Forum - Golf 5 (04-08) - Har krockat, nu känns bilen förstörd?

handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara
Tor 01 jan 2015 11:45 Svara med citat
Jag har för närvarande en Golf 5a Bluemotion 2008 ( sista året med golf 5an ) med 1,9 tdi motorn på 105 hk
som jag är väldigt nöjd med förutom ett par saker...

Nu till saken jag var med om en olycka dagen innan nyårsafton i det väldigt hala väglaget som rådde i hela landet den dagen
En mötande bil chansade och försökte svänga in på en infart till en stormarknad när jag kom och körde. Svängde in framför mig & över min körbana alltså. Detta hände när min bil bara en 6-10 meter ifrån korsningen. Kollisionen var oundviklig & min bil gled in i höger sidan på hans bil och jag träffade rakt in i B stolpen.

Det gick ju inte fort vid själva kollisionen, inga airbags utlöste eller någon skadad.
Men jag blev riktigt förbannad Shocked

Är ju så noga med min bil, fastän den gått ca 13300 mil är det knappt några skador inga dörruppslag på dörrar eller repor, parkeringsskador för jag tänker mig verkligen för vars jag parkerar & tvättar varje vecka.
Mina 3 extraljus pekar nu åt alla håll och kanter men är dock hela?!, plasten på fronten är sprucken på flera ställen, höger skärm har vikt sig lite och är bucklig, och blivit knuffad lite bakåt så skärmen tar i främre höger dörr när den öppnas / stängs. Höger fram lykta pekar väldigt fel men glaset på den är helt tyvärr hehe.
Blev lite andra skador också i fronten repor å färg osv..

Tog dit polis på plats för personen jag krockade med kunde varken svenska eller engelska & hans.
Jag lyckades få honom att förstå att vi inte kunde stå kvar där vi stod i det hala väglaget & felaktiga tidpunkten. Så vi åkte till gatan bredvid för att skriva papper / invänta polis. På den lilla sträckan 200m lyckades han köra av vägen..Så en 4x4 bil fick dra upp honom. Hans bil var inte i bästa skick bucklor överallt, silvertejp på i princip alla skärmar för att dölja rost samt inget lyktglas bak helt. Tack och lov var bilen besiktad & försäkrad detta år iaf. När man väl krockar är det med en helt obrydd person som kör nått lik
Crying or Very sad

Polisen på plats ansåg då att jag var skuldfri till olyckan utan det var helt hans fel eftersom han korsat mitt körfält.

Känner mig väldigt uppgiven och vill mest bara få bilen lagad av försäkringsbolaget sen lägga ut den till försäljning & köpa en golf 6a?
En bil blir sig ju aldrig lik igen när den är krockad är vad jag upplever, visst det small inte mycket men jag vet hur det fuskas på bilverkstäder & hur det kommer synas på lacken att det är nyare dörr / huv skärm / front.
Om de ens byter dörren som blivit skavd i framkant? Samt huven som är lite bucklig framtill.

Vad tycker ni jag ska göra?
Är ju nöjd med min bil & kostade på den 4000 i sommar lagade ac:n via försäkringsbolaget maskinskadegaranti. Men samtidigt ska jag byta bil bör jag nog göra det nu för kamrem ska bytas vid 15 000 mil ju. Och bilen blir ju bara äldre och äldre. Mindre värd och saker kommer snart ska bytas. Har haft den sen 8000 mil och bara tankat servat och kört nåja snart är de få stenskott på huv och front borta iaf Thumbs up

Vad skulle ni gjort?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 01 jan 2015 13:38 Svara med citat
De första jag skulle ha gjort är att prata med försäkringsbolaget. Annars blir de bara spekulation. Vad jag fått lära mej efter min första kollision för ett par år sen är att ingen krock är den andra likt när de kommer till försäkringsbolags bedömmingar.

Jag fick ju en trevlig "2/3 hennes fel 1/3 mitt fel = bådas fel men lite mindre mitt". Vilket var sjukt. Så kolla med försäkringsbolaget vad de säger först

Mitt fall: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=35980&highlight=olycka

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
handsfree
Tor 01 jan 2015 14:09 Svara med citat
Petta skrev:
De första jag skulle ha gjort är att prata med försäkringsbolaget. Annars blir de bara spekulation. Vad jag fått lära mej efter min första kollision för ett par år sen är att ingen krock är den andra likt när de kommer till försäkringsbolags bedömmingar.

Jag fick ju en trevlig "2/3 hennes fel 1/3 mitt fel = bådas fel men lite mindre mitt". Vilket var sjukt. Så kolla med försäkringsbolaget vad de säger först

Mitt fall: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=35980&highlight=olycka

Jo men visst är det så men vilket som kommer ju bilen att lagas upp.
Vad händer om exempelvis inte motpart skickar in sin del av skaderapporten? Blir det då trafikskadeföreningen som går in?
Du försökte inte bestrida beslutet Petta?
Fick bråka lite med försäkringsbolaget i sommar när ac:n skulle gå på maskinskadeförs. Men nu i detta fall är det ju två helt olika bolag mot varandra inte kund mot förssäkringsbolag så att säga.

Bara hoppas på det bästa & att polisernas bedömning på plats är stark en sån här gång Laughing
Petta
Tor 01 jan 2015 14:26 Svara med citat
handsfree skrev:
Jo men visst är det så men vilket som kommer ju bilen att lagas upp.
Vad händer om exempelvis inte motpart skickar in sin del av skaderapporten? Blir det då trafikskadeföreningen som går in?
Du försökte inte bestrida beslutet Petta?
Fick bråka lite med försäkringsbolaget i sommar när ac:n skulle gå på maskinskadeförs. Men nu i detta fall är det ju två helt olika bolag mot varandra inte kund mot förssäkringsbolag så att säga.

Bara hoppas på det bästa & att polisernas bedömning på plats är stark en sån här gång Laughing

Alltså, man ska aldrig vara säker på att de lagar. I mitt fall handla de om en framskärm, liten buckla bakre hjulhus. Detta skullle efter kalkyl kosta 19000:- att laga (????)

Vet ej vad som händer. men polis har ju varit tillkallad till platsen. Borde väl bli smitning å sånt fall kan man tycka.

Grejen var att först var man ju heltaggad att bestrida. Men mitt beslut tog så lång tid (att få skadekalkyl). Fick vänta drygt 6 månader, samt vänta på motpartens försäkringsbolag. Jag har Länsförsäkringar, de tog dom 3 dar att ge beslut om att motparten var vållande. Folksam som hon hade tog typ 3 månader.

Jag ledsna tillslut. Där de blivit lackskador börja rosta osv, man tappa helt sugen med bilen. Fick först ett bud på 11000:- i inlösen vilket jag inte godtog. Försäkringsbolaget öka på med 3000:- (de var alltså vilket jag förstod sen, 2/3 av värdet på bilen). Hade redan köpt mej min drömbil i detta läget (MK3 16v Colour Concept) Så handen på hjärtat ville jag bara bli av med bilen.

Hade halvförsäkring måste tilläggas, och är nog en stor del av att de krångla. Men jag har lärt mej, aldrig mer. Nu är de helförsäkring som gäller Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 01 jan 2015 15:11 Svara med citat
In med anmälan med beskrivning vad som hänt till erat bolag, innan man gjort en skaderapport ska man inte flytta fordonen
invänta beslut från bolag
om den är helförsäkrad så handläggs det av erat bolag även det som motparten ska stå för
Om helförsäkring finns så kan man oftast sätta igång och repa innan skuldfrågan är avgjord

eftersom motparten är vållande har man rätt till skadestånd:

*Om ersättningsbil skaffas: ersättning för resor isamband med detta men även hyrbil
*kvavarande drivmedel i tank om fordonet inlöses
*andra skäliga kostnader som uppstår
*värdeminskning om bilen repareras

*en bil är alltid försäkrad om inte tar TFF över rollen och ersätter motparten

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö
Tor 01 jan 2015 17:07 Svara med citat
handsfree skrev:
Är ju nöjd med min bil & kostade på den 4000 i sommar lagade ac:n via försäkringsbolaget maskinskadegaranti. Men samtidigt ska jag byta bil bör jag nog göra det nu för kamrem ska bytas vid 15 000 mil ju. Och bilen blir ju bara äldre och äldre. Mindre värd och saker kommer snart ska bytas. Har haft den sen 8000 mil och bara tankat servat och kört nåja snart är de få stenskott på huv och front borta iaf Thumbs up
Vad skulle ni gjort?

Jag hade låtit laga den och sen bestämt mig. Det finns bilverkstäder som lagar bilar där slutresultatet blir bättre än innan skadan!
Och av vad som beskrivs om din nuvarande bil så är det inte säkert att du får lika problemfria mil ens om du köper en fabriksny bil!
a128
Tor 01 jan 2015 17:21 Svara med citat
Bolaget styr oftast vad som ska hända med bilen, om dom anser att den ska repareras så är det bara åka in med den till anvisad verkstad och låta den bli lagad

finns det någon bild på skadan ?

Petta
Tor 01 jan 2015 17:27 Svara med citat
a128 skrev:
Bolaget styr oftast vad som ska hända med bilen, om dom anser att den ska repareras så är det bara åka in med den till anvisad verkstad och låta den bli lagad

Fick annars lära mej att de är verkstaden som styr vad som ska hända med bilen. De jag blev anvisad till hade mega mycket att göra. Så min blev inlöst istället. Rätt många faktorer som spelar in om den ska bli inlöst eller lagad. Enda gången man kan va säker på vad som kommer hända med bilen är när man fått en skadekalkyl.

a128
Tor 01 jan 2015 17:57 Svara med citat
Det går väl till så att man åker till verkstaden och där lämnar dom en offert på reparationen (om det nu inte är ett hopskrynklat vrak), och då tar bolaget ställning till den offerten vs. bilens värde och ger klartecken eller så går man vidare med inlösen, prissättningen är ju fri, mycket att göra = högre pris

krockskadereparatioer är ett hantverk som inte är lämpat för vem som hellst

Den ernorma byggkvaliteten som finns i en Mk:5a kanske inte finns i en 6:a eller 7:a

Cool

Petta
Tor 01 jan 2015 18:47 Svara med citat
Verkstaden kan ju annars salta så pass att försäkringsbolaget väljer att lösa in (om verkstaden har mycket att göra och viktigare bilar).

Länsföräkringar gör som så att de söker på blocket. Årtal och bil i hela sverige. Och tar sedan ut ett medelvärde på prissatta bilar. (här spelar miltal ingen som helst roll). Detta tillvägagångssätt fick jag reda på när jag fråga en av deras skadetekniker hur de gjorde (när jag fick inlösebeloppet 11000:- )

a128
Tor 01 jan 2015 18:52 Svara med citat
Blocket är i grunden inget giltigt värderingsverktyg, man ska alldrig acceptera första budet man får på en bil,
finns ofta en anledning till att en bil är till salu

handsfree
Tor 01 jan 2015 19:18 Svara med citat
a128 skrev:

Jo jag har tagit ett par bilder med mobilkamera i mörker inte de bästa bilderna.
Polisen tog även bilder med deras kamera på båda bilarna.

Slog upp motpartens regnr på transportstyrlensens hemsida tidigare idag.
Besiktningstermin: 2014-07-01 - 2014-11-30
Senast godkända besiktning: 2013-10-04

Känns inte detta lite mysko? Kan bilen ha haft körförbud som jag krockade med?
Jag menar senast om man har sista datum för bilens besiktningsperiod är 30e november.
Så hade han besiktat sin bil den 30e å fått massa 2or. Så har han en månad på sig för att få igenom bilen sen inträder körförbud. Var ju inte direkt bilprovningen han var på väg till när vi smällde ihop.
Eller är det så att maximalt ett år efter att man haft senaste besiktning så skall nästa besiktning inträda?
i detta fall då 2014-10-04 senast?
Blev lite osäker på hur det funkar.
Få fram om bilen hade körförbud vid krocktillfället kan ju inte va speciellt svårt imorgon när bilprovningen har öppet igen då det är vanlig dag.

Nått att forska vidare i eller låta försäkringsbolaget ta hand om allt?
Skatten för detta år är då fortfarande obetald enligt transportstyrelsen.
Hela denna situation känns mycket mysko Shocked
Kanske var en planerad krock för att få bilen inlöst? Brick wall
a128
Tor 01 jan 2015 19:22 Svara med citat
Det där med skatt och besiktning behöver ni inte bekymra er för det saknar totalt betydelse för den ersättning ni ska ha. det är en fråga för ägaren av det fordonet

är han ute efter att få sin bil inlöst så kommer försäkringsbolaget att granska bilen innan ersättning betala ut och ersättningen blir därefter, det förutsätter att han har vagnskadeförsäkring om han är vållande

men in med eran skadeanmälan och låt bolaget ta hand om resten

Smile