterfälgar är ganska begränsat, så det blir nog 15 tum då det känns onödigt att lägga mer pengar på nått annat, man kan lägga mer på däcken kanske.

//Deje
Deje
Ons 22 okt 2014 7:24 Svara med citat
Har kollat runt på nätet , och jag tycker att utbudet av snygga vinterfälgar är ganska begränsat, så det blir nog 15 tum då det känns onödigt att lägga mer pengar på nått annat, man kan lägga mer på däcken kanske.

//Deje
Nyqvist
Golf 7 GT TSI 140 DSG -14 Ort: Karlstad
Ons 22 okt 2014 8:39 Svara med citat
Om du är ut efter ett prisvärt alternativ i 16" kan jag rekommendera Passat Catalunya. Finns en uppsjö med lätt begagnade som fungerar som vinerfälgar, är relativt lätta att tvätta osv.
Tycker personligen att de är riktigt snygga också.
Bild

Golf 7 GT DSG7 TSI 140 -14
Golf 5 1,4 TSI -07
amullo
Ons 22 okt 2014 10:15 Svara med citat
Deje skrev:

//Deje

En bra idé. Vi tog Nokian Hakkapelitta R2 dubbfria till våran. Stor fan av både R2 dubbfria och Hakka 7 dubbade. På BMWn rullar det dock Michelin X-ice North dubbade och de måste jag säga är j*vligt bra också. Men på den måste jag ha 16" pga frambromsarnas storlek.

Vill minnas att Golfen har 195/65-15. Fälgarna tror jag är Dezent RE som tydligen skall vara "vinter aluminiumfälgar" som det inte skall fastna snö i och vara extra tåliga för stenskott.. Ingen aning om det är sant, men det funkade kanon förra vintern i Gävle.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-10 Multistrada 1200s
Deje
Ons 22 okt 2014 17:06 Svara med citat
[img]http://www.oxxo-wheels.de/img/products/Elegancy/800x800/Elegancy- 1.jpg,![/img]

Får duga! blev Hakka 8 däck.

Deje

Senast ändrad Ons 22 okt 2014 22:06, ändrad totalt 1 gång
Deje
Ons 22 okt 2014 17:09 Svara med citat
Sorry! blev ingen länk, hmm , får lära mig hur jag får in det !!
Nyqvist
Ons 22 okt 2014 19:16 Svara med citat
Här är en fungerande länk. Fina fälgar!
Bild

Golf 5 1,4 TSI -07

Senast ändrad Ons 22 okt 2014 19:44, ändrad totalt 1 gång
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Ons 22 okt 2014 19:42 Svara med citat
amullo skrev:
Har 15" på våran. Funkar väldigt bra och aldrig varit problem att komma fram trots 4motion avsaknad och Dsg.
Valde 15" för att få bäst fäste, billigast däck och bra komfort/bränsleförbrukning. Att sätta på 16" eller 17" när 15" får plats tycker jag personligen är idiotiskt. Vinterdäck skall vara smala och höga för att ge bäst fäste och tydligast vinterväghållning. Nu har ju iofs den senaste vintern vart mer blöt än snöig i södra delarna av Sverige, men ett smalare däck fixar vattensamlingar, regn och spåriga blöta vägar mycket bättre än breda.
Bild
För inte så länge sedan var 15-tumsdäck, att betrakta som stora. Det borde vi snarast återgå till. Stora fälgar med tillhörande breda lågprofildäck är en klar nackdel ur alla perspektiv. Om man betraktar den bild du bifogat, så är det för mig en gåta att det skulle vara mer estetiskt tilltalande med dessa monsterdäck/fälgar på 17-18 tum. Din bil ser ju harmonisk ut och alla proportioner stämmer. Det gör det sällan på bilar med stora fälgar/tunna däck.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 22 okt 2014 21:04 Svara med citat
Gourmand skrev:
För inte så länge sedan var 15-tumsdäck, att betrakta som stora. Det borde vi snarast återgå till. Stora fälgar med tillhörande breda lågprofildäck är en klar nackdel ur alla perspektiv. Om man betraktar den bild du bifogat, så är det för mig en gåta att det skulle vara mer estetiskt tilltalande med dessa monsterdäck/fälgar på 17-18 tum. Din bil ser ju harmonisk ut och alla proportioner stämmer. Det gör det sällan på bilar med stora fälgar/tunna däck.

Håller med dig helt och hållet Thumbs up

Jag pratade med en däckhandlare om detta för några år sedan och han höll med helt och hållet om att
195/65-15 var en perfekt dimension på däck på "normala" bilar vid "normal" körning Regular Smiley
Deje
Ons 22 okt 2014 22:02 Svara med citat
Tack för hjälpen Nyqvist ! Ja det får som sagt duga. Får se hur det ser ut , när det sitter på bilen.
Jag tycker iofs att fälgar gör mycket på hur bilen ser ut , har Singapore 17" till sommardäcken , vilket i mitt tycke höjer bilens utseende rejält , vilket jag även fått höra av en del folk omkring mig, så lite surt är ju det att byta till vinterdäck.

Sedan ur komfort synpunkt så är ju 15" , att föredra.

Deje
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 22 okt 2014 22:42 Svara med citat
Deje skrev:
Sedan ur komfort synpunkt så är ju 15" , att föredra.

Komfort, inköpspris, bränsleförbrukning och säkerhet (vinterväglag och bla våta vägar).
superiors
Golf 7 1.2 TSI Ort: Malmö
Mån 10 nov 2014 16:06 Svara med citat
Var och betalade för mina 17" vinterskor idag hos DinBil
Sulorna består av Hakka 7 dubbade, och enligt "däckis" så är det "förra generationen" Hakka, vilket skulle innebära mer dubb / cm2
Dessa skulle visst vara the hischnitt

Bild[/gallery]

MKVII GTD
iroc-z4ever
Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm
Mån 10 nov 2014 16:26 Svara med citat
Bild

Får köra på mina gamla 17" 225/40 men har inte haft några som helst bekymmer även när det varit oplogat och blåst upp drivor på vägen som det gör här i Skåne....
amullo
Tis 11 nov 2014 8:27 Svara med citat
superiors skrev:
Sulorna består av Hakka 7 dubbade, och enligt "däckis" så är det "förra generationen" Hakka, vilket skulle innebära mer dubb / cm2

Bild[/gallery]

Hakka7 av gamla modellen är sannolikt det bästa man kan hitta. Lyckost.
Själv åkte R2:orna på förr-förra helgen.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-10 Multistrada 1200s
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Tis 11 nov 2014 17:53 Svara med citat
Kör med en uppsättning 16" Hakka 7 från våren 2013, är nöjd med allt förutom ljudnivån Smile
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare
Ons 12 nov 2014 18:01 Svara med citat
superiors skrev:

Vad jag läst så är det tvärtom, nya Hakka 8 har bra mycket mer dubb (trots de högre milljökraven som kom förra året) och ändå lyckats med att minska vägslitaget, av bilderna i den här jämförelsen så ser man ju tydligt skillnaden mellan hakka7 och hakka8.
http://hakkapedia.se/blog/se/hakka-8-mer-om-gatan-med-minskat-vagslita ge/
Nyqvist
Mån 17 nov 2014 11:44 Svara med citat
Nu har mina 16" Catalunya-fälgar kommit på plats.
Bild

Golf 5 1,4 TSI -07
amullo
Mån 17 nov 2014 13:12 Svara med citat
Graevskopa skrev:
Vad jag läst så är det tvärtom, nya Hakka 8 har bra mycket mer dubb (trots de högre milljökraven som kom förra året) och ändå lyckats med att minska vägslitaget, av bilderna i den här jämförelsen så ser man ju tydligt skillnaden mellan hakka7 och hakka8.
http://hakkapedia.se/blog/se/hakka-8-mer-om-gatan-med-minskat-vagslita ge/

Jo, men med mindre dubbutstick. Hakka 7 har bättre resultat i testerna vill jag minnas.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-10 Multistrada 1200s
superiors
Tor 20 nov 2014 14:03 Svara med citat
Nu är vinterskorna på Very Happy

Bild

MKVII GTD
Honken
Golf 7 TSI140 GT R-line-15 Ort: Göteborg
Tor 20 nov 2014 19:58 Svara med citat
Najs! @superiors Thumbs up
geoham
Golf 7 Ort: Göteborg
Mån 24 nov 2014 12:55 Svara med citat
Deje skrev:
Funderar på viken tum jag ska köpa på Vinterhjulen, blir ju klart billigast med 15tum , men kanske inte så snyggt?! Hur har ni gjort/tänker ni om detta?

Jag har beställt en golf sportscombi med r-line exteriör och de kunde jag köpa till 15tums vinterdäck för 10.500kr. Jag valde att skippa det eftersom jag kände att 15tums fälgar skulle förstöra r-line exteriören, och vill gärna inte känna att jag kör en fulare bil på vintern pga av små fälgar. Jag lyckades hitta knappat använda Hakkapeliita r2 vinterdäck med 17tums fälgar för 6500kr istället. Jag skulle alltså skippa 15tums fälgarna, but thats just me.
superiors
Mån 24 nov 2014 12:59 Svara med citat
Kan meddela att mitt paket med 17" fälgar skulle original inkl. däcken kosta 12,500:- via DinBil
Men jag fick lite rabatt dock (bra kund antagligen Smile )
Men fortfarande ett bra pris om ni nu skulle betalt 10.500:- för 15"

MKVII GTD
Deje
Mån 24 nov 2014 17:47 Svara med citat
superiors skrev:
Kan meddela att mitt paket med 17" fälgar skulle original inkl. däcken kosta 12,500:- via DinBil
Men jag fick lite rabatt dock (bra kund antagligen Smile )
Men fortfarande ett bra pris om ni nu skulle betalt 10.500:- för 15"

Du får mina fälgar ( se ovan) + Nokian Hakkapeliitta R2 195/65-15 95R XL för 6996kr på Molway , så allt är ju relativt!

Deje
Deje
Mån 24 nov 2014 17:57 Svara med citat
geoham skrev:
Jag har beställt en golf sportscombi med r-line exteriör och de kunde jag köpa till 15tums vinterdäck för 10.500kr. Jag valde att skippa det eftersom jag kände att 15tums fälgar skulle förstöra r-line exteriören, och vill gärna inte känna att jag kör en fulare bil på vintern pga av små fälgar. Jag lyckades hitta knappat använda Hakkapeliita r2 vinterdäck med 17tums fälgar för 6500kr istället. Jag skulle alltså skippa 15tums fälgarna, but thats just me.

Jag tänkte i samma banor , men jag tycker mina 15 tums fälgar blev helt okej på min bil, för ett klart bättre pris.

Deje
geoham
Golf 7 Ort: Göteborg
Tis 25 nov 2014 10:26 Svara med citat
[quote="Deje"]Jag tänkte i samma banor , men jag tycker mina 15 tums fälgar blev helt okej på min bil, för ett klart bättre pris.

Kul att du är nöjd! Köpte du dem direkt via VW? Och vad fick du ge i så fall?
Deje
Tis 25 nov 2014 13:11 Svara med citat
[quote="geoham"]
Deje skrev:
Jag tänkte i samma banor , men jag tycker mina 15 tums fälgar blev helt okej på min bil, för ett klart bättre pris.

Kul att du är nöjd! Köpte du dem direkt via VW? Och vad fick du ge i så fall?

Om du är intresserad av dessa fälgar finns dom på Molway för 789kr/st, och jag köpte även däcken där ( Nokian Hakkapeliitta 8; Totalt 7400 kr)) , de har ju givetvis mer att välja på , det va första gången jag handlat där, men allt funka som det skulle.

Det är sällan VW har så bra priser!

Deje