Forum - Golf 5 (04-08) - "Dumpa" golfen

irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Fre 28 nov 2014 14:28 Svara med citat
Hoj!

Nu har det hänt igen. Motorfel, läst av och det är antingen givaren för kamkedjan som har gått eller så har kamkedjan kuggat över, igen, på en motor som är fullservad och har gått 2200 mil (fick ny motor då kamkedjan hoppade av för två år sen). Så nu är jag lovligt less. Och frågan är; skulle det vara kamkedjan som har kuggat över; vad ska jag dumpa den på blocket för? 1000? 10000? 30000? Nån som har en uppfattning?

Bildyslektiker, men jag kan googla.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 29 nov 2014 20:52 Svara med citat
Hur lyder felkoderna ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
irbanur
Mån 01 dec 2014 0:55 Svara med citat
Http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P000A/000010 <- den har jag.

Lustiga är att den jag har kraft över 2500 rpm. Dock så står den på verkstad nu så får vi se vad de säger när den kommer tillbaka. Tanken är att dumpa den för i cirkus 50' (om jag lagar den, dvs) för nu är jag lovligt less på den efter:

* Överkuggning 1
* Stereo som gick sönder.
* "Avhoppad" kamkedja <- Ny motor från VAG
* Synkringar
* ABS
* N249
* Positionsgivare för insug.
* Överkuggning 2 <- här är vi nu.
Plus parkeringskador och en "sen" inbromsning från min sida = lackering och plåt för 15'.

Tillsammans med service och sånt så har jag lagt ut i runda svängar 50' på bilen. Och nu så om det är överkuggning 2 som gäller så står jag där utan motorförsäkring då bilen har gått 10800 mil och förmodligen 20' på märkesverkstaden (det var det som stod på kvittot första gången).

Känner mig lite som en misshandlad kvinna; när det är bra så är allt RIKTIGT bra. Men sen så blir bilen lite sådär lynning bara för att jag har råkat titta på en annan bil (funderar på en V40) och då smäller det!

a128
Mån 01 dec 2014 8:41 Svara med citat
Varför dumpa den på blocket ? begär marknadspris - 10% någonting till att börja med
vad för sorts olja har använts? viskositet?
Om du ej får ut på försäkring så begär in offerter från flera verkstäder

jag köpte själv en 2007 där jag drog motorn baklänges men den repades fast inte på en märkesverkstad
den hade då gått 11700mil med longlife, men jag körde >9000mil innan jag sålde den, och den
gick att dra baklänges utan problem

irbanur
Mån 01 dec 2014 9:57 Svara med citat
Ok, det är lite i affekt som jag skriver. Iallafall, Longlife har jag uteslutande kört med. Fullservad på VAG-verkstad.

Vad gick det på (tumme-pekfinger) att repa din?

a128
Mån 01 dec 2014 10:36 Svara med citat
Http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/W191612.pdf
gällande maskinskadeförsäkring Länsförsökringar blekinge

Longlife-olja är något jag undviker, oljan blir det tunnaste laget när motor är riktigt varm
använd en billig 5W-40 istället

irbanur
Mån 01 dec 2014 12:26 Svara med citat
Så då rörde det sig om 21' då. Oljan har jag fått med servicen från VAG-verkstaden så jag hade nog inte så mycket att säga till om där.

irbanur
Mån 01 dec 2014 15:53 Svara med citat
Snackade precis med Berners. Det är kedjan som sagt. Cirkus 22' för att reparera. Ringde en annan verkstad (som Berners rekommenderade, dvs litar på.) 12-15'. Så det blir nog de som får riva och dona åt mig. Väntar på offert från en tredje verkstad också.

irbanur
Tis 02 dec 2014 17:46 Svara med citat
Nu har jag fått in en offert till, på 10.2' så det är ju lite billigare, men jag vet inte.. Kan ju vara att de har missat på vad som ska göras.

pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö
Fre 19 dec 2014 12:03 Svara med citat
Värt att kolla är vilka delar som monteras vid kamkedjebytet. På dom bilar som VAG reparerat havererar kedjan
tydligen efter ca 3k mil! Hände bla mig! Bilen har i dag gått ca 10k mil och är inne på sin tredje kedja!
Då VW kundservice tydligen rekryterat sina medarbetare från fd Östtyska STASI så vägrar dom att upplysa om delarna
är förbättrade komponenter eller är samma gamla skit som fabriken skruvade dit.
Att oljekvaliteten i sig skulle spela in tror inte jag en sekund på, däremot kan nog tjuvstopp vid t.e.x övningskörning skapa
ryck i kedjan som förkortar livet ytterligare!
irbanur
Fre 19 dec 2014 13:39 Svara med citat
Frågade om det och jag hade fått en ny styrskena till den.. Ska plocka ut utdrag ur VAG-databasen på min bil tänkte jag, så ser jag exakt vad som har gjorts de olika gångerna.

Skönt att ha en olycksbroder. Jag är (rent tekniskt) inne på min fjärde (den som levererades med bilen, den som blev bytt första gången, den som kom med nya motorn och den som sitter i nu).

Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Tis 30 dec 2014 9:30 Svara med citat
pudas skrev:

Att oljekvaliteten i sig skulle spela in tror inte jag en sekund på, däremot kan nog tjuvstopp vid t.e.x övningskörning skapa
ryck i kedjan som förkortar livet ytterligare!

Så enligt dig spelar oljekvaliteten ingen roll när de gäller problemen med dessa kedjor?

Think

Volkswagen rekomenterar iallafall Castrol Thumbs up
pudas
Tis 30 dec 2014 10:17 Svara med citat
Först av allt: Jag skriver "tror inte jag en sekund på" vilket betyder just som jag skrev "tror".
Att en kedja sträcker sig pga att man valt VW long Life oljan i stället för oljan som VW specar för milbunden service
är befängd, snarare ett tecken på en dålig konstruktion!
Med tanke på kedjans placering i motorn så är rimligen enda kravet att det finns olja i motorn!
För det andra: Castrol är ett varumärke, inte en oljekvalitet!
a128
Tis 30 dec 2014 11:13 Svara med citat
Jag skulle aldrig använda med en olja tunnare än 40 tex. 5W-40 för att smörjningen ska vara tillfredställande i högre temperaturer

pudas
Tis 30 dec 2014 11:29 Svara med citat
Om man med frågan hur "tunn" olja man kan ha menar oljans viskositet, så säger det väl ingenting om oljans förmåga
att bilda en stark, bärande oljefilm "smörjning", bara oljans pumpbarhet vid olika temperaturer?
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Tis 30 dec 2014 16:13 Svara med citat
pudas skrev:
Först av allt: Jag skriver "tror inte jag en sekund på" vilket betyder just som jag skrev "tror".
Att en kedja sträcker sig pga att man valt VW long Life oljan i stället för oljan som VW specar för milbunden service
är befängd, snarare ett tecken på en dålig konstruktion!
Med tanke på kedjans placering i motorn så är rimligen enda kravet att det finns olja i motorn!
För det andra: Castrol är ett varumärke, inte en oljekvalitet!

Jag har inga svar jag heller.

Kommer köra vidare på icke Castrol olja i min bil iallafall.