Clain
Golf 3 CL 1.8 i -98 Ort: Gävle |
| Mån 24 nov 2014 11:56 |
|
1. När jag vrider på tändningsnyckeln på vår Golf III CL 1.8i -98 för att kolla belysning mm (utan att starta bilen) så låter det något makalöst från förgasaren, den fräser och sprätter och har sig.
2. Upplever också att om jag startar upp bilen och låter den stå och gå på tomgång så börjar den efter ett tag att "bluddra" lite och gå lite ojämnt, ger jag lite gas så blir det bättre.
(händer titt som tätt när jag ska åka från jobbet och får ett samtal så att jag blir stående en stund)
3. Under en längre period har vi haft problem med att gasen "försvunnit" när vi suttit och kört, ungefär som att bilen helt plötsligt slutat och gasa och bara rullar i friläge. För att helt plötsligt hoppa igång igen, alternativt att jag växlat ner eller släppt gasen och "pump-gasat" några gånger så kommer den igång.
Vid besiktningen förra veckan fick vi nedslag på "Avgasrening vevhusventilation, inte sluten", bytte den plastgrejen som tätar oljestickan och vips så upphörde detta problem nästan helt.
Men det har ändå hänt vid något enstaka kortare tillfälle att bilen bara tappat gasen när jag kör, frun vill inte köra bilen alls förrän jag åtgärdat problemet så jag söker lösningar.
Har läst om rengöring (byte?) av EGR-ventil & gasspjäll här på forumet men är lite osäker på vad som är vad och vart det sitter på vår bil...
Tacksam för all hjälp som kan ges.
Mvh
Andreas
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|