plover63
Golf 7 2.0 TDI 4WD-16 Ort: Danderyd |
| Ons 12 nov 2014 12:27 |
|
| Ej, min bil från 2006 har baa gått 5500 mil - en hel strul, bl a byttes katalysatorn 2009 på goodwill efter lite tjat. Då sa vekstaden att bilen går för lite vilket kanske är sant. Nu verkar det dags igen, luktar illa och förbrukningsmätaren går direkt upp på 3-4 liter/mil vid kallstart. Domen kommer nästa vecka. Fråga; är det någon som har tips på hur jag kan undvika ytterigare ett byte ? En 8 år gammal bil börjar ju skramla efter ett tag - men denna är i kanoskick så jag tänkte behålla den minst två år till. Någon som haft liknande probem / tips och råd mottages tacksamt. Jag tankar och kör på 85 oktan.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 12 nov 2014 12:57 |
|
| plover63 skrev: | | Ej, min bil från 2006 har baa gått 5500 mil - en hel strul, bl a byttes katalysatorn 2009 på goodwill efter lite tjat. Då sa vekstaden att bilen går för lite vilket kanske är sant. Nu verkar det dags igen, luktar illa och förbrukningsmätaren går direkt upp på 3-4 liter/mil vid kallstart. Domen kommer nästa vecka. Fråga; är det någon som har tips på hur jag kan undvika ytterigare ett byte ? En 8 år gammal bil börjar ju skramla efter ett tag - men denna är i kanoskick så jag tänkte behålla den minst två år till. Någon som haft liknande probem / tips och råd mottages tacksamt. Jag tankar och kör på 85 oktan. |
OM katalysatorn går sönder så finns det ofta orsaker till det, tex uteblivna tändningar på någon cylinder ibland pga dålig tändspole (vid separata spolar för varje cylinder) eller fel bränsle/luftblandning.
Fel bränsle/luftblandning kan komma av många olika orsaker, någon givare som temp, luftmassa etc som är dålig, lambdasond, luftläckage någonstans, mekaniskt fel som dåligt komp i någon cylinder som orsakar att massa olja etc följer med.
Men det är inte helt ovanligt att endast katalysatorn byts och problemet åtgärdas inte.
I ditt fall är nog en bra början att kolla efter felkoder, sedan börja testa och mäta upp motorn både givarmässigt och mekaniskt vad avser komp och leakdown etc. Det kanske känns drygt att lägga pengar på den biten men det blir biligast i slutänden, även inräknat bränsleförbrukning.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 12 nov 2014 15:13 |
|
Med ett ELM 327 interface och gratisprogrammet scantool 1.13
http://scantool-net-obd-ii-software-front-end.soft112.com/
kan man se de olika värderna tex. att lamdab pendlar upp och ned som den ska
även U581 kan användas En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
plover63
| Tor 13 nov 2014 7:13 |
|
| Hej, tack för bra tips - jag bytte kat 2009 då den gått typ 2,000 mil, så skulle inte förvåna mig om det är samma sak igen, eller kanske bara sonden - åker till lagersteds på fredag. Har kört på 95 med denna motor, kanske prova 98 istället.
|
|
plover63
| Tor 13 nov 2014 7:13 |
|
| Hej, tack för bra tips - jag bytte kat 2009 då den gått typ 2,000 mil, så skulle inte förvåna mig om det är samma sak igen, eller kanske bara sonden - åker till lagersteds på fredag. Har kört på 95 med denna motor, kanske prova 98 istället.
|
|
a128
| Tor 13 nov 2014 8:34 |
|
Vad är det för spis? är det 2.0 fsi så kör med 98 oktan så mår den bättre En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
plover63
| Tor 13 nov 2014 8:54 |
|
Stämmer 2.0 fdioch haldex 4wd. mycket strul med bilen, förra månaden bytte jag haldex pumpen då esp lampan lyst ett tag, passade även på ett byta kamrem och kit i rent preventivt syfte...
tänkte att jag kör den ett psr år till i alla fall och nu detta
|
|
a128
| Tor 13 nov 2014 10:29 |
|
Det kan vara en givare som inte lirar tex. motortempgivaren som är ett NTC motstånd på 2,2 KΩ
eller så behöver spridarna rengöras, kör till tanken visar tom och tankindikatorn lyser
häll på 1 liter lacknafta och 1-2 liter diesel och kör bilen med lätt gaspådrag för att rengöra
man kan även ta E85 för 100-200:- resten Blyfri 95
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
plover63
| Tor 13 nov 2014 12:48 |
|
| Seriöst - Lacknafta och diesel ? Tänkte att jag kanske skulle prova med en STP Fuel Injection cleanar till en början, sedan är ju skadan redan skedd - så jag skall byta till 98 när jag tankar nästa gång och slå i en dos STP.
|
|
plover63
| Tor 13 nov 2014 14:02 |
|
| Lättlurad kanske jag är - men kan det vara så enkelt att de additiver som jag köper på macken, t.ex XXX Injection Cleaner, en liten flaska på 250 eller 500 ml för hundralappen är just lacknafta ? Det står nämligen "NAFTA" i giftinformationen... VI konsumenter är ju rätt flata ibland.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 13 nov 2014 14:35 |
|
| plover63 skrev: | | Lättlurad kanske jag är - men kan det vara så enkelt att de additiver som jag köper på macken, t.ex XXX Injection Cleaner, en liten flaska på 250 eller 500 ml för hundralappen är just lacknafta ? Det står nämligen "NAFTA" i giftinformationen... VI konsumenter är ju rätt flata ibland. |
En rengöring för bränslesystem du köper i en affär är säkerligen tex isopropanol och kanske lacknafta etc eller andra kombinationer av intressanta ämnen man ej bör dricka upp.
|
|
plover63
| Tor 13 nov 2014 22:01 |
|
| Provkörde idag - inte säker på att det är kat eller sond, när den pajade förra gången (2009) så stank det verkligen illa om bilen så fort motorn gick igång, domen kommer på fredag - fingers crossed.
|
|
plover63
| Fre 14 nov 2014 14:38 |
|
| Då blev beskedet från lagerstedts att det var frl på kamaxeltimingen ?? något som missades när jag bytte kamrem, pump mm för några veckor sedan. Skall köra slut på 95 tanken och sedan gå över på 98, skönt att katalysatorn inte var paj.
|
|
plover63
| Mån 17 nov 2014 22:50 |
|
| Bytt till ren 98 och intrimmad tändning efterjustering hos Lagwrstedts,MEN jag har helt crazy förbrukning på mätaren på panelen! den visar fortfarande 4-5 liter milen när jag gasar, någon som har någon ide ?
|
|