handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara |
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Tor 01 jan 2015 13:38 |
|
De första jag skulle ha gjort är att prata med försäkringsbolaget. Annars blir de bara spekulation. Vad jag fått lära mej efter min första kollision för ett par år sen är att ingen krock är den andra likt när de kommer till försäkringsbolags bedömmingar.
Jag fick ju en trevlig "2/3 hennes fel 1/3 mitt fel = bådas fel men lite mindre mitt". Vilket var sjukt. Så kolla med försäkringsbolaget vad de säger först
Mitt fall: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=35980&highlight=olycka I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
handsfree
| Tor 01 jan 2015 14:09 |
|
| Petta skrev: | De första jag skulle ha gjort är att prata med försäkringsbolaget. Annars blir de bara spekulation. Vad jag fått lära mej efter min första kollision för ett par år sen är att ingen krock är den andra likt när de kommer till försäkringsbolags bedömmingar.
Jag fick ju en trevlig "2/3 hennes fel 1/3 mitt fel = bådas fel men lite mindre mitt". Vilket var sjukt. Så kolla med försäkringsbolaget vad de säger först
Mitt fall: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=35980&highlight=olycka |
Jo men visst är det så men vilket som kommer ju bilen att lagas upp.
Vad händer om exempelvis inte motpart skickar in sin del av skaderapporten? Blir det då trafikskadeföreningen som går in?
Du försökte inte bestrida beslutet Petta?
Fick bråka lite med försäkringsbolaget i sommar när ac:n skulle gå på maskinskadeförs. Men nu i detta fall är det ju två helt olika bolag mot varandra inte kund mot förssäkringsbolag så att säga.
Bara hoppas på det bästa & att polisernas bedömning på plats är stark en sån här gång
|
|
Petta
| Tor 01 jan 2015 14:26 |
|
| handsfree skrev: | Jo men visst är det så men vilket som kommer ju bilen att lagas upp.
Vad händer om exempelvis inte motpart skickar in sin del av skaderapporten? Blir det då trafikskadeföreningen som går in?
Du försökte inte bestrida beslutet Petta?
Fick bråka lite med försäkringsbolaget i sommar när ac:n skulle gå på maskinskadeförs. Men nu i detta fall är det ju två helt olika bolag mot varandra inte kund mot förssäkringsbolag så att säga.
Bara hoppas på det bästa & att polisernas bedömning på plats är stark en sån här gång  |
Alltså, man ska aldrig vara säker på att de lagar. I mitt fall handla de om en framskärm, liten buckla bakre hjulhus. Detta skullle efter kalkyl kosta 19000:- att laga (????)
Vet ej vad som händer. men polis har ju varit tillkallad till platsen. Borde väl bli smitning å sånt fall kan man tycka.
Grejen var att först var man ju heltaggad att bestrida. Men mitt beslut tog så lång tid (att få skadekalkyl). Fick vänta drygt 6 månader, samt vänta på motpartens försäkringsbolag. Jag har Länsförsäkringar, de tog dom 3 dar att ge beslut om att motparten var vållande. Folksam som hon hade tog typ 3 månader.
Jag ledsna tillslut. Där de blivit lackskador börja rosta osv, man tappa helt sugen med bilen. Fick först ett bud på 11000:- i inlösen vilket jag inte godtog. Försäkringsbolaget öka på med 3000:- (de var alltså vilket jag förstod sen, 2/3 av värdet på bilen). Hade redan köpt mej min drömbil i detta läget (MK3 16v Colour Concept) Så handen på hjärtat ville jag bara bli av med bilen.
Hade halvförsäkring måste tilläggas, och är nog en stor del av att de krångla. Men jag har lärt mej, aldrig mer. Nu är de helförsäkring som gäller I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tor 01 jan 2015 15:11 |
|
In med anmälan med beskrivning vad som hänt till erat bolag, innan man gjort en skaderapport ska man inte flytta fordonen
invänta beslut från bolag
om den är helförsäkrad så handläggs det av erat bolag även det som motparten ska stå för
Om helförsäkring finns så kan man oftast sätta igång och repa innan skuldfrågan är avgjord
eftersom motparten är vållande har man rätt till skadestånd:
*Om ersättningsbil skaffas: ersättning för resor isamband med detta men även hyrbil
*kvavarande drivmedel i tank om fordonet inlöses
*andra skäliga kostnader som uppstår
*värdeminskning om bilen repareras
*en bil är alltid försäkrad om inte tar TFF över rollen och ersätter motparten En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö |
| Tor 01 jan 2015 17:07 |
|
| handsfree skrev: | Är ju nöjd med min bil & kostade på den 4000 i sommar lagade ac:n via försäkringsbolaget maskinskadegaranti. Men samtidigt ska jag byta bil bör jag nog göra det nu för kamrem ska bytas vid 15 000 mil ju. Och bilen blir ju bara äldre och äldre. Mindre värd och saker kommer snart ska bytas. Har haft den sen 8000 mil och bara tankat servat och kört nåja snart är de få stenskott på huv och front borta iaf
Vad skulle ni gjort? |
Jag hade låtit laga den och sen bestämt mig. Det finns bilverkstäder som lagar bilar där slutresultatet blir bättre än innan skadan!
Och av vad som beskrivs om din nuvarande bil så är det inte säkert att du får lika problemfria mil ens om du köper en fabriksny bil!
|
|
a128
| Tor 01 jan 2015 17:21 |
|
Bolaget styr oftast vad som ska hända med bilen, om dom anser att den ska repareras så är det bara åka in med den till anvisad verkstad och låta den bli lagad
finns det någon bild på skadan ? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Petta
| Tor 01 jan 2015 17:27 |
|
| a128 skrev: | Bolaget styr oftast vad som ska hända med bilen, om dom anser att den ska repareras så är det bara åka in med den till anvisad verkstad och låta den bli lagad
finns det någon bild på skadan ? |
Fick annars lära mej att de är verkstaden som styr vad som ska hända med bilen. De jag blev anvisad till hade mega mycket att göra. Så min blev inlöst istället. Rätt många faktorer som spelar in om den ska bli inlöst eller lagad. Enda gången man kan va säker på vad som kommer hända med bilen är när man fått en skadekalkyl. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
a128
| Tor 01 jan 2015 17:57 |
|
Det går väl till så att man åker till verkstaden och där lämnar dom en offert på reparationen (om det nu inte är ett hopskrynklat vrak), och då tar bolaget ställning till den offerten vs. bilens värde och ger klartecken eller så går man vidare med inlösen, prissättningen är ju fri, mycket att göra = högre pris
krockskadereparatioer är ett hantverk som inte är lämpat för vem som hellst
Den ernorma byggkvaliteten som finns i en Mk:5a kanske inte finns i en 6:a eller 7:a
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Petta
| Tor 01 jan 2015 18:47 |
|
Verkstaden kan ju annars salta så pass att försäkringsbolaget väljer att lösa in (om verkstaden har mycket att göra och viktigare bilar).
Länsföräkringar gör som så att de söker på blocket. Årtal och bil i hela sverige. Och tar sedan ut ett medelvärde på prissatta bilar. (här spelar miltal ingen som helst roll). Detta tillvägagångssätt fick jag reda på när jag fråga en av deras skadetekniker hur de gjorde (när jag fick inlösebeloppet 11000:- ) I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
a128
| Tor 01 jan 2015 18:52 |
|
Blocket är i grunden inget giltigt värderingsverktyg, man ska alldrig acceptera första budet man får på en bil,
finns ofta en anledning till att en bil är till salu En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
handsfree
|
a128
| Tor 01 jan 2015 19:22 |
|
Det där med skatt och besiktning behöver ni inte bekymra er för det saknar totalt betydelse för den ersättning ni ska ha. det är en fråga för ägaren av det fordonet
är han ute efter att få sin bil inlöst så kommer försäkringsbolaget att granska bilen innan ersättning betala ut och ersättningen blir därefter, det förutsätter att han har vagnskadeförsäkring om han är vållande
men in med eran skadeanmälan och låt bolaget ta hand om resten
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|