Forum - Golf 7 (13-19) - Bakljus

Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 03 dec 2014 15:27 Svara med citat
Nu har min nya golf 7 1,4, manuell, R-line anlänt till Möller Bil, får hämta den nästa vecka. Passade på att be dom undersöka om det går att programera om bilen så att bakljusen tänds när varsel/dagljusen lyser. Som det är idag så måste ju halvljus lysa för att bakljusen ska fungera. Förmodligen så går det att fixa det...spännande att se. Kanske någon här på forumet som redan gjort det.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Ons 03 dec 2014 20:03 Svara med citat
Pensionären skrev:
Nu har min nya golf 7 1,4, manuell, R-line anlänt till Möller Bil, får hämta den nästa vecka. Passade på att be dom undersöka om det går att programera om bilen så att bakljusen tänds när varsel/dagljusen lyser. Som det är idag så måste ju halvljus lysa för att bakljusen ska fungera. Förmodligen så går det att fixa det...spännande att se. Kanske någon här på forumet som redan gjort det.

Jag har gjort det på vår Golf 7 1,4 Sportscombi. Denna bil har inte halvljusautomatik vilket innebär att risken ökar för att man kör med drl (varselljus) och släckta baklyktor när det börja skymma.

Jag har aktiverat "standlicht" när drl är på. Utfört med VAG com/vcds. Se nedan.

Aktivera baklyktorna (parkeringsljus) vid drl
09 – Elektron central – 10 Adaptation
Security kod 31347
(6) Automatiskt halvljus – Tagfahrlichr-Dauerfahrlicht aktiviert zusaetlich Standlicht
Aktiv (tidigare ej aktiv)

PS Grattis till nya fina bilen Dancing !

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 03 dec 2014 21:10 Svara med citat
Tack så mycket för, precis som du skriver så har man inget bakljus när man kör med enbart varselljusen, nu ser man allt för många som syns dåligt bak när det börjar skymma, tror tyvärr att många inte är medvetna om det själva. Fungerar även instrumentbelysningen nu när du har aktiverat bakljusen på din bil?
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Ons 03 dec 2014 21:30 Svara med citat
Ja, instrumentbelysning jämte eventuell led belysning i trösklar och dekorpaneler fungerar eftersom parkeringsljus är aktiverat.
Jag vill gärna ha instrumentbelysning på när det är ""novembergrått" ute, gärna när det är ljust med (synen blir ju sämre när man blir äldre Very Happy ) .

Det lär vara möjligt att endast tända bakljusen med det är lite mer komplicerat.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18