Forum - Golf 3 (92-99) - Golf mk3 1.8 inget driv

polyfiller1@gmail.com
Golf 3 1.8-96 Ort: Upplands-Väsby
Mån 10 nov 2014 22:20 Svara med citat
Köpte nya vinterdäck idag, när jag backade ut ifrån billyften var jag tvungen att ta lite sats, vet inte om det var det som ledde till mina problem.

Men körde glatt iväg med min gamla golf och märkte ovanligt mycket vibrationer ifrån växelspaken, när jag sedan skulle accelerera upp vid en korsning så försvann all drivkraft frammåt och växelsppaken blev lugn.

Växlarna och koppling känns fortfarande normala, fast med godtycklig växel i så vill inte bilen röra sig frammåt, den beter sig ungefär som om man har i friläge.

Inga missljud hörs och inget skak i växelspaken längre, bara innan den slutade driva.

Pratade med en bekant som sa att det sitter 4 skruvar som kan lossna, och han trodde att det var dem som lossnade i och med att det skakade och sedan blev lugnt.

Låter det troligt eller vad har ni för teorier om vad som har hänt?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 11 nov 2014 2:58 Svara med citat
polyfiller1@gmail.com skrev:
Köpte nya vinterdäck idag, när jag backade ut ifrån billyften var jag tvungen att ta lite sats, vet inte om det var det som ledde till mina problem.

Men körde glatt iväg med min gamla golf och märkte ovanligt mycket vibrationer ifrån växelspaken, när jag sedan skulle accelerera upp vid en korsning så försvann all drivkraft frammåt och växelsppaken blev lugn.

Växlarna och koppling känns fortfarande normala, fast med godtycklig växel i så vill inte bilen röra sig frammåt, den beter sig ungefär som om man har i friläge.

Inga missljud hörs och inget skak i växelspaken längre, bara innan den slutade driva.

Pratade med en bekant som sa att det sitter 4 skruvar som kan lossna, och han trodde att det var dem som lossnade i och med att det skakade och sedan blev lugnt.

Behövs inga teorier.

Öppna huven eller gå under bilen på en lyft och felsök lite med en kamrat.

Iaktag viss försiktighet vid detta test OM bilen på något sätt skulle börja driva igen. Lägg i växel både framåt och bakåt, se om växelarmar etc på lådan 'lägger i' växeln. Se sedan om någon av drivflänsarna rör sig eller om de är helt stilla.

Om de är helt stilla, prova att stänga av och putta bilen med växel i. Om det går så har du mellan motor och utgående flänsar på växellådan avbrott, dvs antingen växellåda eller koppling. För att komma åt koppling riv bort lådan...
r o l l e
Tis 11 nov 2014 2:59 Svara med citat

Behövs inga teorier.

Öppna huven eller gå under bilen på en lyft och felsök lite med en kamrat.

Iaktag viss försiktighet vid detta test OM bilen på något sätt skulle börja driva igen. Lägg i växel både framåt och bakåt, se om växelarmar etc på lådan 'lägger i' växeln. Se sedan om någon av drivflänsarna rör sig eller om de är helt stilla.

Om de är helt stilla, prova att stänga av och putta bilen med växel i. Om det går så har du mellan motor och utgående flänsar på växellådan avbrott, dvs antingen växellåda eller koppling. För att komma åt koppling riv bort lådan...
polyfiller1@gmail.com
Tis 11 nov 2014 8:25 Svara med citat
Märkte när jag bogserade bilen att jag hade växel i en bit och det var i princip samma som friläge.

Ska försöka bogsera iväg bilen till farsan så jag kan hissa upp den med en domkraft och försöka klämma in mig under bilen och ta en titt. Har dock ingen erfarenhet av detta så jag vet inte riktigt var jag ska kolla efter under bilen.

Finns det något man kan kolla under bilen utan att börja skruva isär den?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 11 nov 2014 12:36 Svara med citat
Låter ju som lådan rasat?

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
r o l l e
Tis 11 nov 2014 21:09 Svara med citat
Petta skrev:
Låter ju som lådan rasat?

Hur skiljer man totalrasad koppling från fel i lådan i detta läge genom en bogsering och det inte märktes något om växel lades i?

Eller en totalt rensad drivknut? (tror jag i och för sig det inte är) En golf III har ju lite mekaniskt ljud, däcksljud etc så ett svagt tillägg av ljud kanske dränks av resten av ljuden.
polyfiller1@gmail.com
Tis 11 nov 2014 21:47 Svara med citat
Det verkar vara inre drivknuten på vänster sida som gått sönder. Axeln satt inte helt i och vi öppnade drivknuten och hittade två delar som ska hålla i sex kulor, antar att det egentligen ska vara en del. Hittade en liten spricka också i en halvan. Ska se om jag hittar nya reservdelar imorgon.

Bild

Bild
r o l l e
Ons 12 nov 2014 1:23 Svara med citat
Det verkar vara inre drivknuten på vänster sida som gått sönder. Axeln satt inte helt i och vi öppnade drivknuten och hittade två delar som ska hålla i sex kulor, antar att det egentligen ska vara en del. Hittade en liten spricka också i en halvan. Ska se om jag hittar nya reservdelar imorgon.

Bild

Bild

Du ser vad man kan hitta när man rycker, känner och tittar på delarna lite Smile

Det var ju bra, då slipper du ta bort växellådan och en knut är det billigaste som kunde gå sönder också.

Och jag fick fel i min gissning jag skrev några minuter innan, även om jag inte uteslöt det som omöjligt Very Happy
polyfiller1@gmail.com
Ons 12 nov 2014 17:54 Svara med citat
Var förbi volkswagen idag, måste tydligen köpa hela drivaxeln, känns inte riktigt värt pengarna. Men jag måste köpa en ny inre vänster drivknut. Var kan man hitta en billig sådan i stockholmstrakten, och hur krångligt är det att montera dit, kommer man behöva några specialverktyg?

Googlade runt lite och hittade massa konstiga märken som enligt hemsidorna ska passa, vågar man skaffa en sådan eller bör man akta sig för dem och försöka hitta orginaldel?
r o l l e
Ons 12 nov 2014 18:59 Svara med citat
Var förbi volkswagen idag, måste tydligen köpa hela drivaxeln, känns inte riktigt värt pengarna. Men jag måste köpa en ny inre vänster drivknut. Var kan man hitta en billig sådan i stockholmstrakten, och hur krångligt är det att montera dit, kommer man behöva några specialverktyg?

Googlade runt lite och hittade massa konstiga märken som enligt hemsidorna ska passa, vågar man skaffa en sådan eller bör man akta sig för dem och försöka hitta orginaldel?

Närmaste bilreservdelsfirma kan säkert ordna fram bara en knut, annars har du ju hela internet...Om du vågar försöka köpa beror väl på hur seriös du tycker säljaren är.

Jag kan nog tänkas ha någon begagnad ok knut liggandes för kanske 2 Linnë i storleksordningen.

Du kan eventuellt behöva en tång för att ta bort en låsring, men det kan gå att lösa med skruvmejsel och kniv (och förbandslåda när du gör fel) också.
polyfiller1@gmail.com
Ons 12 nov 2014 19:45 Svara med citat
Hmm, om man skulle få loss hela drivaxeln och ta med den, skulle det då kunna tänkas en montering på drivaxel för någon linné extra?
r o l l e
Tor 13 nov 2014 11:18 Svara med citat
Hmm, om man skulle få loss hela drivaxeln och ta med den, skulle det då kunna tänkas en montering på drivaxel för någon linné extra?

Går ju att byta knten också, är inte speciellt svårt
polyfiller1@gmail.com
Tor 13 nov 2014 11:53 Svara med citat
Hittade en drivaxel på en skrot, ska se om jag lyckas byta den i helgen
polyfiller1@gmail.com
Tor 13 nov 2014 20:03 Svara med citat
Det var fel drivaxel, tillbaka till skroten med den igen, samt den gamla och se om man kan byta till en likadan som jag hade innan.
polyfiller1@gmail.com
Tis 18 nov 2014 8:35 Svara med citat
Fick tag på en drivaxel som passade, lyckade skruva dit den trots att jag är totalt nybörjare på att att mecka bil. Smile