Forum - Golf 3 (92-99) - Startstrul med golf 1.8 gll -94 (igen)

peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Fre 21 nov 2014 14:54 Svara med citat
Ja då var det dags igen...

Har ju haft lite startstrul med bilen från o till men fått igång den med några knep...

Nu är det dock kört känns det som

Körde bilen häromdagen (månd) o var iväg. Bilen gick bra hemifrån, stod parkerad vid ett köpcenter i ca 2 timmar, när jag skulle därifrån ville bilen inte starta

När jag vrider på nyckeln i första läget tänds belysning ute o inne i instrumentbrädan, hör att bensinpumpen går, nästa hack på tändningen, där den ska starta, blir allt svart. All elektronik slocknar, o nästan varje gång nollställs klockan...
Testade starthjälp utan resultat, även nollställde batteriet... fick igång den genom bogsering till slut...
Bytte startmotorn för ca 4 mån sedan, kan det vara den som pajat igen?
Fast den beter sig inte likadant som förra gången när startmotorn gått sönder...

Hur som, hem kom jag o provade starta några gånger hemma utan problem...
Tisdag o onsdag har bilen gått, lite trögstartad i onsdags...
Igår (torsd) gick jag ut o startatde bilen, något svårstartad men gick igång, var iväg en runda utan problem.
Två timmar senare skulle jag iväg igen...stendöd!!!
Samma igen...ingen reaktion, nollställer klockan...
Kan hända att den går o knuffa igång men har ingen möjlighet o prova...

Kan det vara startmotorn igen, fick en gissning på cillinojden (heter det så?)
Elfel?
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Fre 21 nov 2014 14:59 Svara med citat
Kanske kan vara tändrosen bakom tändningslåset som är dålig
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Fre 21 nov 2014 15:41 Svara med citat
Ok...tack för tipset
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 21 nov 2014 18:41 Svara med citat
Jo med dessa rätt typiska fenomen lutar det rätt troligt till att just startkontakten är orsaken till dessa symtom.
Ha med bytt ett antal sådana som finns för några hundra på ebay inklusive frakt.
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Fre 21 nov 2014 21:07 Svara med citat
Hur kommer jag åt det, är det vid ratten? Heter det tändros?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 22 nov 2014 8:21 Svara med citat
Startkontakt eller tändlås heter det oftast och nås lätt efter att den undre rattkåpan demonterats
Såg nu att tex Meca inte var dyra på dessa för ett par hundra ( http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1853757&CarReferen ce_ID=5831&CategoryType_ID=1 )
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 22 nov 2014 9:43 Svara med citat
Byt tändspole först! Samt kontrollera fördelarlocket (skiter i om du säger att "de är nybytt" kontrollera de igen!)


http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=45399&highlight=

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 22 nov 2014 11:09 Svara med citat
Sliten startkontakt brukar lätt kännas igen att startnyckeln glappar och man får liksom lirka med den för att få kontakt, känns denna glappfri torde du kunna bortse från dålig sådan.
Men på din beskrivning låter det ändå som en sliten startkontakt på el sidan som jag erfarit på ett antal bilar med liknande fenomen.

Att startmotorn redan lämnat in finner jag högst osannorlikt och det är riktigt den enhet som slår till drevhjulet i startmotorn heter solenoiden och är även startmotorns kraftiga relä.

För att testsöka mer då inte startnyckeln aktiverar startmotorn kan man med lägga på 12 Volt på startmotorns signalkabel (den tunnare) och drar startmotorn då genast är felet högst troligt just startkontakten som är en mycket vanlig detalj som slits.
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 22 nov 2014 16:00 Svara med citat
Http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=615905&CarReferenc e_ID=-1&CategoryType_ID=0 denna?? Kan kanske varit bytt tidigare, jag har ju två nycklar, en o låsa upp dörrarna o en startnyckel som inte är orginal
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 22 nov 2014 16:30 Svara med citat
Ja detta är ju meden lite yxigare variant av tändningslås, men är befintligt startlås intakt så är det bättre att satsa på ny startkontakt, som jag länkade till...

Om det nu visar sig vara den som är defekt. Verkar som sagt av fenomenet att det är något mellan startlås till startmotorn problemet sitter.
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 22 nov 2014 16:36 Svara med citat
Men e det inte konstigt att den startar direkt när man drar igång den då, om det är startkontakten
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 22 nov 2014 16:53 Svara med citat
Känner inte att det glappar i tändningslåset, inte heller att jag behöver lirka med nyckeln
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 22 nov 2014 16:55 Svara med citat
Att den startar direkt då man bogserar igång den har inget med vare sig startmotor eller startkontakt att göra.

Men som du nämner att det svartnar då du ska aktivera kan med bero på dålig kontakt vid batteriets poler till motsvarande kontaktytor till kaross som startmotorn. Men det är i alla fall bra fart på startmotorn då den fungerar alltså att batteriet är i bra skick?
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 22 nov 2014 17:06 Svara med citat
Etanol : Länken dirigerar mig till en sida med tändningslås...är det samma som startkontakt
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 22 nov 2014 17:49 Svara med citat
Är det denna du menade så är detta just startkontakten och sitterfast med en skruv på baksidan om tändningslåset: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1853757&CarReferen ce_ID=5831&CategoryType_ID=1
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 22 nov 2014 18:53 Svara med citat
Ok...då är det alltså samma då Smile

om jag söker på ordet startkontakt får jag nämligen upp något helt annat, så jag blev lite förvirrad
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?searchRef=83c0b2e6-f9e3-44f5-a515- 2f97698a9d03&CategoryType_ID=0
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 22 nov 2014 19:14 Svara med citat
Jo det är så att olika säljare kan benämna samma komponenter med olika namn,,,
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Sön 30 nov 2014 14:22 Svara med citat
Har testat att gått "förbi" tändningen o försökt starta men det händer inget. Hör att solenoiden "slår" men sen händer inget mer. Den "kortsluter" liksom när man vrider tändningen.

Någon som bor i Borås trakten som vill kolla på bilen?
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Mån 08 dec 2014 2:17 Svara med citat
Har fortfarande inte fått liv i bilen... testat att jorda mot startmotorn, vi har testat startmotorn utanför bilen o den funkade...
Kopplade förbi tändningen utan effekt...
När man står utanför hör man bensinpumpen o sedan ett klick i motorrummet någonstans, sen inget mer...
Kan det vara elfel eller jordfel?
Batteriet är full-laddat

Snälla, hjälp mig!
mangebange
Golf 3 1.8 GL 94:a Ort: Södertälje
Lör 20 dec 2014 14:41 Svara med citat
Startar den med startkablar?
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 20 dec 2014 15:13 Svara med citat
Nej, inte med startkablar, inte starthjälp...enda sättet att få igång den är om man bogserar men då går den som en potta...
mangebange
Golf 3 1.8 GL 94:a Ort: Södertälje
Lör 20 dec 2014 15:40 Svara med citat
Mät om du får spänning till solenoiden när du ska starta. Pröva att sätta en extra jordkabel till motorn
peppis81
Golf 3 1.8 variant -94 Ort: Borås
Lör 20 dec 2014 15:46 Svara med citat
Testa båda, ingen effekt
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 21 dec 2014 9:10 Svara med citat
Ja har du nu jordat startmotorn som "kortslutit" den och bara solenoiden som slår till så har högst troligt den startmotorn lämnat jordelivet.
Möjligen kan man gå på den rätt duktigt med en hammare om man möjligen kan "hjärtstarta" den,, men det låter som sagt som den då gett upp.

Synd på det stora avståndet annars hade jag självklart kunnat kikat på detta intressanta objekt. Wink
Lakrits
Golf 4 VW GOLF 2,0 HIGHLI Ort: Göteborg
Ons 25 apr 2018 11:42 Svara med citat
Så här löste jag det!
http://www.pankpraktikan.se/2018/04/25/gar-inte-bildorren-att-oppna-me d-fjarrnyckeln-fjarrkontrollen-och-bilen-inte-startar-kan-din-nyckel-v ara-avkodad/