Forum - Golf 2 (83-91) - Brukar tätningen vid luftintaget (kupé fläkten) läcka?

PetEri79
Golf 2 1,6 -86 Ort: Gävle
Mån 17 nov 2014 20:23 Svara med citat
Jag har stött på duktigt med vatten inne i min ny skaffade Golf. Håller på och städar upp och letar felkällor. Med 99% säkerhet så har det (bland annat) kommit in vatten vid luftintaget (kupé fläkten). Var rena rama komposten under plasten ovan torped väggen, fanns allt från färska löv till prima matjord... Jag undrar följande, sitter ju ett galler ovanför kupe fläkten och där under foten lär det ju sitta en packning eller nån annan tätning? Är kanske lika bra att man river bort och lägger ny tätning isf?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Mån 17 nov 2014 20:33 Svara med citat
Ja gissar på att plasten bakom dörrklädseln är paj

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
PetEri79
Mån 17 nov 2014 20:47 Svara med citat
Petta skrev:
Ja gissar på att plasten bakom dörrklädseln är paj
Det är mkt möjligt, ska kolla det sen. Men nu var det luftintaget först..
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Mån 17 nov 2014 21:01 Svara med citat
PetEri79 skrev:
Det är mkt möjligt, ska kolla det sen. Men nu var det luftintaget först..

Annars är plasten bakom dörrklädseln de mest standard. Sök på forumet får du se Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
PetEri79
Mån 17 nov 2014 21:11 Svara med citat
[quote="Petta"]Annars är plasten bakom dörrklädseln de mest standard. Sök på forumet får du se Wink[p/quote]

Jag känner till det. Och jag misstänker att min Golf lider av det problemet på åtminstone någon dörr. Men jag är ännu mer säker på att det har kommit in vatten vid luftintaget..
PetEri79
Tis 18 nov 2014 20:58 Svara med citat
Tänkte bara tillägga att det sitter en packning under skyddet som är ovan kupefläkten. och den packningen kändes inte tillförlitlig på min Golf..
Jettebra
Jetta 1.6 1985 Ort: Varberg
Tis 18 nov 2014 23:11 Svara med citat
Eller så är det gummilisten till framrutan som är otät.Jag hade plaskdamm på golvet i baksätet.Konstaterade snart att det droppade ner vatten vid säkringsdosan.Siliconade runt rutan och sen var det tätt.
PetEri79
Ons 19 nov 2014 20:25 Svara med citat
Jettebra skrev:
Eller så är det gummilisten till framrutan som är otät.Jag hade plaskdamm på golvet i baksätet.Konstaterade snart att det droppade ner vatten vid säkringsdosan.Siliconade runt rutan och sen var det tätt.

Ja jag hoppas att den listen håller tätt på min bil! Vek du undan listen från utsidan och petade dit silicone? Eller hur gjorde du...
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Ons 19 nov 2014 21:22 Svara med citat
Rätt vanligt tyvärr att det rostar hål bakom listen runt vindrutan vilker leder till läckage, Hoppas det löser sig med lite ny packning.

OEM+
Jettebra
Tor 20 nov 2014 12:32 Svara med citat
Just precis.Jag vek undan gummilisten och la silikon hela vägen runt rutan.Kanske inte så seriöst men det slutade läcka in vatten iaf.Det rann rätt över säkringsdosan.Jag hade ut vindrutan och kollade om det var rost.Nope, kärnfrisk Norrlandsbil:)
Jag har tidigare bytt plasten bakom dörrklädslen samt lagat avrinningen vid torpedväggen.Men i mitt fall var det rutan.Jag hade även problem med att det kom in vatten i skuffen.Reservhjulet och mattan var alldeles mögligt och det luktade död när det blev sommarvärme ute.Det visade sig att det läckte in vatten vid bakljusena.Fram med silikontuben igen:)
Jettebra
Tor 20 nov 2014 12:33 Svara med citat
Detta är tydligen standadfel på golf och jetta.
PetEri79
Tor 20 nov 2014 21:28 Svara med citat
Jettebra skrev:
Just precis.Jag vek undan gummilisten och la silikon hela vägen runt rutan.Kanske inte så seriöst men det slutade läcka in vatten iaf.Det rann rätt över säkringsdosan.Jag hade ut vindrutan och kollade om det var rost.Nope, kärnfrisk Norrlandsbil:)
Jag har tidigare bytt plasten bakom dörrklädslen samt lagat avrinningen vid torpedväggen.Men i mitt fall var det rutan.Jag hade även problem med att det kom in vatten i skuffen.Reservhjulet och mattan var alldeles mögligt och det luktade död när det blev sommarvärme ute.Det visade sig att det läckte in vatten vid bakljusena.Fram med silikontuben igen:)

Irriterande problem detta! Det kröp alltså in vatten mellan karossen och baklyktorna? Eller tog vattnet nån väg genom lyktan..
Jettebra
Fre 21 nov 2014 20:43 Svara med citat
Det läckte mellan kaross och baklampa.Vill minnas att det var någon form av stopp på muttrarna som håller lyktorna och dom var dragna max.Packningen har antagligen tryckts ihop och slutligen gett upp. Det gick inte spänna hårdare.
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Fre 21 nov 2014 21:08 Svara med citat
Sitter en packning som liknar skumgummi typ bakom bakljusen Smile

OEM+
PetEri79
Fre 21 nov 2014 21:13 Svara med citat
Fnatrik skrev:
Sitter en packning som liknar skumgummi typ bakom bakljusen Smile

Låter som att det är likadan packning som vid luftintaget till kupén.. Sad
Jettebra
Fre 21 nov 2014 23:47 Svara med citat
Ja den va som skumgummi ungefär. Men efter 30år mer som bakelit:)