a92100
Golf 7 TDI -15 Ort: Åtvidaberg |
| Tis 03 mar 2015 21:52 |
|
| Är på gång att byta upp mig från en Golf 6 till en Golf 7. Har det enklaste valet, halvautomatiska "Climatic" på min Golf 6 som jag tycker funkar jättebra och tvekar därför att lägga över 5000 spänn på Climatronic till min nya Golf 7. Vad jag undrar är om grundmodellen av Golf 7 har samma AC som Golf 6, dvs Climatic? Är det någon som har köpt bara "AC" och kan berätta? Det står nämligen ingenstans att det heter "Climatic" längre. Risken är att det är en helt manuell AC som man får ratta hela tiden..
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Tis 03 mar 2015 22:01 |
|
Är inte helt säker på funktionen på Climatic i 6:an, men på 7:an är standard-ACn vad jag skulle klassa som manuell, dvs luftmängd, kyla/värme och vart det ska blåsa kräver alla manuell inblandning för att ändra. Jag unnade mig Climatronic till min 7:a, tycker det är dåligt att det inte är standard men vill definitivt ha det på en bil av den här kalibern
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Tis 03 mar 2015 22:57 |
|
AC (aircondition)= värmereglering på gammalvis + möjlighet att ha kyla när det är varmt ute
climatronic = ACC/ECC automatic/electronic climat Control altså helautomatiskt klimatanläggning.
Ställ in temperatur (i grader) och anläggningen sköter resten. Väldigt bekvämt.
Har haft det i mina tidigare bilar o vill inte vara utan.
På senvåren ställer jag temperatur på 18 grader, tidig höst ändrar jag det till 20.
Mer rör jag inte reglagen till värme.
Nu betyder ACC förkortning på VW språket nåt annat (adaptive Cruise Control)
|
|
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm |
| Ons 04 mar 2015 7:04 |
|
| ludde28 skrev: | AC (aircondition)= värmereglering på gammalvis + möjlighet att ha kyla när det är varmt ute
climatronic = ACC/ECC automatic/electronic climat Control altså helautomatiskt klimatanläggning.
Ställ in temperatur (i grader) och anläggningen sköter resten. Väldigt bekvämt.
Har haft det i mina tidigare bilar o vill inte vara utan.
På senvåren ställer jag temperatur på 18 grader, tidig höst ändrar jag det till 20.
Mer rör jag inte reglagen till värme.
Nu betyder ACC förkortning på VW språket nåt annat (adaptive Cruise Control) |
20,5 grader är perfekt och funkar året runt!
|
|
a92100
| Ons 04 mar 2015 7:32 |
|
| Hej, frågeställaren här igen. Jag vet hur en helautomatisk AC fungerar. Min fråga var om climatic (dvs halvautamtisk) är borttagen på grundversionen av Golf 7. Så är det någon som kan bekräfta det? Nån som har bara "AC" i sin nya Golf.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Ons 04 mar 2015 20:43 |
|
Har en av varje, Golf 7 TSI m AC och och R med ECC. Bilen med AC är manuell. Den andra som har ECC är helaut.
Upprepar vad Ludde28 skrivit – ECC har jag haft i många bilar och det är givetvis att föredra . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
a92100
| Ons 04 mar 2015 21:11 |
|
| OK, tack för svar. Har nu bestämt mig för ECC. Det blir en vit TDI 105 Masters med: dragpaket, dieselvärmare, ECC, soltak, stänkskydd bak och reservhjul. Tydligen ca 2 månaders lev.tid. Men den som väntar på nåt gott..
|
|
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Tor 05 mar 2015 8:14 |
|
| Jag har testat båda och för mig funkar vanlig ac då jag bara kör korta sträckor. Har max värme på vintern oftast och max kyla på sommaren. För mig var det inte värt som extra pengarna.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Tor 05 mar 2015 8:39 |
|
| Stringfellow skrev: | 20,5 grader är perfekt och funkar året runt!  |
Har min på 22 grader, dock en MK3 men Climatronic så lite relevant I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Onebuying
Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping |
| Tor 05 mar 2015 15:51 |
|
Jag har bara provsuttit bilar med manuell AC så kan inte uttala mig om funktionen. Däremot vill jag slå ett slag för att du ska välja Climatronic till din bil. Jag har det i min och det är verkligen en funktion jag uppskattar utan att tänka på den så att säga. Tycker den sköter sig exemplariskt i de flesta väder, och håller imma borta utan att man behöver röra någonting. Det är väl just det som är så bra, att inte behöva ställa in något utan allt sköts av sig självt.
I min förra bil hade jag manuell AC och det blev ofta ett väldigt rattande för både fläkthastighet, luftdistribution och temperatur innan imman försvann eller klimatet kändes behagligt. Vet som sagt inte om Golfens manuella AC fungerar bättre, men att behöva vrida reglage lär man ju inte slippa för det.
Så mitt råd är ändå att lägga till kostnaden för Climatronic, även om jag tycker det är snålt att det inte är standardutrustning. Bra funktion och bekvämlighet helt enkelt. Lycka till med bilen!
Henrik
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tor 05 mar 2015 17:20 |
|
| Hej, håller helt mad föregående talare. Jag valde också till Climatronic och det är verkligen värt pengarna, speciellt på varma sommardagar då den verkligen blåser ut en varm bil på nolltid.
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Fre 06 mar 2015 9:39 |
|
Av ren princip så la jag inte till klima för 5papp, vilken är "standard" på alla bilar idag. La till den underbara ergostolen och rattpaddlarna för samma peng istället.
Kan säga att den vanlig AC funkar jäkligt bra
|
|
Honken
Golf 7 TSI140 GT R-line-15 Ort: Göteborg |
| Lör 07 mar 2015 9:46 |
|
| Jag påpekade det dumma med att Climatronic inte är standard i samband med att jag skulle beställa min Golf och handlaren kunde inte mer än att hålla med. Han berättade att de tagit hem för övrigt välutrustade demo-bilar vid lanseringen av Golf VII men missat välja till climatronic. Bilarna blev väldigt svårsålda för dem (de fick gå ner väldigt mkt i pris för att få sålt dem).
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Lör 07 mar 2015 17:40 |
|
| Honken skrev: | | Jag påpekade det dumma med att Climatronic inte är standard i samband med att jag skulle beställa min Golf och handlaren kunde inte mer än att hålla med. Han berättade att de tagit hem för övrigt välutrustade demo-bilar vid lanseringen av Golf VII men missat välja till climatronic. Bilarna blev väldigt svårsålda för dem (de fick gå ner väldigt mkt i pris för att få sålt dem). |
Påpekade detsamma för "min" handlare och tillade att det blir extra anmärkningsvärt när man går in till grannen Skoda och finner det vara standard på det billigare syskonet Octavia... Golfen ska ju vara et steg upp på premiumskalan, i alla fall antyder prislistan det
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Lör 07 mar 2015 18:49 |
|
Tycker att VW har historiskt sätt varit i basutförande sparsammare utrustad än många andra märken. Eller har jag fel?
Förr var det standard med gammaldaxvärmesystem, tillval var gammaldaxvärmesystem + AC. ECC fanns bara till stora bilar.
Nu är väl standard gammaldaxvärmesystem + AC och som tillval ECC.
Tror att detta tack vare de asiatiska märkens framfart, annars hade nog VW hålit sig kvar vid endast värmesystemet utan A/C.
Även ex Volvo har tvingats höja utrustningsnivå, allt eftersom.
Dock är varken VW eller Volvo ledande i segmentet "lullul" som standard då de kan rida på "kvalitet" o folk köper endå.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 07 mar 2015 23:17 |
|
| Tyvärr försöker VAG med flera, att köra med snikutrustade bilar i basutförande för att kunna ha låga lockpriser i kampanjer. De vet att nästan alla väljer till mycket "lull-Lill" ändå.
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Sön 08 mar 2015 11:41 |
|
| Visst, man kan ha synpunkter på att climatronic inte är std men å andra sidan, hur många bilar under 350000 har t ex adaptiv farthållare och frontassist som std? Pröva att utrusta en V60 som en SC GT med fritt R-linepaket. Det blir rätt svettiga siffror! Jag anser att golf 7 är en riktigt prisvärd bil, speciellt om man tar hänsyn till den "dolda" utrustningen som aktiva/passiva krocksäkerhetsegenskaper mm. Någonstans finns gränsen för marginaler hos ÅF och tillverkare och inte minst i "Golfklassen" är det ett riktigt getingbo.
Senast ändrad Sön 08 mar 2015 13:08, ändrad totalt 1 gång
|
|
Peter_senior
| Sön 08 mar 2015 12:42 |
|
| Pops skrev: | | ...........Jag anser att golf 7 är en riktigt prisvärd bil............ |
Tycker jag med - Bra värde för pengarna! Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Jan-Bruno
Golf 7 SC GT 1,4 150 hk Ort: Örkelljunga |
| Sön 08 mar 2015 19:15 |
|
| Pensionären skrev: | | Hej, håller helt mad föregående talare. Jag valde också till Climatronic och det är verkligen värt pengarna, speciellt på varma sommardagar då den verkligen blåser ut en varm bil på nolltid. |
Fast det är väl just när det är väldigt varmt/kallt som vanlig AC funkar nära på lika bra som 2-zons Climatronic? Dvs man blåser på maximalt med kyla/värme.
Den stora vinsten med Climatronic är ju vår/höst när man bara vill ha lite svalare/varmare då det kräver mera pill med AC.
Själv har jag vanlig AC.
|
|
Peter_senior
| Sön 08 mar 2015 20:12 |
|
| Jan-Bruno skrev: | Fast det är väl just när det är väldigt varmt/kallt som vanlig AC funkar nära på lika bra som 2-zons Climatronic? Dvs man blåser på maximalt med kyla/värme.
Den stora vinsten med Climatronic är ju vår/höst när man bara vill ha lite svalare/varmare då det kräver mera pill med AC.
Själv har jag vanlig AC. |
Visst duger vanlig AC bra. Ganska enkel att ställa in. ECC/Climatonic är märkbart kraftfullare om man vil ha snabb kylning en varm sommardag. Allt har sitt pris . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Sön 08 mar 2015 20:19 |
|
| Det går inte att jämföra vanlig AC med 2-zons Climatronic enl. mig då jag har haft båda typerna, men alla får ju ha sin åsikt.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Mån 09 mar 2015 6:35 |
|
Ingen som tänker på andrahandsvärdet?
5000kr extra vid en relativt stor investering redan är ju småpengar.
Men den lär vara väldigt mycket mer svårsåld eller få betydligt mycket mindre i inbyte eftersom den blir mer svårsåld
när det är dags att byta. Som att snika med plåtfälgar på en R-Line. Idioti om man frågar mig.
|
|
Jan-Bruno
| Mån 09 mar 2015 6:55 |
|
| Peter_senior skrev: | Visst duger vanlig AC bra. Ganska enkel att ställa in. ECC/Climatonic är märkbart kraftfullare om man vil ha snabb kylning en varm sommardag. Allt har sitt pris . |
Kraftfullare kanske den är, jag vet inte. Jag syftade dock på enkelheten i att ställa in maximalt kallt/varmt. Desto svårare är det så klart att ställa in exempelvis 20,5 grader med vanlig AC.
|
|
Jan-Bruno
| Mån 09 mar 2015 7:04 |
|
| Smurfen skrev: | Ingen som tänker på andrahandsvärdet?
5000kr extra vid en relativt stor investering redan är ju småpengar.
Men den lär vara väldigt mycket mer svårsåld eller få betydligt mycket mindre i inbyte eftersom den blir mer svårsåld
när det är dags att byta. Som att snika med plåtfälgar på en R-Line. Idioti om man frågar mig. |
Den dagen den sorgen. Sist jag bytte in en bil och fyllde i värderingspapperna var frågan "Har bilen AC?". Inte "Har bilen ingen AC, vanlig AC eller ACC/ECC"?
Jämförelsen med plåtfälgar är väl snarare som att inte ha någon AC-funktion över huvud taget.
Plåtfälgar = ingen AC
15-16" alu = AC
17-19" alu = Climatronic
|
|
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm |
| Mån 09 mar 2015 10:12 |
|
Vår bil fick vanlig AC, men panoramatak.. Inget slår friskluft och det är ju ändå ganska sällan man behöver ACn på max om man kan öppna alla dörrar, baklucka och tak för att vädra ut en superhettad bil. Bilen har ju tonade rutor bakom B-stolpe också..
Men jag har acc på BMWn och det är ju skönt med automatik också..
Kan se fördelen med båda. //Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
|
|